| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Senaryo Yazarlığı | TDE 374 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ. |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Senaryo yazma tekniklerini uygulamalı olarak tanıtmak. |
| Dersin İçeriği | Senaryo nasıl bir yazı türüdür? Konu belirleme, temayı geliştirme, kişi oluşturma, mecazi anlam üretme ve görüntü, senaryo teknikleri; zaman, kurgu vb. konular. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Senaryo kavramını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Belgesel ve dramatik film ayırımı yapar. Sinema ve TV yazarlığını tanımlayıp sınıflandırabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Senaryonun temel öğeleri olan Süre, görsel anlatım ve ses öğelerini tanımlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Hedef kitleyi, yardımcı araçları belirleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Senaryo konusunu belirleyebilir; konunun temaya dönüşmesini tanımlayabilir. Karakter ve tip oluşturma yollarını tanımlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Konu, karakter, mekân, zaman öğelerinin birbiriyle ilişkisini kurabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Senaryo nedir; kullanmalık metin ile sanatsal metin arasındaki farklar nelerdir? | Senaryo kavramı hakkında genel kaynaklardan araştırma yapılacak |
| 2 | Belgesel metinler ile dramatik metinler arasındaki farklar | OBİSe yüklenen örnek metinler okunarak belgesel metniyle dramatik kurgusal metin arasındaki farklar tespit edilecek |
| 3 | Senaryo yazımında temel öğeler: süre, ses ve görsel anlatım | |
| 4 | TV filmleriyle sinema filmleri arasındaki farklar | |
| 5 | Konu ve tema ne demektir? Sorun oluşturmak ve çözümünü planlamak. Konu belirlemede yararlanılabilecek kaynaklar. | Öğretim üyesinin verdiği bilgiler ışığında bir senaryo konusu belirlenecek |
| 6 | Bir konuyu görüntü diliyle anlatma yöntemleri. | Bu konunun görüntü diliyle anlatılması konusunda taslak hazırlanacak |
| 7 | Hedef kitle ve anlatım araçlarının belirlenmesi. | Hedef kitle ne kavramı hakkında araştırma yapılacak |
| 8 | Konunun temaya dönüştürülmesi; senaryo özeti/film öyküsünün yazılması | Belirlenen konu temaya dönüştürülecek ve bir film öyküsü/senaryo özeti (sinopsis) yazılacak (5-6 s.) |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Kişilerin belirlenmesi | Karakter ve tip kavramları konusunda araştırma yapılacak. Öyküye uygun karakter ve tipler belirlenecek |
| 11 | Olay örgüsünü oluşturma; diyalog ve diğer anlatım yollarının kurgulanması | Film öyküsü geliştirilecek; olay örgüsü oluşturulacak; diyaloglar kurgulanacak |
| 12 | Ses ve müzik öğelerinin kullanılması | Öyküye uygun müzik ve ses efektleri belirlenecek |
| 13 | Çekim senaryosunun hazırlanması; sahne kavramı; geçiş teknikleri | Öykü metni sahnelere ayrılacak ; çekim senaryosu yazılacak |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Öngören, Mahmut Tali, Senaryo ve Yapım; |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Senaryo kavramını tanımlar | 4 | 3 | 2 | 5 | 5 | 4 | 2 | 4 | 2 | |||||
| 2 | Belgesel ve dramatik film ayırımı yapar. Sinema ve TV yazarlığını tanımlayıp sınıflandırabilir | 4 | 3 | 2 | 5 | 5 | 4 | 2 | 4 | 2 | |||||
| 3 | Senaryonun temel öğeleri olan Süre, görsel anlatım ve ses öğelerini tanımlayabilir | 4 | 3 | 2 | 5 | 5 | 4 | 2 | 4 | 2 | |||||
| 4 | Hedef kitleyi, yardımcı araçları belirleyebilir. | 4 | 3 | 2 | 5 | 5 | 4 | 2 | 4 | 2 | |||||
| 5 | Senaryo konusunu belirleyebilir; konunun temaya dönüşmesini tanımlayabilir. Karakter ve tip oluşturma yollarını tanımlayabilir. | 4 | 3 | 2 | 5 | 5 | 4 | 2 | 4 | 2 | |||||
| 6 | Konu, karakter, mekân, zaman öğelerinin birbiriyle ilişkisini kurabilir. | 4 | 3 | 2 | 5 | 5 | 4 | 2 | 4 | 2 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 20 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 9 | 9 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||