| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Tanzimattan Meşrutiyete Türk Edebiyatı | TDE 160 | 2 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatı Giriş |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMED HÜKÜM |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Melike Kılıç, Arş. Gör. Büşra Ay Açar |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Türk edebiyatının Tanzimat ve Servet-i Fünûn |
| Dersin İçeriği | XIX. yüzyılın ortalarından itibaren gelişen ve değişen Türk |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tanzimat Dönemi Edebiyatının genel özelliklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
| 2 | Tanzimat Dönemi Edebiyatı I. ve II. nesil temsilcilerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Servet-i Fünûn Dönemi Edebiyatının özelliklerini ve temsilcilerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Batı edebiyatından gelen etkileri tespit eder. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Anlatım, | |
| 5 | Bu yıllarda eser veren fakat herhangi bir döneme dahil edilemeyen edebiyatçıları tespit eder. Bunun nedenlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 6 | Batı etkisi altında gelişen Türk edebiyatının kendi içinde de dönemlere ayrılmasının nedenlerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tanzimat dönemi edebiyatının genel özellikleri; Tanzimat Edebiyatı I. Nesil Sanatçıları: Şinası ve eserleri | YTE Giriş dersi notları tekrar gözden geçirilerek; Tanzimat dönemini hazırlayan koşullar, batı edebiyat ve kültüründen gelen öğeler hatırlanacak; Şinasi´nin hayatı ve eserleri konusunda araştırma yapılacak. |
| 2 | Ziya Paşa, hayatı, eserleri, Türk edebiyatındaki yeri ve önemi; Terkib-i Bend, Terci-i Bend. | Ziya Paşa´nın hayatı, eserleri ve politik mücadelesi konusu araştırılacak; OBİS´e yüklenen metinlerin sözcükleri sözlüklerden bulunacak; günümüz Türkçesiyle anlamları yazılacak |
| 3 | Namık Kemal´in hayatı, fikirleri, eserleri ve Türk edebiyatındaki önemi. | Namık Kemal´in eski edebiyat, batı edebiyatı ve yeni edebiyat konusundaki görüşleri araştırılacak; OBİS´e yüklenen metinlerin bilinmeyen sözcükleri çıkarılacak |
| 4 | Ahmet Midhat Efendi hayatı, eserleri, Türk edebiyatındaki yeri; Şemsettin Sami: Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat | Ahmet Midhat ve Şemseddin Sami´nin hayatları ve eserleri konusu araştırılacak; Felatun Bey ve Rakım Efendi, Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat adlı romanlar okunacak |
| 5 | Tanzimat Edebiyatı II. Nesil: Recaizade Mahmut Ekrem; Muallim Naci; Eski-Yeni tartışması | Recaizade Mahmut Ekrem ve Muallim Naci´nin hayatları; aralarındaki ilişki araştırılacak; OBİS´e yüklenen metinlerin bilinmeyen sözcükleri çıkarılacak, okunacak |
| 6 | Abdülhak Hamit şiirleri ve tiyatro eserleri | Abdülhak Hâmid´in hayatı ve eserleri araştırılacak; OBİS´e yüklenen metinlerin bilinmeyen sözcükleri çıkarılacak, okunacak |
| 7 | Samipaşazade Sezai: Sergüzeşt, Küçük Şeyler; Nabizâde Nazım: Kara Bibik | Sergüzeşt ve Karabibik adlı eserler okunacak |
| 8 | Servet-i Fünûn Edebiyatının genel özellikleri; Tevfik Fikret´in hayatı, eserleri, Türk edebiyatındaki yeri ve değeri | Tevfik Fikret´in hayatı ve eserleri araştırılacak; OBİS´e yüklenen metinlerin bilinmeyen sözcükleri çıkarılacak, okunacak |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Cenap Şahabettin, hayatı, eserleri, Türk edebiyatındaki yeri ve değeri | Cenap Şahabettin´in hayatı ve eserleri araştırılacak; ; OBİSe yüklenen metinlerin bilinmeyen sözcükleri çıkarılacak, okunacak |
| 11 | Halit Ziya´nın Türk edebiyatındaki yeri ve önemi. Mai ve Siyah romanı | Halit Ziyanın hayatı ve eserleri araştırılacak; Mai ve Siyah romanı okunacak |
| 12 | Mehmet Rauf ve Hüseyin Cahit Yalçın | Eylül romanı ve OBİS´e yüklenen Hüseyin Cahite ait hikâye okunacak |
| 13 | Servet-i Fünûn dışındaki edebiyat: Rıza Tevfik Bölükbaşı, Mehmet Emin Yurdakul | |
| 14 | Hüseyin Rahmi Gürpınar Mürebbiye; Ahmet Rasim. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1.Edebiyat Üzerine Makaleler, Ahmet Hamdi Tanpınar |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Tanzimat Dönemi Edebiyatının genel özelliklerini bilir. | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | |||||
| 2 | Tanzimat Dönemi Edebiyatı I. ve II. nesil temsilcilerini tanır. | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | |||||
| 3 | Servet-i Fünûn Dönemi Edebiyatının özelliklerini ve temsilcilerini öğrenir. | 4 | 2 | 2 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | |||||
| 4 | Batı edebiyatından gelen etkileri tespit eder. | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | |||||||||
| 5 | Bu yıllarda eser veren fakat herhangi bir döneme dahil edilemeyen edebiyatçıları tespit eder. Bunun nedenlerini açıklar. | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | |||||
| 6 | Batı etkisi altında gelişen Türk edebiyatının kendi içinde de dönemlere ayrılmasının nedenlerini sıralar. | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 127 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||