| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı Toplum Yapısı | SOS 307 | 5 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Temel tarih ve sosyoloji dersleri |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. OSMAN ÖZKUL |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. OSMAN ÖZKUL, |
| Dersin Yardımcıları | yok |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Osmanlı toplumu, devleti ve sosyal yapısının incelenmesi amaçlanmaktadır |
| Dersin İçeriği | Osmanlı toplumu, devleti ve sosyal yapısı. Osmanlı Devleti'nden Türkiye Cumhuriyetine süreklillik ve farklılıklar. Toplum yapısı ve kurumlarındaki değişmeler ile bunlar arasındaki benzerlik ve farklılıklar. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı toplumunun sosyal ve ekonomik yapısının öğrenilmesini sağlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 2 | osmanlı toplumunda çöküş sürecinin izlerini sürmeyi sağlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 3 | osmanlı bilim yapısını öğrenmeyi sağlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 4 | Türk toplumu ve osmanlı toplumu arasındaki benzerlikleri çözmeyi sağlar | Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 5 | Osmanlı kültürünü Batı kültüründen ayırt eder | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Teriminin Anlamı | Yapıldı |
| 2 | Osmanlı Devletinin Kuruluş Dönemi Toplum Yapısı | |
| 3 | Osmanlı Devletinin Temel Felsefesi | |
| 4 | Osmanlı Toplumunu Oluşturan Unsurlar | |
| 5 | Osmanlı Ailesi | |
| 6 | Osmanlı Toprak sistemi ve tarım | |
| 7 | Osmanlı İktisadi sistemi | |
| 8 | Osmanlı Eğitim Sistemi | |
| 9 | ARASINAV | Tamamlandı |
| 10 | 17. ve 18.Yüzyıl Osmanlı Toplumu ve Batı | |
| 11 | Osmanlı Bilim Zihniyetinin değişmesi | |
| 12 | Osmanlı Devletinde Bürokratik reformlar | |
| 13 | 19. Yüzyılda Batılılaşma Süreci ve Toplumsal Değişim | |
| 14 | Osmanlıdan Cumhuriyete Geçiş süreci |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Gelenek ile Modernite Arasında Osmanlı Uleması, Dr. Osman Özkul, 2005, İst. |
| Ders Kaynakları | Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu: Toplum ve Ekonomi, Eren Yayıncılık; İstanbul, 1996 Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu'nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi. Cilt 1: 1300–1600, Eren Yayıncılık; İstanbul, 2004 Ziya Kazıcı, Osmanlı'da Toplum Yapısı Bilge Yayıncılık, Aralık 2003 Suraiya Faroqhi, Osmanlı Şehirleri ve Kırsal Hayat, Doğu Batı Yayınları Zeki Arslantürk, Naimaya Göre 17. Yüzyıl Osmanlı Toplum Yapısı,İstanbul, 1996 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
| 2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | X | |||||
| 3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | X | |||||
| 4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | X | |||||
| 5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | X | |||||
| 6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | X | |||||
| 7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | X | |||||
| 8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
| 9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
| 10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
| 11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | X | |||||
| 12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı toplumunun sosyal ve ekonomik yapısının öğrenilmesini sağlar | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 |
| 2 | osmanlı toplumunda çöküş sürecinin izlerini sürmeyi sağlar | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 |
| 3 | osmanlı bilim yapısını öğrenmeyi sağlar | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 |
| 4 | Türk toplumu ve osmanlı toplumu arasındaki benzerlikleri çözmeyi sağlar | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 |
| 5 | Osmanlı kültürünü Batı kültüründen ayırt eder | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 132 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||