| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Değerler Sosyolojisi | SOS 311 | 5 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Tüm seçmeli dersler |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEVİM ATİLA DEMİR |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. SEVİM ATİLA DEMİR, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Sosyolojinin kavramsal ve kültürel yapısı içerisinde kendisine müracaat edilecek temel değerlerin bilinmesini ve bu değerlerin nitelik ve rollerini sosyal olayları da referans göstererek öğrencilere öğretmek |
| Dersin İçeriği | Sosyal olgular içerisinde değer sistemlerinin sosyal rollerini ortaya koymak ve değerlerin kültürel şekillenme, gelişim ve değişim olaylarındaki önemli rollerini öğrencilere benimsetmek. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Temel sosyolojik değer kavramlarını açıklar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Değer, norm, ahlak, etik, tutum, inanç gibi kavramları tanır ve ayırt eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Toplumsal değerlerin işlevlerini analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Değerlerin toplumsal düzen, birliktelik, aidiyet ve davranış düzenlemesi gibi rollerini değerlendirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Değerlerin birey-toplum ilişkisi üzerindeki etkisini yorumlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin tanıtımı ve temel kavramlar | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
| 2 | Değerlerin toplumdaki işlevleri | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
| 3 | Temel sorunlar ve tartışma | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
| 4 | Toplumsal değişme ve değerler | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
| 5 | Değer –Kültür ilişkisi | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
| 6 | Değerlerin Ahlak ve Din açısından yeri | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
| 7 | Değer ve Norm ilişkisi nasıldır | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
| 8 | Önemli değer teorileri | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
| 9 | Önemli değer teorileri | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
| 10 | Değer dışı anlayışlar ve temel kaynakları | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
| 11 | Sosyal hayatta değer kazanmanın yolu | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
| 12 | Eğitimde değer aktarımı | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
| 13 | Değerler ve tutumlar arasındaki bağ | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
| 14 | Metod olarak Değer Analizi | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
| Kaynaklar | ||
|---|---|---|
| Ders Notu | Toplumsal Değişme ve Değerler, Bir Değerler Sosyolojisi Çalışması, Nobel Yayınları, Sevim Atila Demir |
|
| Ders Kaynakları |
Dünya Değerler Araştırması’nın (World Values Survey) kurucusu olan Inglehart'ın değerlerin toplumsal değişimle ilişkisine dair kapsamlı çalışması. |
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
| 2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | X | |||||
| 3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | X | |||||
| 4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | X | |||||
| 5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | X | |||||
| 6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | X | |||||
| 7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | X | |||||
| 8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | X | |||||
| 9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
| 10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | X | |||||
| 12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Temel sosyolojik değer kavramlarını açıklar. | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 | 3 |
| 2 | Değer, norm, ahlak, etik, tutum, inanç gibi kavramları tanır ve ayırt eder. | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 4 | 4 | 3 | 4 |
| 3 | Toplumsal değerlerin işlevlerini analiz eder. | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| 4 | Değerlerin toplumsal düzen, birliktelik, aidiyet ve davranış düzenlemesi gibi rollerini değerlendirir. | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| 5 | Değerlerin birey-toplum ilişkisi üzerindeki etkisini yorumlar. | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 5 | 10 | 50 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 94 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,76 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||