| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Spor Sosyolojisi | SOS 325 | 5 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET TAYFUN AMMAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu ders öğrencilere sporla ilgili sosyolojik bir anlayış kazandırmayı amaçlamaktadır. Sosyolojinin kavramları ve teorileri spor alanına uygulanarak, sporun tarihsel evrimi, günümüz sporunun sosyo-ekonomik ve siyasal boyutları incelenecektir. |
| Dersin İçeriği |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sosyolojinin genel tanımını yapar. | Anlatım, | |
| 2 | Sosyolojinin Alt dallarıyla olan ilişkileri inceler. | Soru-Cevap, | |
| 3 | Spor sosyolojisinin tarihsel gelişim sürecini bilir. | Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Spor ve sosyoloji kavramlarını tanımlar. | Tartışma, | |
| 5 | Kadın ve spor, çocuk ve spor konusunda tanım yapar. | Tartışma, | |
| 6 | toplumların spor yaşantıları ve gelenekleri hakkında yaşanan olay ve örüntüleri açıklar. | Tartışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş; Bilim, sosyal bilimler, sosyoloji ve spor sosyolojisi | |
| 2 | Sosyolojik perspektif ve sosyolojinin temel soruları, sosyolojik araştırma yöntemleri | |
| 3 | Spor sosyolojisinin tarihçesi; sporun kökenleri; modernleşme ve spor sosyolojisinin gelişimi | |
| 4 | Toplumsal yapı; sosyal etkileşim ve sosyalleşme; gruplar ve örgütlenmeler | |
| 5 | Sporun toplumsal dinamikleri | |
| 6 | Spor ve ekonomi; sosyal gelişme ve spor | |
| 7 | Spor, siyaset ve devlet | |
| 8 | Sosyal tabakalaşma ve spor | |
| 9 | Serbest zaman etkinlikleri ve spor | |
| 10 | Cinsiyet kimlikleri ve spor | |
| 11 | Küreselleşme ve spor | |
| 12 | Spora kuramsal yaklaşımlar-I: İşlevselcilik ve çatışma teorisi | |
| 13 | Spora kuramsal yaklaşımlar-I: İşlevselcilik ve çatışma teorisi | |
| 14 | Spora kuramsal yaklaşımlar-III: Feminist yaklaşımlar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | AMMAN, M.T. (2017) “Spor Sosyolojisi”, Spor Bilimlerine Giriş, (Ed. N. Mirzeoğlu), Ankara: Spor Yay. AMMAN, M.T. (2005) Modernleşme Sürecinde Kadın ve Spor, İstanbul: Morpa Yay. COAKLEY, J.J. (1998) Sport in Society, Issues and Controversies, WCB McGraw-Hill. LOY J.W., MCPHERSON B.D., CURTIS J.E. (1989) Social Significance of Sport, The: An Introduction to the Sociology of Sport , Hardcover. THOMAS R., HAUMONT J.-L., LEVET A. (1987) Sociologie du Sport, Paris: P.U.F. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
| 2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | X | |||||
| 3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | X | |||||
| 4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | X | |||||
| 5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | X | |||||
| 6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | X | |||||
| 7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | X | |||||
| 8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
| 9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
| 10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
| 11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | X | |||||
| 12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sosyolojinin genel tanımını yapar. | 3 | |||||||||||
| 2 | Sosyolojinin Alt dallarıyla olan ilişkileri inceler. | 1 | 1 | 2 | 3 | ||||||||
| 3 | Spor sosyolojisinin tarihsel gelişim sürecini bilir. | ||||||||||||
| 4 | Spor ve sosyoloji kavramlarını tanımlar. | 1 | 1 | ||||||||||
| 5 | Kadın ve spor, çocuk ve spor konusunda tanım yapar. | 2 | 2 | ||||||||||
| 6 | toplumların spor yaşantıları ve gelenekleri hakkında yaşanan olay ve örüntüleri açıklar. | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| Toplam | 0 |
| Toplam | 0 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|