| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sağlık Sosyolojisi | SOS 207 | 3 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | Temel düzeyde sosyoloji bilgisi ve kültür terimlerine hakimiyet gerekmektedir. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Değişim sosyolojisi Kültür Sosyolojisi
|
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEVİM ATİLA DEMİR |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. SEVİM ATİLA DEMİR, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Sağlık sosyolojisinin temel kavramlarını çözmleyerek sağlık ve toplum arasındaki ilişkileri çözmektir. |
| Dersin İçeriği | sağlık ve hastalık sistemi, halk tababeti ve modern tıp, hasta ve hastalık kavramları, hasta ve doktor ilişkileri, modern çağda sağlığın toplumsal görünümü Toplumsal değişme ve sağlık ilişkisi
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sağlık Sosyolojisi disiplinini öğrenir | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | sağlık ve hastalık sistemi hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | halk tababeti ile modern tıp arasındaki ortaklık ve farklılıkları öğrenir | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Sağlık sosyolojisinin unsurları arasında farklılıkları ayırt eder | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | sağlık sosyolojisi tarihi içinde yer alan unsurları bir araya getirip genellemelere ulaşır | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Sağlık sosyolojisini meydana getiren unsurları değerlendirir | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sosyal sistem ve sağlık | |
| 2 | Hastalık ve sosyal sistem ilişkisi | |
| 3 | Halk Tebabeti | |
| 4 | Modern tıp | |
| 5 | Hasta-doktor-hemşire ilişkisi | |
| 6 | Toplumlarda sosyal örgütlenme | |
| 7 | Sosyal örgütlenme hastalık sistemi | |
| 8 | Beslenmenin kültürel yönü | |
| 9 | Anne bakımının kültürel yönü | |
| 10 | Toplumda çocuk bakımı ve pratikler | |
| 11 | Halkın sağlık ve hijyenle ilgili tutum ve inançları | |
| 12 | Sağlık hastalık sosyal değişme | |
| 13 | Türkiye´de sağlık problemi | |
| 14 | Hastalık, kültürel ve ekonomik ilişkiler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Zafer Cirhinlioğlu, Sağlık Sosyolojisi, nobel yayın dağıtım. Sezgin, D. (2015), Toplumsal Cinsiyet Perspektifinde Sağlık ve Tıbbileştirme, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi / Journal Of Sociological Research Cilt / Volume 18, Sayı :1, 153-186.
Turner, B. S. ( 2011), Tıbbi Güç ve Toplumsal Bilgi, çev: Ümit Tatlıcan, Sentez Yayınları, Bursa. |
| Ders Kaynakları | Kültür ve sağlık-hastalık sistemi : Doğu’da bir kasabanın tıbbi sosyolojisi açısından incelenmesi, Orhan Türkdoğan Zafer Cirhinlioğlu, Sağlık Sosyolojisi, nobel yayın dağıtım. Sezgin, D. (2015), Toplumsal Cinsiyet Perspektifinde Sağlık ve Tıbbileştirme, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi / Journal Of Sociological Research Cilt / Volume 18, Sayı :1, 153-186.
Turner, B. S. ( 2011), Tıbbi Güç ve Toplumsal Bilgi, çev: Ümit Tatlıcan, Sentez Yayınları, Bursa. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
| 2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | X | |||||
| 3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | X | |||||
| 4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | X | |||||
| 5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | X | |||||
| 6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | X | |||||
| 7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | X | |||||
| 8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | X | |||||
| 9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
| 10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | X | |||||
| 12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sağlık Sosyolojisi disiplinini öğrenir | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| 2 | sağlık ve hastalık sistemi hakkında bilgi sahibi olur | ||||||||||||
| 3 | halk tababeti ile modern tıp arasındaki ortaklık ve farklılıkları öğrenir | ||||||||||||
| 4 | Sağlık sosyolojisinin unsurları arasında farklılıkları ayırt eder | ||||||||||||
| 5 | sağlık sosyolojisi tarihi içinde yer alan unsurları bir araya getirip genellemelere ulaşır | ||||||||||||
| 6 | Sağlık sosyolojisini meydana getiren unsurları değerlendirir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||