| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Klasik Sosyoloji Teorileri | SOS 205 | 3 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YAŞAR SUVEREN |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. YAŞAR SUVEREN, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Hüsna Ergün, |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere, sosyoloji tarihindeki önemli felsefi doktrinleri ve düşünürleri öğretmek ve klasik sosyoloji tarihi bilgisi vermektir. |
| Dersin İçeriği | Dersin içeriği: sosyoloji disiplinin doğuşu ve gelişimi, sosyoloji tarihinin temel kavramları, önemli sosyologların fikirleri, sosyolojik düşüncenin diğer bilimlerle ilişkisi, sosyoloji tarihi literatürü. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | .Klasik sosyolojinin geliştiği tarihsel koşulları kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Batı Avrupa sosyal teorisi hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
| 3 | Klasik dönem toplum bilimcilerinin, sosyolojinin temel kavram ve konularını nasıl kuramsallaştırdıklarını öğrenir. | Tartışma, Anlatım, | |
| 4 | Sosyolojik bakış açısı kazanır. Teorik yaklaşımı öğrenir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin tanımı ve içeriği hakkında bilgilendirme | |
| 2 | Sosyolojik teorinin açığa çıkmasına neden olan toplumsal koşullar | Jonathan H. Turner, Leonard Beeghley, Charler H. Powers (2012) “Aguste Comte ve Sosyolojik Teorinin oluşumu”Sosyolojik teorinin Oluşumu çev. Ümit Tatlıcan, Sentez Yayınları, İstanbul.ss. 39-51 |
| 3 | Teorik inşa yaklaşımları ve Avrupa sosyolojisinin temel özellikleri | Jonathan H. Turner, Leonard Beeghley, Charler H. Powers (2012) “Herbert Spencer Sosyolojisi” Sosyolojik teorinin Oluşumu çev. Ümit Tatlıcan, Sentez Yayınları, İstanbul.ss. 73-107. |
| 4 | Auguste Comte | Jonathan H. Turner, Leonard Beeghley, Charler H. Powers (2012) “Karl Marx Sosyolojisi” Sosyolojik teorinin Oluşumu çev. Ümit Tatlıcan, Sentez Yayınları, İstanbul.ss. 145-177. |
| 5 | Karl Marx | |
| 6 | Karl Marx | Jonathan H. Turner, Leonard Beeghley, Charler H. Powers (2012) “Weber Sosyolojisi” Sosyolojik teorinin Oluşumu çev. Ümit Tatlıcan, Sentez Yayınları, İstanbul.ss. 213-255. |
| 7 | Uygulama örneği: Kapital’in diyalektik yöntemle sunuluş Tarzı | |
| 8 | Marx’ın etkileri ve Marx'ın teorisine yönelik eleştirileri | Jonathan H. Turner, Leonard Beeghley, Charler H. Powers (2012) “Simmel Sosyolojisi” Sosyolojik teorinin Oluşumu çev. Ümit Tatlıcan, Sentez Yayınları, İstanbul.ss. 285-312. |
| 9 | Max Weber | |
| 10 | Max Weber | |
| 11 | Uygulama örneği: Weber'in Protestan ahlakı ve kapitalizm ruhu adlı eserin incelenmesi | |
| 12 | Weber’in etkileri ve Weber'in sosyolojik teorisine yönelik eleştiriler | |
| 13 | George Simmel | |
| 14 | George G. Simmel sosyolojik teorisine yönelik eleştiriler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Jonathan H. Turner , Leonard Beeghley , Charles H. Powers, Sosyolojik Teorinin Oluşumu, Sentez Yayınları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
| 2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
| 3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
| 4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
| 5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
| 6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
| 7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
| 8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
| 9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
| 10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
| 11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
| 12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | .Klasik sosyolojinin geliştiği tarihsel koşulları kavrar. | ||||||||||||
| 2 | Batı Avrupa sosyal teorisi hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||
| 3 | Klasik dönem toplum bilimcilerinin, sosyolojinin temel kavram ve konularını nasıl kuramsallaştırdıklarını öğrenir. | ||||||||||||
| 4 | Sosyolojik bakış açısı kazanır. Teorik yaklaşımı öğrenir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Kısa Sınav | 2 | 20 | 40 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||