| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Din Sosyolojisi | SOS 302 | 6 | 4 + 0 | 4 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. ALİ ÖZTÜRK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Sosyolojik perspektifle dinin toplumsal boyutlarını ve din-toplum ilişkilerini kavramak. |
| Dersin İçeriği | Din sosyolojisinin konusu, perspektifi ve araştırma yöntemleri; Dini toplumsal işlevleri; Toplumsal koşullardan dinin nasıl etkilendiği; Aile, eğitim, iktisat ve siyaset gibi diğer toplumsal kurumlarla karşılıklı ilişkileri; Toplumsal bütünleşme ve çatışma süreçlerine dinin etkileri; Dini grupların analizi, modernleşme, sekülerleşme ve küreselleşme süreçlerinde dinin yeri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sosyolojik perspektifle dine bakabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Toplumun farklı kesimlerinde dinin algılanma biçimlerini kavrar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Sosyolojik kavramlarla din-toplum ilişkilerini değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Din olgusunun teorik kökenlerini öğrenir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Dini gruplar toplumsal boyutlarıyla değerlendirir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Dini kaynaklı toplumsal sorunlar karşısında çözümler üretir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sosyoloji, toplum ve din | |
| 2 | Din sosyolojisinin tarihçesi ve başlıca konuları, bu alana katkıda bulunan sosyologlar | |
| 3 | Tarihten günümüze toplum modelleri ve dinin toplumsal işlevleri | |
| 4 | Kültür, medeniyet ve din | |
| 5 | Sosyal yapı, sosyal ilişkiler, sosyalleşme ve din | |
| 6 | Diğer temel kurumlar (aile, eğitim, iktisat, siyaset) ile dinin ilişkileri | |
| 7 | Sosyal tabakalaşma ve din | |
| 8 | Toplumsal cinsiyet ve din | |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Modernleşme dinamikleri, sekülerleşme ve din | |
| 11 | Modernizmden postmodernizme sekülerleşme tartışmaları | |
| 12 | Grup dinamikleri ve dini gruplar | |
| 13 | Türkiye’nin dini yapısı; resmi din, sivil din, mezhepler, tarikatlar | |
| 14 | Türkiye'de modern dini gruplar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Abdurrahman Kurt, Din Sosyolojisi, Sentez Yay., Bursa, 2015. 2. Necdet Subaşı, Din Sosyolojisi, Dem Yay., İstanbul, 2014. 4. Phil Zuckerman, Din Sosyolojisine Giriş, Birleşik Yayınları.
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
| 2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | X | |||||
| 3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | X | |||||
| 4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | X | |||||
| 5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | X | |||||
| 6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | X | |||||
| 7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | X | |||||
| 8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
| 9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
| 10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | X | |||||
| 12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sosyolojik perspektifle dine bakabilir. | 2 | 4 | 2 | 3 | 3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 |
| 2 | Toplumun farklı kesimlerinde dinin algılanma biçimlerini kavrar. | 2 | 4 | 2 | 2 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | |
| 3 | Sosyolojik kavramlarla din-toplum ilişkilerini değerlendirir. | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 | 1 |
| 4 | Din olgusunun teorik kökenlerini öğrenir | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | |
| 5 | Dini gruplar toplumsal boyutlarıyla değerlendirir | 2 | 4 | 2 | 3 | 4 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 |
| 6 | Dini kaynaklı toplumsal sorunlar karşısında çözümler üretir. | 1 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 1 | 0 | 0 | 1 | 2 | 1 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 10 |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 2. Ödev | 20 |
| 3. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||