| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yeniçağ Felsefesi | FEL 392 | 6 | 4 + 0 | 4 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TUFAN ÇÖTOK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin modern kavramlarla düşünebilmelerini sağlamak ve düşünce tarihinin evrimini izlemelerine yardımcı olmaktır. |
| Dersin İçeriği | 17.yy’da yaşamış olan filozoflar tanıtılır. Bu yüzyıla özgü kavramlar ve onlar etrafındaki tartışmalar aktarılır.18.yy’da yaşamış olan filozoflar tanıtılır. Bu yüzyıla özgü kavramlar ve onlar etrafındaki tartışmalar aktarılır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Modern dönemde ortaya çıkan dönüşümü kavrayabilmek | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Bir önceki yüzyıldan devralınan ve bir sonraki yüzyıla devredilen kavramların gelişimini takip edebilme becerisi kazanmış olmak. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 3 | Yeniçağ filozoflarından Descartes ve Bacon’un metot kavramını açıklar; ikisi arasındaki fark ve ilişkiyi tanımlar. | Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Descartes’in töz anlayışını açıklar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 5 | Malebranche Spinoza ve Leibniz’ in kartezyen düalizmini tartışır | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 6 | Rasyonalizmin bilginin kaynağı, değeri ve kapsamı ile ilgili temel tezlerini açıklar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 7 | Ampirizmin bilginin kaynağı, değeri ve kapsamı ile ilgili temel tezlerini açıklar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 8 | Spinoza’nın metafiziğinin felsefe tarihi açısından önemini tartışır | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 9 | Bacon’ın modern bilimin gelişimine katkılarını açıklar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 10 | Hume’da nedensellik ve tümevarım probleminin bilimsel süreçler açısından önemini değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Thomas Hobbes | |
| 2 | Francis Bacon | |
| 3 | René Descartes | |
| 4 | René Descartes: Yöntem ve kuşku | |
| 5 | René Descartes: Kartezyen Düalizm | |
| 6 | René Descartes: Doğuştan Fikirler | |
| 7 | René Descartes: Tanrı Kanıtlamaları | |
| 8 | Spinoza,Spinoza: Panteizm | |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Leibniz: Monadoloji, Locke, David Hume, Berkeley | |
| 11 | Kant: Hayatı ve Eserleri, Metafizik Eleştirisi | |
| 12 | Kant: Pratik Akıl | |
| 13 | Kant: Etik ve Estetik | |
| 14 | Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Cevizci, Ahmet, “17.yy Batı Felsefesi Tarihi”, Asa Yayıncılık, Bursa, 2004 |
| Ders Kaynakları | Gökberk, Macit, “Felsefe Tarihi”, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2004 Weber, Alfred, “Felsefe Tarihi”, Sosyal Yayınları, İstanbul, 2001 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
| 2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | X | |||||
| 3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | X | |||||
| 4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | X | |||||
| 5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | X | |||||
| 6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | X | |||||
| 7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | X | |||||
| 8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | X | |||||
| 9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
| 10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | X | |||||
| 12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Modern dönemde ortaya çıkan dönüşümü kavrayabilmek | 5 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 |
| 2 | Bir önceki yüzyıldan devralınan ve bir sonraki yüzyıla devredilen kavramların gelişimini takip edebilme becerisi kazanmış olmak. | 5 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | |
| 3 | Yeniçağ filozoflarından Descartes ve Bacon’un metot kavramını açıklar; ikisi arasındaki fark ve ilişkiyi tanımlar. | 4 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 |
| 4 | Descartes’in töz anlayışını açıklar. | 4 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 |
| 5 | Malebranche Spinoza ve Leibniz’ in kartezyen düalizmini tartışır | 4 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | |
| 6 | Rasyonalizmin bilginin kaynağı, değeri ve kapsamı ile ilgili temel tezlerini açıklar. | 5 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 |
| 7 | Ampirizmin bilginin kaynağı, değeri ve kapsamı ile ilgili temel tezlerini açıklar. | 4 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 |
| 8 | Spinoza’nın metafiziğinin felsefe tarihi açısından önemini tartışır | 4 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 |
| 9 | Bacon’ın modern bilimin gelişimine katkılarını açıklar. | 4 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 |
| 10 | Hume’da nedensellik ve tümevarım probleminin bilimsel süreçler açısından önemini değerlendirir. | 5 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Toplam İş Yükü | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||