| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Siyasi Düşünce Tarihi | SOS 314 | 6 | 2 + 0 | 2 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İRFAN HAŞLAK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Ensar Kıvrak |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin temel hedefi Eski Yunan siyasal düşüncesinden başlayarak 19.yüzyıla kadar geçen sürede ortaya konmuş batı siyasal düşüncesini üretilme bağlamı çerçevesinde analiz etmektir. |
| Dersin İçeriği | Eski Yunandan başlayarak orta çağ ve toplumsal sözleşme düşünürleri bağlamında devlet, iktidar, insan doğası, adalet, eşitlik ve özgürlük konularıdır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Eski Yunan siyasal düşüncesini anlatır ve sonraki siyasal düşüncenin temellerinden önemli bir tanesinin Eski Yunan siyasal düşüncesinin olduğunu kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Çağdaş dünyayı anlamanın esas itibariyle geçmişi iyi bilmekle mümkün olduğunu anlar analiz eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Roma siyasal düşüncesinin esaslarını eleştirel bakış açısı inceler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Hıristiyan siyasal düşüncesinin batı siyasal düşüncesi açısından önemini ortaya koyar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Çağdaş dünyada söz konusu olan farklı siyasal ideolojilerin siyasal düşünce tarihinin bu erken döneminde üretilmiş düşünceyle ilişkisini karşılaştırmalı olarak ele alır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Adalet, iktidar, özgürlük ve eşitlik gibi günümüzde önemli tartışma konuları ve kavramlarının erken dönem siyasal düşünürleri tarafından nasıl ele alındığını analiz eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin konusu ve amacı;Eski Yunanda şehir devlet düzeni ve ilk düşünürler | Tannenbaum, Donald, Schultz, David (2005), Siyasi Düşünce Tarihi, Filozoflar ve Fikirleri, Adres Yayınları, Ankara, ss.1-22., Göze, Ayferi (2000) Siyasal Düşünceler ve Düşünürler, Beta İstanbul, ss. 1-7. |
| 2 | Sofistlerin görüşleri: Bireyin doğuşu; Sokratesin siyasi düşünceleri | Göze, Ayferi (2000) Siyasal Düşünceler ve Düşünürler, Beta İstanbul, ss.9-20. |
| 3 | Eflatun | Tannenbaum, Donald, Schultz, David (2005), Siyasi Düşünce Tarihi, Filozoflar ve Fikirleri, Adres Yayınları, Ankara, ss.43-60.,Göze, Ayferi (2000) Siyasal Düşünceler ve Düşünürler, Beta İstanbul, 20-39. |
| 4 | Aristoteles | Tannenbaum, Donald, Schultz, David (2005), Siyasi Düşünce Tarihi, Filozoflar ve Fikirleri, Adres Yayınları, Ankara, ss.61-78..,Göze, Ayferi (2000) Siyasal Düşünceler ve Düşünürler, Beta İstanbul, 40-53. |
| 5 | Polybius;Cicero;Sinikler; Epikuristler ve Stoa Okulu | Tannenbaum, Donald, Schultz, David (2005), Siyasi Düşünce Tarihi, Filozoflar ve Fikirleri, Adres Yayınları, Ankara, ss.79-93.,Göze, Ayferi (2000) Siyasal Düşünceler ve Düşünürler, Beta İstanbul, 54-61 |
| 6 | Ortaçağın Toplum yapısı ve ortaçağda siyasal düşünce | Göze, Ayferi (2000) Siyasal Düşünceler ve Düşünürler, Beta İstanbul, 62-83. |
| 7 | Ermiş Augustinus; Salisburyli John; Saint Thomas | Tannenbaum, Donald, Schultz, David (2005), Siyasi Düşünce Tarihi, Filozoflar ve Fikirleri, Adres Yayınları, Ankara, ss.95-1113.,Göze, Ayferi (2000) Siyasal Düşünceler ve Düşünürler, Beta İstanbul, 83-92 |
| 8 | İbn-i Haldun; Padualı Marsilio | Göze, Ayferi (2000) Siyasal Düşünceler ve Düşünürler, Beta İstanbul, 92-100. |
| 9 | ARA SINAV | Arasınav dönemine kadar işlenmiş olan konuların değerlendirilmesi |
| 10 | Modern çağda siyasal düşünce: Machiavelli; Thomas Moore; Jean Bodin | Tannenbaum, Donald, Schultz, David (2005), Siyasi Düşünce Tarihi, Filozoflar ve Fikirleri, Adres Yayınları, Ankara, ss143-169.,Göze, Ayferi (2000) Siyasal Düşünceler ve Düşünürler, Beta İstanbul, 103-125. |
| 11 | Thomas Hobbes; Jacques Bossuet, John Locke | Tannenbaum, Donald, Schultz, David (2005), Siyasi Düşünce Tarihi, Filozoflar ve Fikirleri, Adres Yayınları, Ankara, ss. 203-222., 224-243,Göze, Ayferi (2000) Siyasal Düşünceler ve Düşünürler, Beta İstanbul, 125-153. |
| 12 | Montesquieu, J.J.Rosseau; Emanuel-Joseph Sieyes | Tannenbaum, Donald, Schultz, David (2005), Siyasi Düşünce Tarihi, Filozoflar ve Fikirleri, Adres Yayınları, Ankara, ss.224-243, 245-271.,Göze, Ayferi (2000) Siyasal Düşünceler ve Düşünürler, Beta İstanbul, 153-186. |
| 13 | E.Burke, Fichte; Hegel, B.Constant; A. Tocqueville | Tannenbaum, Donald, Schultz, David (2005), Siyasi Düşünce Tarihi, Filozoflar ve Fikirleri, Adres Yayınları, Ankara, ss.245-271. |
| 14 | John Stuart Mill, Marxisme | Göze, Ayferi (2000) Siyasal Düşünceler ve Düşünürler, Beta İstanbul, 224-236.,Tannenbaum, Donald, Schultz, David(2005), Siyasi Düşünce Tarihi Filozoflar ve Fikirleri, Adres yayınları, Ankara, 311-332 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Yukarıda belirtilen kitap bölümleri |
| Ders Kaynakları | Arnhart, Larry (2005), Siyasi Düşünce Tarihi, Platodan Rawlsa, Adres yayınları, Ankara |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
| 2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
| 3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
| 4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
| 5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
| 6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
| 7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
| 8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
| 9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
| 10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
| 11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
| 12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Eski Yunan siyasal düşüncesini anlatır ve sonraki siyasal düşüncenin temellerinden önemli bir tanesinin Eski Yunan siyasal düşüncesinin olduğunu kavrar. | ||||||||||||
| 2 | Çağdaş dünyayı anlamanın esas itibariyle geçmişi iyi bilmekle mümkün olduğunu anlar analiz eder. | ||||||||||||
| 3 | Roma siyasal düşüncesinin esaslarını eleştirel bakış açısı inceler. | ||||||||||||
| 4 | Hıristiyan siyasal düşüncesinin batı siyasal düşüncesi açısından önemini ortaya koyar. | ||||||||||||
| 5 | Çağdaş dünyada söz konusu olan farklı siyasal ideolojilerin siyasal düşünce tarihinin bu erken döneminde üretilmiş düşünceyle ilişkisini karşılaştırmalı olarak ele alır. | ||||||||||||
| 6 | Adalet, iktidar, özgürlük ve eşitlik gibi günümüzde önemli tartışma konuları ve kavramlarının erken dönem siyasal düşünürleri tarafından nasıl ele alındığını analiz eder. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 90 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 3 | 2 | 6 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 152 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||