| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Kişilik Psikolojisi | SOS 304 | 6 | 4 + 0 | 4 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SÜMEYYE DERİN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | yok |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | bu dersin temel amacı toplumun temel yapı taşı olan bireyin kişisel özelliklerini çözümleyerek analiz etmektir. |
| Dersin İçeriği | kişilik psikolojisi tarihsel bağlam, kavram ve göstergeler, kuramlar ve epistemolojik temeller |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kişilik ile ilgili temel kavramları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Kişiliğin alt yapılarını açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Kişilik gelişimini etkileyen faktörleri betimler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Kişilik kuramlarını açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Kişilik kuramları çerçevesinde örnek kişilik özelliklerinin gelişimini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Kişilik kuramlarının alan uygulamaları ile ilişkilendirir. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İnsan oluşumunun tanımlanması | |
| 2 | İnsan doğası, karakter ve kişilik | |
| 3 | Normal kişiliğin temel göstergeleri | |
| 4 | insanın oluşumu ve kişiliğinin oluşumu arasındaki benzerlik ve farklılıklar | |
| 5 | Kişilik teorileri | |
| 6 | tutum ve tutumların özellikleri | |
| 7 | Davranış tipleri ve insan davranışının temel özellikleri | |
| 8 | Heyecan ve duygular | |
| 9 | arasınav | |
| 10 | zihnin ve beynin yapısı; ve kişilik oluşumuna etkileri | |
| 11 | Dikkat kavramı ve biresyel-sosyal çevrenin dikkat davranışı üzerindeki etkileri | |
| 12 | İstemli ve istemsiz davranışlar ve kişilik ilişkisi | |
| 13 | adaptasyon mekanizmaları ve kişilik | |
| 14 | genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Altınköprü, Tuncel, Şahsiyet analizi, Hayat Yayınları, İstanbul, 2003 |
| Ders Kaynakları | 1. Köknel, Özcan, Kişilik, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul, 1997 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
| 2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
| 3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
| 4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
| 5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
| 6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
| 7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
| 8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
| 9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
| 10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
| 11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
| 12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kişilik ile ilgili temel kavramları tanımlar. | ||||||||||||
| 2 | Kişiliğin alt yapılarını açıklar. | ||||||||||||
| 3 | Kişilik gelişimini etkileyen faktörleri betimler | ||||||||||||
| 4 | Kişilik kuramlarını açıklar. | ||||||||||||
| 5 | Kişilik kuramları çerçevesinde örnek kişilik özelliklerinin gelişimini yorumlar. | ||||||||||||
| 6 | Kişilik kuramlarının alan uygulamaları ile ilişkilendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 20 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 144 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||