Bu ders kapsamında sosyal hizmet alanında yaygın olarak kullanılan temel istatistiksel kavramlar ele alınmaktadır. İçerik; veri türleri ve ölçme düzeyleri, betimsel istatistikler (frekans, yüzde, ortalama, medyan, standart sapma), grafik ve tablolarla veri sunumu ile başlamaktadır. Devamında ki-kare testi, bağımsız örneklemler t testi, ANOVA, Mann–Whitney U ve Kruskal–Wallis testleri gibi temel karşılaştırma analizleri ele alınmakta; korelasyon ve basit regresyon analiziyle değişkenler arası ilişkiler incelenmektedir. Ders süresince sosyal hizmet araştırmalarından örnek veri setleri üzerinden uygulamalar yapılmakta, istatistiksel sonuçların sosyal hizmet politikaları, uygulamaları ve müdahale programları bağlamında nasıl yorumlanacağı üzerinde durulmaktadır. Ayrıca öğrencilerin araştırma bulgularını etik ilkeler çerçevesinde değerlendirmeleri ve bilimsel raporlama becerisi kazanmaları hedeflenmektedir.
| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sosyal İstatistik | SHB 343 | 5 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İHSAN KUTLU |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi İHSAN KUTLU, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, sosyal hizmet alanında kullanılan temel istatistiksel kavram ve yöntemleri öğrencilere tanıtmak; nicel verileri anlama, yorumlama ve bilimsel araştırmalarda kullanabilme becerisi kazandırmaktır. Ders kapsamında öğrencilerin sosyal sorunlara ilişkin verileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilmesi, uygun istatistiksel analiz yöntemlerini seçebilmesi ve elde edilen bulguları sosyal hizmet uygulamaları bağlamında yorumlayabilmesi hedeflenmektedir.
|
| Dersin İçeriği |
|
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sosyal istatistiği tanımlar ve kullanım yerlerini bilir | ||
| 2 | sosyal istatistiğin temel kavramlarını ve kullanılan araçları tanır ve bilir | ||
| 3 | İlişki ve fark testlerini kullanabilir |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sosyal hizmette istatistiğin yeri ve önemi; bilimsel araştırma süreci, temel kavramlar | |
| 2 | Veri türleri ve ölçme düzeyleri | |
| 3 | Betimsel istatistikler I | |
| 4 | Betimsel istatistikler II: Merkezi eğilim ölçüleri | |
| 5 | Grafikler ve görsel veri sunumu | |
| 6 | İstatistiksel analiz mantığı; hipotez kurma | |
| 7 | Normallik dağılımı ve anlamlılık düzeyi (p değeri) | |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | İstatistiksel Test Seçimleri | |
| 10 | ||
| 11 | Bağımsız örneklemler t testi; varsayımlar ve yorumlama | |
| 12 | ANOVA; grup karşılaştırmaları | |
| 13 | Korelasyon analizi | |
| 14 | Basit regresyon analizi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | X | |||||
| 2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | ||||||
| 3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | X | |||||
| 4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | X | |||||
| 5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | ||||||
| 6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | ||||||
| 7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | X | |||||
| 8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
| 9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | X | |||||
| 10 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sosyal istatistiği tanımlar ve kullanım yerlerini bilir | 4 | 2 | 4 | 5 | 2 | 2 | 5 | 2 | 2 | 4 |
| 2 | sosyal istatistiğin temel kavramlarını ve kullanılan araçları tanır ve bilir | 5 | 1 | 5 | 5 | 1 | 1 | 5 | 1 | 4 | 5 |
| 3 | İlişki ve fark testlerini kullanabilir | 5 | 1 | 5 | 5 | 1 | 1 | 5 | 1 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 80 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 2 | 32 | 64 |
| Final | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü | 90 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||