Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilinçli Farkındalık (Mınfulness) PSK 455 7 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri

Dersin bir ön koşulu bulunmamaktadır.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EDA ERMAĞAN ÇAĞLAR
Dersi Verenler Doç.Dr. EDA ERMAĞAN ÇAĞLAR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin “anda kalma” becerisini geliştirmeleri, duygu, düşünce ve beden farkındalığı kazanarak öz-şefkat, stres yönetimi ve duygusal düzenleme yetilerini artırmalarıdır. Ayrıca mindfulness’ın psikolojik sağlamlık, travma, stres ve ilişki dinamikleri üzerindeki etkilerini anlamaları hedeflenir.

Dersin İçeriği

ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ: Anlatım, tartışma, grup çalışması, bilinçii farkındalık egzersizleri, günlük tutma (mindfulness journal), video analizleri ve vaka tartışmaları, sessizlik ve doğa yürüyüşü uygulamaları

 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mindfulness kavramının tarihsel, kültürel ve bilimsel temellerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Günlük yaşamda farkındalık uygulamalarını tanımlar ve uygular. Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Düşünce, duygu ve bedensel farkındalığı artıran pratikleri uygular. Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
4 Öz-şefkat ve kabul kavramlarını tanır ve deneyimler. Proje, Öz Değerlendirme, Akran Değerlendirme,
5 Mindfulness temelli yaklaşımların psikoloji alanındaki kullanımını örneklerle açıklar. Problem Çözme, Mikro Öğretim, Öz Değerlendirme,
6 Kendi farkındalık süreçlerini değerlendirir ve kişisel gelişim planı oluşturur. Benzetişim, Grupla Çalışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mindfulnessa giriş, tarih, kavramlar
2 Anda kalma, bilinçli farkındalık ve otomatik pilot
3 Zihin, düşünce ve duygularla ilişki
4 Bedensel farkındalık ve duyular
5 Nefes farkındalığı ve stres yönetimi
6 Öz-şefkat, kabul ve kendine iyi davranma
7 Farkındalıkla iletişim: Dinleme, empati ve temas
8 Ara sınav
9 Mindfulness ve duygu düzenleme
10 Mindfulness temelli yaklaşımlar (MBSR, MBCT vb.)
11 Travma ve farkındalık: Sınırlar, güvenli alan yaratmak
12 Mindfulness ve ilişkiler: Sevgi dolu farkındalık
13 Günlük yaşamda mindfulness: beslenme, hareket, dijital farkındalık
14 Final sınavı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

TEMEL TÜRKÇE KAYNAKLAR

·       Kabat-Zinn, J. (2019). Huzur Neredeyse Oradadır: Günlük Yaşamda Farkındalık Meditasyonu. (Çev. S. A. Akın). Pegasus Yayınları.

·       Kabat-Zinn, J. (2018). Nereye Gidersen Oradasın: Günlük Yaşamda Farkındalık Meditasyonu. Pegasus Yayınları.

·       Thich Nhat Hanh (2017). Farkındalık Mucizesi: Meditasyonun Gücü. Dharma Yayınları.

·       Neff, K. (2020). Kendine Şefkat: Öz Şefkatin Gücü. (Çev. S. Yücel). Sola Yayınları.

·       Germer, C. K. (2021). Farkındalıkla Öz Şefkatin Yolu. (Çev. N. G. Sezgin). Butik Yayıncılık.

·       Brach, T. (2021). Radikal Kabulleniş: Kendini Olduğun Gibi Kucaklamak. Butik Yayıncılık.

·       Yalın, M. (2022). Mindfulness: Bilinçli Farkındalıkla Yaşam. Destek Yayınları.

·       Demir, M. (2020). Bilinçli Farkındalık (Mindfulness) Temelli Müdahaleler ve Psikoterapide Kullanımı. Nobel Akademik Yayıncılık.

·       Tuncay, T. & İl, S. (2017). Farkındalık Temelli Yaklaşımlar ve Sosyal Hizmette Uygulamaları. Nobel Yayıncılık.

·       Ergün, G. (2021). Mindfulness ile Stres Azaltma ve Yaşam Kalitesi. Beta Yayıncılık.

EK KAYNAKLAR VE UYGULAMA KİTAPLARI

·       Neff, K. & Germer, C. (2022). Öz-Şefkat Çalışma Kitabı: Kendine Karşı Nazik Olmayı Öğren. Butik Yayıncılık.

·       Hanh, T. N. (2019). Her Adımda Huzur: Günlük Yaşamda Farkındalık. Dharma Yayınları.

·       Williams, M. & Penman, D. (2019). Farkındalık: Stresi Azaltmanın Sekiz Haftalık Planı. Pegasus Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. X
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Mindfulness kavramının tarihsel, kültürel ve bilimsel temellerini açıklar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
2 Günlük yaşamda farkındalık uygulamalarını tanımlar ve uygular. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
3 Düşünce, duygu ve bedensel farkındalığı artıran pratikleri uygular. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
4 Öz-şefkat ve kabul kavramlarını tanır ve deneyimler. 5
5 Mindfulness temelli yaklaşımların psikoloji alanındaki kullanımını örneklerle açıklar. 5
6 Kendi farkındalık süreçlerini değerlendirir ve kişisel gelişim planı oluşturur. 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödev 14 1 14
Ara Sınav 1 6 6
Final 1 6 6
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 4 56
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
dersAKTSKredisi 5