| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Psikoanalitiğe Giriş | PSK 452 | 8 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilere Sigmund Freud'un psikanalitik kuramının temellerini, bilinçdışı ve kişilik yapıları gibi kilit kavramlarını öğretmeyi amaçlar. |
| Dersin İçeriği | İçerik, psikanalizin tarihçesini, yapısal/topografik kişilik modellerini, psikoseksüel evreleri ve savunma mekanizmalarını ele alarak klinik uygulamalara giriş yapar. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Psikanalizin tarihsel gelişimini, Sigmund Freud'un yaşamını ve temel kuramlarını tanır. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler, |
| 2 | Bilinçdışı, Ön-bilinç ve Bilinç gibi topografik modelin temel kavramlarını açıklar ve örneklendirir. | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, | Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | İd, Ego ve Süperego'dan oluşan yapısal modelin işleyişini ve aralarındaki ilişkiyi kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, | Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Psikoseksüel Gelişim Evreleri'ni (Oral, Anal, Fallik, Latent, Genital) ve her bir evrenin yetişkinlik üzerindeki potansiyel etkilerini analiz eder. | Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, |
| 5 | Rüya Analizi, Serbest Çağrışım, Aktarım (Transferans) ve Karşıt-Aktarım gibi temel psikanalitik teknikleri tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Performans Değerlendirme, |
| 6 | Savunma Mekanizmalarını (Bastırma, Yüceltme, Yansıtma vb.) tanımlar ve günlük yaşamdaki örneklerle açıklar. | Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, |
| 7 | Psikanalizin güncel psikoloji ve psikoterapi alanındaki yerini ve sonraki kuramcılar (örn. Jung, Adler) üzerindeki etkisini değerlendirir. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sigmund Freud'un Hayatı ve Dönemi. Psikanalizin bilim, felsefe ve tıp üzerindeki etkisi. Temel prensipler: Psikolojik determinizm ve bilinçdışının rolü | |
| 2 | Bilinç, Bilinç Öncesi ve Bilinçdışı. Bilinçdışının içeriği, işlevi ve kendini ifade etme yolları (rüya, dil sürçmesi, semptom). | |
| 3 | İd (Haz İlkesi), Ego (Gerçeklik İlkesi) ve Süperego (Ahlak İlkesi). Bu yapılar arasındaki etkileşim ve çatışma dinamikleri. | |
| 4 | Oral, Anal, Fallik, Latent ve Genital Dönemler. Her dönemin temel çatışmaları ve kişilik üzerindeki kalıcı etkileri (fiksasyonlar). Oedipus ve Elektra kompleksleri. | |
| 5 | Anksiyete Türleri (Gerçek, Nevrotik, Ahlaki). Savunma Mekanizmaları (Bastırma, Yansıtma, Yüceltme, İnkar vb.). | |
| 6 | Rüya Analizi, Sembolizm ve Patoloji | Rüyaların İşlevi ve Yorumlanması. Görünür (Manifest) ve Gizil (Latent) İçerik. Psikanalitik açıdan nevrozlar ve psikopatolojinin kökenleri. | |
| 7 | Klasik Psikanalitik Klinik Uygulama | Psikanalitik Tedavinin Amaçları ve Teknikleri. Serbest Çağrışım, Direnç, Aktarım (Transferans) ve Karşıt Aktarım (Karşıt Transferans) kavramları. | |
| 8 | Ego Psikolojisi (Anna Freud, Erik Erikson) | Ego Psikolojisinin Odak Noktası. Anna Freud ve savunma mekanizmaları üzerine derinlemesine çalışma. Erik Erikson'ın Psikososyal Gelişim Kuramı ve kimlik gelişimi. Ara Sınav | |
| 9 | Nesne İlişkileri Kuramı - I (Melanie Klein) | Temel Kavramlar: İçselleştirilmiş Nesneler, Bölme (Splitting), Projektif Özdeşim. Paranoid-Şizoid ve Depresif Konumlar. | |
| 10 | Nesne İlişkileri Kuramı - II (Fairbairn, Winnicott) | Winnicott'ın Katkıları: Gerçek Benlik/Sahte Benlik, Yeterince İyi Anne, Geçiş Nesnesi ve Geçiş Alanı. Bireyselleşme ve bağlanma. | |
| 11 | Kendilik Psikolojisi (Heinz Kohut) | Kendilik (Self) Kavramı. Kendilik Nesnesi (Self-Object) İhtiyaçları: Aynalama (Mirroring), İdealleştirme ve İkizlik (Twinning). Empatinin rolü | |
| 12 | İlişkisel Psikanaliz ve Güncel Yaklaşımlar | İki Kişilik Psikoloji Kavramı. Terapötik ilişkinin önemi. Aktarımın ve karşıt aktarımın karşılıklı ve etkileşimli doğası | |
| 13 | Psikodinamik Yaklaşımların Diğer Kuramlarla Karşılaştırılması | Bilişsel-Davranışçı (BDT), Hümanist ve Psikanalitik yaklaşımların temel farklılıkları ve benzerlikleri. Psikanalizin eleştirisi. | |
| 14 | Psikodinamik Psikoterapi Uygulamaları | Kısa Süreli Psikodinamik Terapi Teknikleri. Psikoanalitik kavramların kültür, sanat ve edebiyat alanındaki etkileri. Dönem Sonu Projesi/Sunumları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
| 3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | X | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | X | |||||
| 7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | X | |||||
| 8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | X | |||||
| 9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | ||||||
| 10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | X | |||||
| 11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | X | |||||
| 12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Psikanalizin tarihsel gelişimini, Sigmund Freud'un yaşamını ve temel kuramlarını tanır. | 2 | 4 | 1 | 4 | 3 | 3 | 1 | 2 | 0 | 0 | 3 | 0 |
| 2 | Bilinçdışı, Ön-bilinç ve Bilinç gibi topografik modelin temel kavramlarını açıklar ve örneklendirir. | 2 | 4 | 0 | 4 | 4 | 3 | 1 | 4 | 1 | 1 | 2 | 1 |
| 3 | İd, Ego ve Süperego'dan oluşan yapısal modelin işleyişini ve aralarındaki ilişkiyi kavrar. | 2 | 4 | 1 | 4 | 2 | 3 | 1 | 2 | 0 | 1 | 3 | 0 |
| 4 | Psikoseksüel Gelişim Evreleri'ni (Oral, Anal, Fallik, Latent, Genital) ve her bir evrenin yetişkinlik üzerindeki potansiyel etkilerini analiz eder. | 3 | 4 | 1 | 4 | 3 | 3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
| 5 | Rüya Analizi, Serbest Çağrışım, Aktarım (Transferans) ve Karşıt-Aktarım gibi temel psikanalitik teknikleri tanımlar. | 3 | 4 | 1 | 4 | 1 | 4 | 1 | 0 | 2 | 0 | 1 | 0 |
| 6 | Savunma Mekanizmalarını (Bastırma, Yüceltme, Yansıtma vb.) tanımlar ve günlük yaşamdaki örneklerle açıklar. | 3 | 0 | 2 | 1 | 3 | 2 | 1 | 1 | 0 | 0 | 2 | 0 |
| 7 | Psikanalizin güncel psikoloji ve psikoterapi alanındaki yerini ve sonraki kuramcılar (örn. Jung, Adler) üzerindeki etkisini değerlendirir. | 2 | 3 | 1 | 4 | 2 | 2 | 1 | 3 | 2 | 1 | 3 | 0 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 130 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||