Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Film Psikolojisi PSK 450 8 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

araştırma görevileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Film psikolojisi dersinin amacı, öğrencilere sinema eserlerinin izleyici üzerindeki psikolojik etkilerini ve filmlerin psikolojik kavramları, karakter gelişimini ve duygusal tepkileri nasıl el aldığını eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme yeteneği kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

izleyici algısı ve bilişsel süreçler, film türlerinin ve karakter arketiplerinin psikolojik analizi, duygusal tepkilerin (korku, empati, haz) sinema yoluyla tetiklenmesi, kamera tekniklerinin bilinçaltı üzerindeki etkileri ve psikopatoloji, travma veya sosyal psikoloji gibi konuların sinemada temsili gibi temel konuları kapsar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 film anlatıları ve karakterler aracılığıyla sunulan temel psikolojik kavramları ve teorileri tanımlar ve analiz eder. Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Performans Değerlendirme,
2 sinema tekniklerinin (kamera, ses, kurgu) izleyicinin duygusal ve bilişsel tepkilerini nasıl tetiklediğini ve yönlendirdiğini açıklar Örnek Olay, Anlatım, Tartışma, Rol Oynama, Eğitsel Oyun, Performans Değerlendirme,
3 filmlerde yer alan ruh sağlığı ve psikopatoloji temsillerini eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve toplumsal etkilerini tartışır Tartışma, Anlatım, Örnek Olay, Rol Oynama, Eğitsel Oyun, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Performans Değerlendirme,
4 bir sinema eserini psikolojik bir perspektifle analiz eden, yapılandırılmış ve destekleyici argümanlara sahip akademik analizler geliştirir. Proje, Problem Çözme, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Soru-Cevap, Performans Değerlendirme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Psikoloji ve sinemanın ortak noktaları (insan davranışları, duygular, dürtüler). Sinemanın psikoloji için bir "laboratuvar" olarak kullanımı. Dersin amaç ve kapsamının tanıtılması.
2 Kahramanın Yolculuğu ve psikolojik arka planı. Arketipler: Kahraman, Gölge, Animus/Anima, Bilge Adam vb. kavramların film anlatılarındaki karşılıkları.
3 Sigmund Freud'un temel kavramları: Bilinçdışı, İd, Ego, Süperego, Oidipus Karmaşası. Bu kavramların film karakterleri ve olay örgüsü üzerindeki izdüşümleri.
4 Görsel Haz: Filmin seyirci üzerindeki psikolojik etkisi, gözetleme ve özdeşleşme süreçleri. Skopofili kavramı.
5 Yansıtma, bastırma, yadsıma, rasyonalizasyon gibi Savunma Mekanizmalarının film karakterlerinin davranışlarını açıklamada kullanımı ve örnek filmler.
6 Filmlerdeki ruhsal bozuklukların (Şizofreni, Bipolar, Travma Sonrası Stres Bozukluğu vb.) gerçekçi/stereotipik temsili. Filmlerin stigmatizasyon üzerindeki rolü.
7 Uyum, İtaat, Otorite, Grup Dinamikleri gibi sosyal psikolojik olguların filmlerdeki temsilleri. Sosyal etki ve propaganda.
8 İlk 7 haftanın genel tekrarı ve ara sınav.
9 Çocukluk dönemi gelişim evreleri, bağlanma stilleri ve erken dönem travmalarının film karakterlerinin yetişkinlikteki davranışlarına etkisi.
10 Film izlerken yaşanan katarsis deneyimi. Pozitif Psikoloji kavramlarının (umut, dayanıklılık, erdemler) filmlerdeki yansımaları.
11 Algı, Dikkat, Hafıza, Yargılama gibi bilişsel süreçlerin film izleme deneyimindeki rolü. Film dilinin (kurgu, açı) izleyicinin düşünme biçimini etkilemesi.
12 Filmde şiddetin tasviri ve seyirci üzerindeki olası etkileri (taklit, duyarsızlaşma). Bandura'nın Sosyal Öğrenme Kuramı çerçevesinde değerlendirme.
13 Filmlerin psikolojik iyileşme sürecinde yardımcı araç olarak kullanılması. Film izlemenin özdeşim kurma ve içgörü sağlama potansiyeli.
14 Tüm konuların gözden geçirilmesi ve öğrencilerin kendi eleştirel film okumalarının sunulması.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir.
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir.
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır.
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. X
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar.
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 film anlatıları ve karakterler aracılığıyla sunulan temel psikolojik kavramları ve teorileri tanımlar ve analiz eder. 0 0 0 5 5 2 0 3 0 0 5 5
2 sinema tekniklerinin (kamera, ses, kurgu) izleyicinin duygusal ve bilişsel tepkilerini nasıl tetiklediğini ve yönlendirdiğini açıklar 5 0 5 5 5 4 4 0 0 0 5 5
3 filmlerde yer alan ruh sağlığı ve psikopatoloji temsillerini eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve toplumsal etkilerini tartışır 5 0 0 5 5 4 3 3 0 0 5 5
4 bir sinema eserini psikolojik bir perspektifle analiz eden, yapılandırılmış ve destekleyici argümanlara sahip akademik analizler geliştirir. 4 0 3 5 5 4 4 0 0 0 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
dersAKTSKredisi 5