Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Psikodrama PSK 448 8 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders, öğrencilerin J. L. Moreno'nun psikodrama felsefesini, spontanite ve yaratıcılık kavramlarını öğrenerek, eylem temelli bu grup psikoterapisi yöntemine giriş yapmasını amaçlar.

Dersin İçeriği

psikodramanın temel tekniklerini (rol değiştirme, eşleme, ayna vb.), sosyometriyi ve oturumun ısınma, oyun ve paylaşım aşamalarını uygulamalı olarak içerir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 J. L. Moreno'nun felsefesini, psikodramanın temel kavramlarını ve tarihsel gelişimini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Spontanite, Yaratıcılık, Eylem ve Rol kuramı gibi psikodramanın ana ilkelerini kavrar. Anlatım, Tartışma, Performans Değerlendirme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Psikodrama oturumunun ısınma, oyun (sahneleme) ve paylaşım aşamalarını ayırır ve işlevlerini tanımlar. Anlatım, Grupla Çalışma, Gözlem, Performans Değerlendirme, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
4 Rol Değişimi, Eşleme (Double) ve Ayna gibi temel psikodrama tekniklerini doğru şekilde uygular. Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Performans Değerlendirme, Kısa Cevaplı Testler,
5 Sosyometri kavramını ve bu yöntemin grup dinamiğini analiz etmedeki önemini açıklar. Anlatım, Tartışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Psikodramanın bireysel ve grup terapisi ile eğitim, kurum ve topluluklardaki farklı uygulama alanlarını tartışır. Anlatım, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme,
7 Psikodrama sürecinde kendini ifade etme, empati ve geri bildirim verme becerilerini geliştirir. Tartışma, Grupla Çalışma, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanışma ve Psikodramaya Giriş Tanışma ve Isınma Oyunları. Dersin tanıtımı, hedefleri ve kuralları. Psikodramanın tanımı ve önemi. J.L. Moreno ve felsefesi.
2 Psikodramanın Tarihsel Gelişimi ve Temel Kavramlar Moreno'nun Yaşamı ve Çalışmaları. Spontanite Tiyatrosu, Yaratıcılık, Spontanite, Eylem (Action) ve Eylem İdrakı (Action Insight) kavramları.
3 Triadik Sistem: Sosyometri Sosyometrinin tanımı, amacı ve uygulanması. Sosyometrik ölçüm teknikleri (Sosyal Atom, Sosyogram , Sosyometrik Matris). Tele kavramı.
4 Triadik Sistem: Grup Psikoterapisi ve Rol Kuramı Grup Terapisi ile Psikodramanın ilişkisi. Rol Kuramına giriş: Rol, Rol Alma, Rol Yaratma, Rol Çatışması kavramları.
5 Psikodrama Oturumunun Öğeleri Beş temel öğe: Sahne, Yönetici (Terapist/Lider), Protagonist (Baş Oyuncu), Yardımcı Oyuncular (Ego Yardımcıları), Grup/İzleyici. Her bir öğenin rolü ve işlevi.
6 Psikodrama Oturumunun Aşama ve Süreçleri: I. Aşama Oturumun üç aşamasına giriş: Isınma, Oyun (Eylem) ve Paylaşım. Isınma aşaması ve teknikleri (Fiziksel, sözel, sosyometrik ısınmalar). Grup kohezyonunu artırıcı oyunlar.
7 Psikodrama Oturumunun Aşama ve Süreçleri: II. Aşama Oyun (Eylem) aşaması ve protagonist seçimi. "Sahne Kurma" (Setting the Scene) süreci ve önemi. Artı Gerçeklik (Surplus Reality) kavramı.
8 .Psikodrama Oturumunun Aşama ve Süreçleri: III. Aşama ve Ara Değerlendirme Paylaşım (Sharing) aşaması: Geri bildirim türleri, terapötik paylaşımın ilkeleri. Değerlendirme/Tartışma. (Bu hafta ara sınav yapılabilir.)
9 Temel Psikodrama Teknikleri - I Rol Değişimi (Role Reversal) ve Eşleme (Doubling) teknikleri. Uygulama örnekleri ve terapötik etkileri.
10 Temel Psikodrama Teknikleri - II Ayna Tekniği (Mirroring) ve Geleceğe Projeksiyon (Future Projection) teknikleri. Terapideki kullanımları.
11 İleri Psikodrama Teknikleri Soliloquy (İç Konuşma), Boş Sandalye (Empty Chair), İmajinasyon/Görselleştirme, Somutlaştırma (Concretization).
12 Psikodramanın Özel Alan Uygulamaları - I Bireysel Psikodrama (Monodrama) ve Sosyodrama uygulamaları. Farkları ve amaçları.
13 Psikodramanın Özel Alan Uygulamaları - II Psikodramanın farklı popülasyonlarda kullanımı (Çocuklar, ergenler, çiftler, aileler, travma). Etik İlkeler ve sınırlılıklar.
14 Genel Tekrar ve Uygulama Tüm teknik ve aşamaların tekrarı. Öğrencilerin kendi seçtikleri bir konuyu canlandırarak ders içeriğini bütünleştirmesi ve genel değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. X
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar.
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar.
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 J. L. Moreno'nun felsefesini, psikodramanın temel kavramlarını ve tarihsel gelişimini açıklar. 2 5 1 4 2 2 1 0 0 0 2 0
2 Spontanite, Yaratıcılık, Eylem ve Rol kuramı gibi psikodramanın ana ilkelerini kavrar. 1 4 1 4 3 1 1 0 0 2 0
3 Psikodrama oturumunun ısınma, oyun (sahneleme) ve paylaşım aşamalarını ayırır ve işlevlerini tanımlar. 1 4 1 4 2 4 1 1 0 0 2 0
4 Rol Değişimi, Eşleme (Double) ve Ayna gibi temel psikodrama tekniklerini doğru şekilde uygular. 0 4 0 4 2 3 1 3 0 0 2 0
5 Sosyometri kavramını ve bu yöntemin grup dinamiğini analiz etmedeki önemini açıklar. 2 4 1 4 3 2 1 4 1 0 3 0
6 Psikodramanın bireysel ve grup terapisi ile eğitim, kurum ve topluluklardaki farklı uygulama alanlarını tartışır. 2 4 1 4 3 3 2 1 0 2 3 0
7 Psikodrama sürecinde kendini ifade etme, empati ve geri bildirim verme becerilerini geliştirir. 0 4 2 4 1 4 1 4 1 1 3 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
dersAKTSKredisi 5