Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitimde Uygulamalı Davranış Analizi PSK 436 8 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders, öğrencilerin Uygulamalı Davranış Analizi (UDA) ilkelerini, davranış ölçme yöntemlerini öğrenerek, uygun davranışları artırma ve problem davranışları azaltma becerilerini kazanmalarını amaçlar.

Dersin İçeriği

UDA'nın temel kavramları, etik ilkeleri, hedef davranış belirleme, veri toplama ve grafikleme ile pekiştirme ve davranış azaltma tekniklerini içerir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Uygulamalı Davranış Analizi (UDA) kavramını, tarihçesini ve temel ilkelerini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Hedef davranışı belirleme, açıkça tanımlama ve davranışsal amaçları yazma becerisini gösterir. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
3 Davranışa ilişkin veri toplama yöntemlerini (ABC, olay kaydı, süre kaydı vb.) ve verileri grafiklemeyi uygular. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Gözlem, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Kısa Cevaplı Testler,
4 Pekiştirme ve ceza ilkelerini, pekiştireç tarifelerini ve davranış artırma stratejilerini kullanır. Anlatım, Rol Oynama, Grupla Çalışma, Performans Değerlendirme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Problem davranışların işlevini (kaçma, dikkat çekme vb.) belirlemek için İşlevsel Davranış Analizi'ni (İDA) açıklar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
6 Problem davranışları azaltmaya yönelik ayrımlı pekiştirme ve diğer azaltma tekniklerini (sönme, tepkinin bedeli) uygular. Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Performans Değerlendirme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
7 Öğrenilen becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlama yöntemlerini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Uygulamalı Davranış Analizine Giriş UDA'nın Tanımı, Amaçları ve 7 Boyutu (Uygulanabilir, Davranışsal, Analitik, Teknolojik, Kavramsal, Etkili, Genelleyici). UDA'nın Özel Eğitimdeki Tarihsel Gelişimi ve Önemi.
2 UDA'nın Temel Prensipleri: Davranış ve Çevre Davranışın Tanımı ve Türleri (Açık ve Örtük). Çevresel Etkiler ve İşlevsel İlişki. Üç Terimli Koşul (ABC Modeli): Öncel (Antecedent), Davranış (Behavior) ve Sonuç (Consequence).
3 Davranış Ölçme ve Değerlendirme - I Hedef Davranışın Seçimi ve Operasyonel Tanımı. Davranışın Boyutları: Sıklık, Süre, Yoğunluk, Gecikme. Gözlem Teknikleri: Sürekli Kayıt (Olay kaydı, Süre kaydı).
4 Davranış Ölçme ve Değerlendirme - II Gözlem Teknikleri: Aralıklı Kayıtlar (Kısmi Aralık, Tüm Aralık, Anlık Örnekleme). Kalıcı Ürün Kaydı. Gözlemciler Arası Güvenirlik (IOA) hesaplamaları ve önemi.
5 Veri Görselleştirme ve Grafik Oluşturma Tek Denekli Araştırma Desenlerine Giriş. Çizgi Grafiği oluşturmanın bileşenleri (Veri Noktaları, Faz Çizgileri, Eksenler). Grafik okuma ve Veriye Dayalı Karar Verme.
6 Pekiştirme (Reinforcement) Prensipleri Pekiştirmenin Tanımı ve Türleri (Pozitif ve Negatif Pekiştirme). Etkili Pekiştirme Kullanımı: Pekiştireç Çeşitleri ve Pekiştireç Değerlendirmesi (Tercih Değerlendirmesi).
7 Pekiştirme Tarifeleri ve Ceza Sürekli ve Aralıklı Pekiştirme Tarifeleri (Sabit/Değişken Oran, Sabit/Değişken Aralık). Cezanın Tanımı ve Türleri. Ceza kullanımında etik ve uygulamaya dönük sınırlılıklar.
8 Sönme (Extinction) ve Uyarıcı Kontrolü Sönmenin Tanımı, Etkisi ve Uygulanması. Sönme Patlaması (Extinction Burst). Uyarıcı Kontrolü ve Uyaran Çeşitleri (Ayırt Edici Uyaran - SD).
9 İşlevsel Davranış Değerlendirmesi (İDD/FBA) - I İDD'nin Tanımı, Amacı ve Bileşenleri. Problem davranışın 4 Temel İşlevi (Duyusal, Kaçma, Dikkat, Somut Nesne).
10 İşlevsel Davranış Değerlendirmesi (İDD/FBA) - II Dolaylı Değerlendirme (Görüşme, Kontrol Listesi) ve Doğrudan Gözlem (ABC Kaydı). Gözlem verilerinin analizi ve Hipotez Geliştirme.
11 .Davranış Azaltma Stratejileri Fonksiyonel Tabanlı Müdahaleler: Davranışların Yerine Geçen Tepkilerin Öğretilmesi (Fonksiyonel İletişim Eğitimi - FIE). Pekiştirmeyi Geri Çekme (Tepki Bedeli, Mola). Çevresel Düzenlemeler.
12 Öğretim Stratejileri - I: İpuçları ve Zincirleme İpucu Sunma ve İpucunun Geri Çekilmesi (Fading). Davranış Şekillendirme (Shaping) ve Zincirleme (Chaining) teknikleri (İleri, Geri, Tüm Görev Sunumu).
13 Öğretim Stratejileri - II: Ayrık Denemeler ve Doğal Ortam Öğretimi Ayrık Denemelerle Öğretim (DTT): Yapısal Bileşenleri ve Uygulanması. Doğal Ortam Öğretimi (NET): Avantajları ve Uygulanması.
14 Genelleme, Sürdürme ve Etik Konular Genelleme (Generalization) ve Sürdürme (Maintenance) stratejileri. UDA uygulamasında Etik İkilemler ve Profesyonel Sorumluluklar (Etik Kurallar Kurulu). Genel ders tekrarı ve değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. X
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Uygulamalı Davranış Analizi (UDA) kavramını, tarihçesini ve temel ilkelerini tanımlar. 1 4 0 4 2 2 1 0 0 3 3 0
2 Hedef davranışı belirleme, açıkça tanımlama ve davranışsal amaçları yazma becerisini gösterir. 1 4 0 4 1 1 4 2 0 0 2 0
3 Davranışa ilişkin veri toplama yöntemlerini (ABC, olay kaydı, süre kaydı vb.) ve verileri grafiklemeyi uygular. 2 4 0 4 1 2 1 0 1 1 3 1
4 Pekiştirme ve ceza ilkelerini, pekiştireç tarifelerini ve davranış artırma stratejilerini kullanır. 1 4 1 4 1 4 1 3 1 2 3 1
5 Problem davranışların işlevini (kaçma, dikkat çekme vb.) belirlemek için İşlevsel Davranış Analizi'ni (İDA) açıklar. 2 4 1 4 2 2 1 3 3 2 1 2
6 Problem davranışları azaltmaya yönelik ayrımlı pekiştirme ve diğer azaltma tekniklerini (sönme, tepkinin bedeli) uygular. 3 4 2 4 2 2 1 2 2 1 3 1
7 Öğrenilen becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlama yöntemlerini tartışır. 0 3 1 4 2 4 1 4 3 0 2 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
dersAKTSKredisi 5