Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Psikolojide Ölçme ve Araştırma PSK 445 7 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

araştırma görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders, öğrencilere bilimsel araştırma yöntemlerinin temelini, ölçme ilkelerini ve psikolojik fenomenleri incelemek için gerekli olan veri toplama, analiz ve raporlama becerilerini öğretmeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

bilimsel yöntem, araştırma türleri (deneysel, korelasyonel), güvenilirlik ve geçerlilik kavramları, veri analizine giriş (tanımlayıcı istatistikler) ve etik araştırma ilkelerini kapsar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilimsel yöntemin temel aşamalarını, psikolojide bilginin üretilme yollarını ve etik araştırma ilkelerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Ölçme ve değerlendirmenin temel ilkelerini, değişken türlerini ve ölçek düzeylerini (nominal, ordinal, interval, ratio) kavrar. Anlatım, Tartışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
3 Bir ölçme aracının güvenilirliğini (test-tekrar test, iç tutarlılık) ve geçerliliğini (yapı, içerik, ölçüt) hesaplar ve yorumlar. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar,
4 Deneysel, Korelasyonel ve Tanımlayıcı araştırma türlerinin özelliklerini ve tasarım ilkelerini karşılaştırır. Anlatım, Proje, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Araştırma etiği ilkelerini (bilgilendirilmiş onam, gizlilik, zarar vermeme) ve intihalden kaçınma yollarını bilir Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar,
6 Veri setlerini organize eder, tanımlayıcı istatistikleri (merkezi eğilim, yayılım) ve temel grafik türlerini uygular. Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
7 Bir araştırmanın sonuçlarını, APA formatına uygun şekilde yazılı bir rapor haline getirir ve bulguları yorumlar. Bireysel Çalışma, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Psikolojinin Bilim Olarak Doğası. Bilimsel yöntemin adımları: Gözlem, Hipotez, Deney, Teori. Ampirik Kanıt ve eleştirel düşünmenin önemi.
2 Bağımsız ve Bağımlı Değişkenler. Ara değişkenler, karıştırıcı değişkenler ve kontrol değişkenleri. İşlevsel Tanımlama ve hipotez türleri (sıfır ve alternatif)
3 Ölçme Düzeyleri (Ölçek Türleri): Nominal, Ordinal, Aralıklı ve Oranlı ölçekler. Veri türleri. Ölçmenin psikolojideki zorlukları.
4 Güvenilirlik Türleri: Test-tekrar test, İç tutarlılık (Cronbach Alfa), Paralel formlar ve yarıya bölme güvenilirliği. Hata kaynakları ve güvenilirliğin artırılması.
5 Geçerlilik Türleri: İçerik, Ölçüt (Yordama ve Eşzaman), Yapısal geçerlilik (Yakınsak ve Ayırt Edici). Ölçek geliştirme aşamaları.
6 Gözlem Yöntemleri, Durum Çalışmaları ve Anketler. Korelasyonel tasarımlar: Korelasyon katsayısı ve nedensellik çıkarımı yapmanın sınırları.
7 Gerçek Deneyin Özellikleri: Rastgele atama, kontrol grupları, manipülasyon. İç ve Dış Geçerlilik. Etkileşim etkileri.
8 Araştırma Tasarımları - III: Yarı-Deneysel ve Tek Denekli Tasarımlar | Yarı-Deneysel Tasarımlar: Eşleştirilmiş gruplar ve kesintili zaman serisi. Tek Denekli (N=1) Tasarımlar ve uygulamaları (örn: ABA tasarımları). Ara Sınav.
9 Örnekleme Teknikleri ve Etik Kurallar | Olasılıklı ve Olasılıksız Örnekleme Yöntemleri (Basit rastgele, küme, tabakalı, uygun örnekleme). Psikolojide Etik İlkeler: Bilgilendirilmiş onay, gönüllülük, gizlilik ve zarar vermeme.
10 Veri Analizi - I: Betimsel İstatistik | Merkezi Eğilim Ölçüleri: Ortalama, Ortanca (Medyan), Mod. Değişkenlik Ölçüleri: Standart Sapma, Varyans, Ranj. Veri dağılımları ve normallik.
11 Veri Analizi - II: Çıkarımsal İstatistiklere Giriş | Hipotez Testi Mantığı. $p$ değeri, Alfa düzeyi ve Tip I/Tip II hataları. İstatistiksel Güç ve Etki Büyüklüğü.
12 Veri Analizi - III: Fark Testleri | $t$-Testi Uygulamaları: Bağımsız ve Bağımlı Örneklem $t$-testleri. Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve post-hoc testleri.
13 Veri Analizi - IV: İlişki Testleri ve İleri Analizler | Korelasyon ve Basit Doğrusal Regresyon Analizi. Ki-Kare Testi ($\chi^2$). İstatistiksel yazılım kullanımına giriş
14 Araştırma Raporlama ve Gelecek Perspektifi | APA Raporlama Standartları. Bulguları tablo ve grafiklerle sunma. Meta-Analiz ve Açık Bilim hareketleri. Dönem Sonu Projesi/Rapor Teslimi ve Değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. X
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Bilimsel yöntemin temel aşamalarını, psikolojide bilginin üretilme yollarını ve etik araştırma ilkelerini açıklar. 0 3 0 5 5 2 4 3 0 0 5 5
2 Ölçme ve değerlendirmenin temel ilkelerini, değişken türlerini ve ölçek düzeylerini (nominal, ordinal, interval, ratio) kavrar. 0 0 0 5 5 3 4 3 0 0 5 5
3 Bir ölçme aracının güvenilirliğini (test-tekrar test, iç tutarlılık) ve geçerliliğini (yapı, içerik, ölçüt) hesaplar ve yorumlar. 3 4 0 5 5 4 4 3 0 5 5 5
4 Deneysel, Korelasyonel ve Tanımlayıcı araştırma türlerinin özelliklerini ve tasarım ilkelerini karşılaştırır. 4 3 5 5 5 4 3 4 0 4 5 5
5 Araştırma etiği ilkelerini (bilgilendirilmiş onam, gizlilik, zarar vermeme) ve intihalden kaçınma yollarını bilir 0 2 0 5 5 5 5 5 0 0 5 5
6 Veri setlerini organize eder, tanımlayıcı istatistikleri (merkezi eğilim, yayılım) ve temel grafik türlerini uygular. 3 4 0 5 5 4 4 5 4 5 5 5
7 Bir araştırmanın sonuçlarını, APA formatına uygun şekilde yazılı bir rapor haline getirir ve bulguları yorumlar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
dersAKTSKredisi 5