Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Nörospikolojik Testler PSK 434 8 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders, öğrencilere beyin-davranış ilişkisini inceleyen nöropsikolojik değerlendirme araçlarını, bu testlerin uygulama, puanlama ve yorumlama ilkelerini öğretmeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

bilişsel alanlara (dikkat, bellek, yürütücü işlevler) yönelik temel nöropsikolojik test bataryalarını, test seçimi ve raporlama süreçlerini kapsar.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Nöropsikolojinin temel kavramlarını, tarihçesini ve beyin-davranış ilişkisini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Nöropsikolojik değerlendirmenin amaçlarını (tanı, prognoz, rehabilitasyon) ve etik ilkelerini kavrar. Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Bilişsel alanları (Dikkat, Bellek, Yürütücü İşlevler, Dil, Görsel-Uzamsal beceriler) ve bu alanlara özgü temel testleri tanır. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Gözlem, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Kısa Cevaplı Testler,
4 Temel nöropsikolojik testlerin (WISC/WAIS, Rey-Osterrieth, Stroop, Wisconsin Kart Sıralama) uygulama ve puanlama standartlarını öğrenir. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Performans Değerlendirme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Elde edilen test verilerini normatif verilerle karşılaştırır ve klinik bağlamda yorumlamayı öğrenir. Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Yaygın nörolojik ve psikiyatrik bozukluklarda (Demans, Travmatik Beyin Hasarı, Dikkat Eksikliği) ortaya çıkan bilişsel profilleri analiz eder. Anlatım, Bireysel Çalışma, Proje, Performans Değerlendirme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
7 Nöropsikolojik değerlendirme sonuçlarını içeren kapsamlı bir rapor yazma becerisini geliştirir. Bireysel Çalışma, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 .Nöropsikolojiye ve Testlere Giriş Nöropsikolojinin Tanımı, Tarihsel Gelişimi ve Amaçları. Nöropsikolojik değerlendirmenin klinik psikoloji içindeki yeri ve önemi. Beyin-Davranış ilişkisine genel bakış.
2 Temel Nöroanatomi ve Kortikal İşlevler Beynin temel bölümleri (Loblar, Serebellum, Beyin Sapı). Her bir lobun bilişsel işlevlere (Örn: Frontal lob ve yönetici işlevler) katkısı.
3 Nöropsikolojik Değerlendirmenin İlkeleri Değerlendirmenin Amacı (Tanı, Ayırıcı Tanı, Rehabilitasyon Planlama). Yöntemleri (Niteliksel vs. Niceliksel). Değerlendirmede kullanılan normlar ve standardizasyon.
4 Dikkat ve Çalışma Belleği Testleri Dikkat Modelleri (Sürekli, Seçici, Bölünmüş). Stroop Testi, Sürekli Performans Testleri (CPT) ve Sayı Aralığı (Digit Span) gibi testlerin uygulanması ve puanlanması.
5 Yürütücü İşlevler (Executive Functions) Testleri Yürütücü işlevlerin bileşenleri (Planlama, Organizasyon, Esneklik, İnhibisyon). Wisconsin Kart Eşleme Testi (WCST) ve Saat Çizimi Testi (Clock Drawing Test).
6 Görsel-Mekansal İşlevler ve Yapılandırma Yeteneği Testleri Görsel algı ve yapılandırma arasındaki ilişki. Benton Görsel Bellek Testi ve Rey Karmaşık Şekil Testi (Rey-Osterrieth Complex Figure Test).
7 Dil ve İletişim Testleri Dilin nörolojik temeli (Broca ve Wernicke Alanları). Afazi türleri. Boston Adlandırma Testi ve Akıcılık (Fluency) testlerinin uygulanması.
8 .Uzun Süreli Bellek ve Öğrenme Testler Bellek Tipleri (Epizodik, Semantik, İşlemsel). Öğrenme eğrisi ve geri çağırma süreçleri. Rey İşitsel Sözel Öğrenme Testi (RAVLT).
9 Zeka ve Genel Bilişsel Düzey Değerlendirmesi Nöropsikolojik değerlendirmede WISC/WAIS gibi zeka ölçeklerinin kullanımı ve yorumlanması. Bilişsel tarama testleri (Örn: Mini Mental Durum Muayenesi - MMSE).
10 Duygudurum ve Kişilik Değerlendirmesi Nöropsikolojik bozukluklara eşlik eden duygudurum (depresyon, anksiyete) ve kişilik değişimleri. Bu durumları değerlendirmede kullanılan ölçekler (Örn: Beck Envanterleri).
11 Özel Nöropsikolojik Bataryalar - I: Halstead-Reitan Halstead-Reitan Nöropsikolojik Bataryası'nın yapısı ve bileşenleri. Bataryanın uygulanması ve elde edilen verilerin yorumlanması.
12 Özel Nöropsikolojik Bataryalar - II: Luria-Nebraska Luria-Nebraska Nöropsikolojik Bataryası'nın kuramsal temelleri ve modüler yapısı. Niteliksel değerlendirmeye katkısı.
13 Nöropsikolojik Raporlama ve Etik Değerlendirme bulgularının sentezi. Klinik Nöropsikolojik Rapor formatı, öneriler ve yasal-etik zorunluluklar (Gizlilik, Bilgilendirilmiş Onam).
14 Klinik Uygulama Alanları ve Rehabilitasyon Nöropsikolojik değerlendirmenin kullanım alanları (Travmatik beyin hasarı, Demans, Gelişimsel bozukluklar). Bilişsel Rehabilitasyon yaklaşımları ve sonuçların entegrasyonu.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir.
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Nöropsikolojinin temel kavramlarını, tarihçesini ve beyin-davranış ilişkisini açıklar. 2 4 0 4 3 3 2 0 3 0 2 3
2 Nöropsikolojik değerlendirmenin amaçlarını (tanı, prognoz, rehabilitasyon) ve etik ilkelerini kavrar. 2 4 0 3 2 2 1 0 0 0 2 0
3 Bilişsel alanları (Dikkat, Bellek, Yürütücü İşlevler, Dil, Görsel-Uzamsal beceriler) ve bu alanlara özgü temel testleri tanır. 4 4 0 4 2 2 1 0 2 2 1 2
4 Temel nöropsikolojik testlerin (WISC/WAIS, Rey-Osterrieth, Stroop, Wisconsin Kart Sıralama) uygulama ve puanlama standartlarını öğrenir. 1 3 4 0 1 2 2 0 3 3 2 4
5 Elde edilen test verilerini normatif verilerle karşılaştırır ve klinik bağlamda yorumlamayı öğrenir. 4 4 0 4 3 3 2 0 4 3 3 5
6 Yaygın nörolojik ve psikiyatrik bozukluklarda (Demans, Travmatik Beyin Hasarı, Dikkat Eksikliği) ortaya çıkan bilişsel profilleri analiz eder. 1 5 2 4 2 3 1 2 2 2 2 3
7 Nöropsikolojik değerlendirme sonuçlarını içeren kapsamlı bir rapor yazma becerisini geliştirir. 0 5 0 5 3 3 1 0 5 3 2 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
dersAKTSKredisi 5