Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Zihinsel Gelişim ve Öğrenme Bozuklukları PSK 424 8 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders, öğrencilerin tipik zihinsel gelişim süreçlerini anlamalarını, öğrenme bozukluklarının (Disleksi, Disgrafi, Diskalkuli) nörobiyolojik, bilişsel ve davranışsal temellerini öğrenmelerini amaçlar.

Dersin İçeriği

İçerik; bilişsel gelişim kuramlarını, öğrenme bozukluklarının tanı ve değerlendirme yöntemlerini, farklı bilişsel profilleri ve eğitimsel müdahale stratejilerini kapsar.

 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tipik bilişsel gelişim süreçlerini (Piaget, Vygotsky) ve gelişim dönemlerine özgü özellikleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Öğrenme Bozukluklarının tanımını, tarihçesini, etiyolojisini (genetik, nörobiyolojik) ve yaygınlığını açıklar. Anlatım, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Okuma Bozukluğu (Disleksi), Yazma Bozukluğu (Disgrafi) ve Matematik Bozukluğunun (Diskalkuli) temel bilişsel profillerini analiz eder Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Zekâ ve Başarı arasındaki ilişkinin değerlendirilmesini ve bu bozukluklarda kullanılan tanı araçlarını (WISC/WAIS alt testleri vb.) bilir. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler,
5 Öğrenme bozukluklarına sıklıkla eşlik eden komorbid durumları (DEHB, Anksiyete) ve bunların etkileşimini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
6 Öğrenme bozukluklarına yönelik eğitimsel müdahale ve bilişsel strateji öğretimi tekniklerini (Örn: Fonolojik Farkındalık) tartışır. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
7 Öğrenme bozukluklarının psikososyal sonuçlarını (özgüven, motivasyon) ve ailelere yönelik destek hizmetlerini açıklar. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders Tanıtımı ve Zihinsel Gelişim Kuramları Dersin genel çerçevesi. Zekâ, biliş ve zihinsel gelişim kavramları. Piaget'nin Bilişsel Gelişim Kuramı ve Vygotsky'nin Sosyal-Kültürel Yaklaşımı.
2 Zeka ve Zihinsel Yetersizliğe Genel Bakış Zekâ Kuramları (Spearman, Thurstone, Gardner Çoklu Zeka). Zekâ Testleri (WISC/WAIS) ve zekâ skorlarının güvenilirliği/geçerliliği.
3 Zihinsel Yetersizliğin (ZY) Tanımı ve Sınıflandırılması ZY'nin tanımı (DSM-5 ve AAIDD'ye göre). Uyum (Adaptif) Davranış kavramı ve alanları. ZY'nin şiddet dereceleri ve sınıflandırması.
4 Zihinsel Yetersizliğin Etiyolojisi ve Önlenmesi ZY'ye neden olan genetik (Down Sendromu, Fragile X), kromozomal, perinatal ve çevresel faktörler. Risk faktörleri ve önleme stratejileri.
5 Zihinsel Yetersizlikte Değerlendirme ve Tanı Süreçleri Zekâ testleri, uyum davranış ölçekleri ve gelişimsel değerlendirme araçları (Örn: Denver II). Erken tanı ve müdahalenin önemi.
6 Zihinsel Yetersizlikte Öğretim ve Müdahale - I Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) hazırlama ilkeleri. İşlevsel becerilerin ve iletişim becerilerinin öğretimi.
7 Zihinsel Yetersizlikte Öğretim ve Müdahale - II ZY olan bireyler için yaşam kalitesini artırıcı yaklaşımlar (Bağımsız yaşam, Mesleki rehabilitasyon). Aile eğitimi ve danışmanlığı.
8 Ara Sınav ve Konuların Bütünleştirilmesi İlk yedi haftalık konuların (ZY, zekâ testleri, tanı ve müdahale) genel tekrarı ve değerlendirilmesi.
9 Özel Öğrenme Güçlüğü (ÖÖG) Tanımı ve Sınıflandırması ÖÖG'nin tanımı (DSM-5) ve dışlama kriterleri. Uyumsuz başarı (IQ-Achievement Discrepancy) ve Müdahaleye Yanıt (RtI) modelleri
10 Okuma Güçlüğü (Disleksi) ve Yazma Güçlüğü (Disgrafi) Disleksi'nin bilişsel temelleri (Fonolojik Farkındalık, Hızlı Adlandırma). Disgrafi ve yazılı anlatım bozukluklarının özellikleri ve değerlendirilmesi.
11 Matematik Güçlüğü (Diskalkuli) ve Diğer Özgül Öğrenme Güçlükleri Diskalkuli'nin türleri ve matematiksel muhakeme/işlem süreçlerindeki zorluklar. Sözel olmayan öğrenme güçlüğü
12 Öğrenme Güçlüklerinde Değerlendirme ve Tanı ÖÖG tanısında kullanılan standart başarı testleri ve bilişsel süreç testleri. Hata analizi ve bireyin güçlü/zayıf yönlerinin belirlenmesi.
13 Öğrenme Güçlüklerinde Etkili Müdahale Stratejileri Doğrudan öğretim, bilişsel strateji öğretimi ve üstbilişsel (metacognitive) becerilerin geliştirilmesi. Akademik müdahale programlarının tasarlanması.
14 Birlikte Görülen Durumlar, Etik ve Güncel Trendler ZY/ÖÖG ile Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) gibi birlikte görülen durumlar. Eğitimde kapsayıcılık (inclusion) ve etik konular. Genel ders değerlendirmesi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır.
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir.
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Tipik bilişsel gelişim süreçlerini (Piaget, Vygotsky) ve gelişim dönemlerine özgü özellikleri açıklar. 4 1 5 5 5 4 1 0 0 0 3 5
2 Öğrenme Bozukluklarının tanımını, tarihçesini, etiyolojisini (genetik, nörobiyolojik) ve yaygınlığını açıklar. 4 3 0 5 4 0 1 0 0 0 0 5
3 Okuma Bozukluğu (Disleksi), Yazma Bozukluğu (Disgrafi) ve Matematik Bozukluğunun (Diskalkuli) temel bilişsel profillerini analiz eder 5 4 5 5 0 0 1 2 5 4 5 5
4 Zekâ ve Başarı arasındaki ilişkinin değerlendirilmesini ve bu bozukluklarda kullanılan tanı araçlarını (WISC/WAIS alt testleri vb.) bilir. 5 4 2 5 4 2 1 0 4 5 5 5
5 Öğrenme bozukluklarına sıklıkla eşlik eden komorbid durumları (DEHB, Anksiyete) ve bunların etkileşimini değerlendirir. 5 0 3 5 4 0 0 0 0 0 4 5
6 Öğrenme bozukluklarına yönelik eğitimsel müdahale ve bilişsel strateji öğretimi tekniklerini (Örn: Fonolojik Farkındalık) tartışır. 5 5 4 5 4 5 1 0 3 4 4 5
7 Öğrenme bozukluklarının psikososyal sonuçlarını (özgüven, motivasyon) ve ailelere yönelik destek hizmetlerini açıklar. 5 3 4 5 5 5 0 0 2 4 3 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
dersAKTSKredisi 5