Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Oyun Psikolojisi PSK 422 8 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders, oyunun psikolojik ve gelişimsel işlevlerini, farklı oyun türlerinin (dijital, geleneksel, terapi) bilişsel, sosyal ve duygusal gelişime etkilerini kuramsal ve uygulamalı olarak incelemeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

İçerik; oyun kuramlarını (Freud, Piaget, Vygotsky), gelişim evrelerine göre oyun tiplerini, oyun terapisinin temellerini ve dijital oyunların psikolojik etkilerini kapsar.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Oyunun tanımını, tarihçesini ve psikoloji, pedagoji alanındaki önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Temel Oyun Kuramlarını (Freud, Piaget, Vygotsky, Parten vb.) karşılaştırır ve eleştirel olarak değerlendirir. Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Gelişim dönemlerine göre oyun türlerini (fonksiyonel, sembolik, kurallı) ve sosyal oyun aşamalarını analiz eder. Anlatım, Örnek Olay, Gözlem, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Kısa Cevaplı Testler,
4 Oyunun bilişsel işlevlerini (problem çözme, yaratıcılık) ve duygusal düzenlemedeki rolünü açıklar. Anlatım, Proje, Performans Değerlendirme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Oyun Terapisinin temel ilkelerini, amaçlarını ve farklı oyun terapisi yaklaşımlarını (Filial, Çocuk Merkezli) tanır. Anlatım, Rol Oynama, Örnek Olay, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Dijital Oyunların psikolojik etkilerini (bağımlılık, öğrenme, motivasyon) ve gamification kavramını tartışır. Anlatım, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme,
7 Oyunu, değerlendirme aracı ve eğitim yöntemi olarak kullanmanın etik ve pratik yönlerini analiz eder. Anlatım, Problem Çözme, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Oyun Psikolojisine Giriş ve Temel Kavramlar Oyunun Tanımı, Türleri (Dijital, Geleneksel, Sosyal, Eğitsel) ve Tarihçesi. Ludus (Yapısal oyun) ve Paida (Serbest oyun) kavramları. Psikolojide oyun çalışmalarının yeri.
2 Oyun Kuramları ve Gelişimsel Perspektif Gelişimsel Oyun Kuramları (Piaget, Vygotsky, Erikson) ve oyunun bilişsel/sosyal gelişime katkısı. Yetişkinlikte oyun ve eğlence kavramları.
3 Oyun Tasarımının Psikolojisi (Game Design) Oyuncu Deneyimi (UX) ve Oyun Kullanıcı Arayüzü (UI) tasarımı. Oyunlarda motivasyonel faktörler (Self-Determination Theory) ve geri bildirim döngüleri.
4 Oyun ve Motivasyon: Akış (Flow) Kuramı Akış (Flow) Kuramı'nın tanımı, bileşenleri (Yeterlilik, meydan okuma dengesi) ve oyun bağlamında nasıl oluşturulduğu.
5 Oyunlarda Bilişsel Süreçler Oyunların dikkat, algı, problem çözme ve yürütücü işlevler (planlama, esneklik) üzerindeki etkileri. Hızlı karar verme mekanizmaları.
6 Sanal Kimlik ve Sosyal Etkileşim Çevrimiçi (Online) Kimlik ve avatar yaratımı. Çok Oyunculu Çevrimiçi Rol Yapma Oyunlarının (MMORPG) sosyal dinamikleri ve sanal topluluklar.
7 Oyunlarda Duygular ve Öğrenme Oyunların duygusal düzenleme ve stresle başa çıkma üzerindeki etkileri. Deneyimsel Öğrenme ve oyunun eğitsel potansiyeli (Gamification).
8 Ara Sınav ve Uygulama Alanları İlk yedi haftalık konuların genel tekrarı. Oyun psikolojisinin uygulama alanları (Sağlık, Eğitim, Rehabilitasyon) ve vaka örnekleri.
9 Saldırganlık ve Şiddet Psikolojisi Oyun ve saldırganlık arasındaki ilişkiyi inceleyen temel kuramlar ve araştırmalar. Siber zorbalık ve oyun ortamındaki toksik davranışlar.
10 Oyun Bağımlılığı: Kuramsal Çerçeve İnternet Oyun Bozukluğu (IGD) tanımı (DSM-5) ve bağımlılık modelleri. Nörobiyolojik ve bilişsel bağımlılık mekanizmaları.
11 Oyun Bağımlılığı: Değerlendirme ve Müdahale Bağımlılık değerlendirme ölçekleri ve tanı kriterleri. Bilişsel Davranışçı Terapi (BDT) tabanlı müdahale yaklaşımları.
12 Oyunlaştırma (Gamification) ve İK/Eğitim Uygulamaları Oyunlaştırmanın tanımı, temel bileşenleri (Puan, Rozet, Lider Tablosu) ve psikolojik etkileri. İş yerinde ve eğitimde motivasyonu artırma.
13 Terapötik Amaçlı Oyun Kullanımı (Serious Games) Zihinsel sağlık (anksiyete, depresyon) ve bilişsel rehabilitasyon amaçlı ciddi oyunlar (serious games). Sanal gerçeklik (VR) ile terapi uygulamaları.
14 Etik, Yasal Konular ve Gelecek Trendler Oyun tasarımında etik sorunlar (Kutu Açma/Loot Box mekanikleri). Oyuncu gizliliği ve veri güvenliği. Nöro-gaming ve oyun psikolojisinin geleceği. Genel değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. X
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Oyunun tanımını, tarihçesini ve psikoloji, pedagoji alanındaki önemini açıklar. 0 4 0 4 3 3 1 3 4
2 Temel Oyun Kuramlarını (Freud, Piaget, Vygotsky, Parten vb.) karşılaştırır ve eleştirel olarak değerlendirir. 0 5 1 5 4 3 1 4 1 2 2 0
3 Gelişim dönemlerine göre oyun türlerini (fonksiyonel, sembolik, kurallı) ve sosyal oyun aşamalarını analiz eder. 1 4 0 4 3 3 1 2 0 0 3 0
4 Oyunun bilişsel işlevlerini (problem çözme, yaratıcılık) ve duygusal düzenlemedeki rolünü açıklar. 2 4 1 4 2 3 1 3 1 0 3 1
5 Oyun Terapisinin temel ilkelerini, amaçlarını ve farklı oyun terapisi yaklaşımlarını (Filial, Çocuk Merkezli) tanır. 0 4 0 4 2 2 2 4 1 0 4 0
6 Dijital Oyunların psikolojik etkilerini (bağımlılık, öğrenme, motivasyon) ve gamification kavramını tartışır. 3 4 1 4 3 2 2 4 0 1 3 0
7 Oyunu, değerlendirme aracı ve eğitim yöntemi olarak kullanmanın etik ve pratik yönlerini analiz eder. 3 4 1 4 3 3 1 4 2 1 3 1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
dersAKTSKredisi 5