| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Kognitif Sinirbilim | PSK 420 | 8 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu ders, bilişsel işlevlerin (algı, dikkat, bellek, dil) nöral temellerini anlamayı, beyin görüntüleme ve lezyon çalışmalarının bilişsel süreçlere dair sağladığı bulguları incelemeyi amaçlar. |
| Dersin İçeriği | İçerik; beynin yapısı ve işlevi, nörogörüntüleme (fMRI, EEG/ERP, PET) yöntemleri, lezyon çalışmalarının analizi ve temel bilişsel alanların nöral ağlarını kapsar. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kognitif Sinirbilimin tanımını, tarihçesini ve beyin-zihin ilişkisine dair temel felsefi yaklaşımları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Beyin anatomisini (loblar, kortikal alanlar) ve sinir sisteminin temel nöral mekanizmalarını (nöron, sinaps) kavrar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler, |
| 3 | Nörogörüntüleme tekniklerinin (fMRI, EEG/ERP, PET) çalışma prensiplerini ve güçlü/zayıf yönlerini karşılaştırır. | Anlatım, Proje, Bireysel Çalışma, | Performans Değerlendirme, Kısa Cevaplı Testler, |
| 4 | Algı (görsel, işitsel) ve Dikkat (seçici, sürdürülen) süreçlerinin beyindeki nöral ağlarını ve korelatlarını analiz eder. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Bellek (çalışma, epizodik, semantik) ve Yürütücü İşlevlerin (planlama, esneklik) frontal lob ile ilişkisini değerlendirir. | Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 6 | Dilin (üretim ve anlama) nöral temellerini ve afazi türlerini (Broca, Wernicke) lezyon çalışmaları üzerinden açıklar. | Anlatım, Gözlem, Bireysel Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 7 | Kognitif sinirbilimdeki etik sorunları ve bilişsel bozukluklara (Alzheimer, Şizofreni) yaklaşımını tartışır. | Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kognitif Sinirbilime Giriş: Tarihçe ve Temeller Kognitif Sinirbilimin Tanımı, Bilişsel Psikoloji ve Nörobilim ile ilişkisi. Beyin-Davranış ilişkisine yönelik ilk yaklaşımlar (Frenoloji, Lokalizasyon, Holizm). | |
| 2 | Nöronlar, Sinapslar ve İletişim Nöronun Yapısı ve İşlevi. Aksiyon potansiyeli ve sinaptik iletim. Nörotransmiterler ve bilişsel süreçlerdeki rolleri. | |
| 3 | Temel Nöroanatomi ve Fonksiyonel Organizasyon Beyin Loblarının (Frontal, Parietal, Temporal, Oksipital) temel bilişsel görevleri. Korteks altı yapılar (Talamus, Bazal Gangliyonlar, Limbik Sistem) ve işlevleri. | |
| 4 | Kognitif Sinirbilim Araştırma Yöntemleri - I Elektrofizyolojik Yöntemler: EEG (Elektroensefalografi) ve ERP (Olayla İlişkili Potansiyeller) yöntemlerinin temel prensipleri, avantaj ve dezavantajları. | |
| 5 | Kognitif Sinirbilim Araştırma Yöntemleri - II Görüntüleme Yöntemleri: fMRI (Fonksiyonel Manyetik Rezonans Görüntüleme), PET (Pozitron Emisyon Tomografisi) ve TMS (Transkraniyal Manyetik Stimülasyon). | |
| 6 | Algının Kognitif Sinirbilimi: Görme Görsel İşleme yolları (Nerede/Ne yolları). Obje tanıma, yüz tanıma (Prosopagnozi) ve nöral temelleri. | |
| 7 | Dikkat ve Bilinç Sinirbilimi Dikkat Modelleri (Seçici, Yönlendirilmiş) ve ilişkili nöral ağlar (Örn: Parietal Korteks). İhmal Sendromu (Neglect). Bilincin nöral korelatları. | |
| 8 | Ara Sınav ve Genel Tekrar İlk yedi haftalık konuların (Yöntemler, Nöronlar, Dikkat, Algı) genel tekrarı ve değerlendirilmesi. | |
| 9 | Belleğin Kognitif Sinirbilimi - I Çalışma Belleği (Working Memory) ve nöral temelleri (Prefrontal Korteks). Uzun Süreli Bellek türleri (Epizodik, Semantik, İşlemsel). | |
| 10 | Belleğin Kognitif Sinirbilimi - II Belleğin oluşumu, depolanması ve geri çağrılması (Hippocampus'un rolü). Amnezi türleri ve beyin hasarı vakaları (Örn: H.M. vakası). | |
| 11 | Dilin Kognitif Sinirbilimi Dilin nöral organizasyonu (Broca ve Wernicke alanları). Dil işleme (sözdizimi, anlam) süreçleri ve Afazi türlerinin nöropsikolojik profilleri. | |
| 12 | Yürütücü İşlevler (Executive Functions) Sinirbilimi Frontal Loblar ve Yönetici İşlevler (Planlama, Karar Verme, İnhibisyon, Esneklik). Frontal Lob Sendromları ve davranışsal sonuçları. | |
| 13 | Duyguların Kognitif Sinirbilimi Limbik Sistem (Amigdala, İnsula) ve duygu işleme. Duygusal düzenleme ve biliş-duygu etkileşimi. Sosyal bilişin nöral temelleri. | |
| 14 | Klinik Uygulamalar ve Gelecek Trendler Kognitif sinirbilimin psikopatolojiye (Şizofreni, Depresyon) uygulanması. Nöro-etikte güncel tartışmalar. Bilişsel sinirbilimin geleceği ve nöroteknoloji. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
| 3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | X | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | X | |||||
| 7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | X | |||||
| 8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | X | |||||
| 9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | X | |||||
| 10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | X | |||||
| 11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | X | |||||
| 12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kognitif Sinirbilimin tanımını, tarihçesini ve beyin-zihin ilişkisine dair temel felsefi yaklaşımları açıklar. | 1 | 3 | 0 | 4 | 2 | 3 | 1 | 0 | 2 | 1 | 1 | 1 |
| 2 | Beyin anatomisini (loblar, kortikal alanlar) ve sinir sisteminin temel nöral mekanizmalarını (nöron, sinaps) kavrar. | 0 | 3 | 0 | 4 | 2 | 3 | 2 | 0 | 2 | 2 | 1 | 3 |
| 3 | Nörogörüntüleme tekniklerinin (fMRI, EEG/ERP, PET) çalışma prensiplerini ve güçlü/zayıf yönlerini karşılaştırır. | 5 | 4 | 0 | 3 | 2 | 2 | 1 | 0 | 3 | 2 | 0 | 2 |
| 4 | Algı (görsel, işitsel) ve Dikkat (seçici, sürdürülen) süreçlerinin beyindeki nöral ağlarını ve korelatlarını analiz eder. | 4 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 0 | 2 | 1 | 3 | 1 | 4 |
| 5 | Bellek (çalışma, epizodik, semantik) ve Yürütücü İşlevlerin (planlama, esneklik) frontal lob ile ilişkisini değerlendirir. | 4 | 3 | 3 | 3 | 1 | 2 | 2 | 0 | 2 | 2 | 1 | 2 |
| 6 | Dilin (üretim ve anlama) nöral temellerini ve afazi türlerini (Broca, Wernicke) lezyon çalışmaları üzerinden açıklar. | 4 | 4 | 2 | 3 | 2 | 3 | 1 | 2 | 2 | 3 | 1 | 2 |
| 7 | Kognitif sinirbilimdeki etik sorunları ve bilişsel bozukluklara (Alzheimer, Şizofreni) yaklaşımını tartışır. | 1 | 1 | 2 | 4 | 1 | 4 | 1 | 4 | 0 | 0 | 1 | 0 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 130 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||