Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kognitif Sinirbilim PSK 420 8 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders, bilişsel işlevlerin (algı, dikkat, bellek, dil) nöral temellerini anlamayı, beyin görüntüleme ve lezyon çalışmalarının bilişsel süreçlere dair sağladığı bulguları incelemeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

İçerik; beynin yapısı ve işlevi, nörogörüntüleme (fMRI, EEG/ERP, PET) yöntemleri, lezyon çalışmalarının analizi ve temel bilişsel alanların nöral ağlarını kapsar.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kognitif Sinirbilimin tanımını, tarihçesini ve beyin-zihin ilişkisine dair temel felsefi yaklaşımları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Beyin anatomisini (loblar, kortikal alanlar) ve sinir sisteminin temel nöral mekanizmalarını (nöron, sinaps) kavrar. Anlatım, Bireysel Çalışma, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler,
3 Nörogörüntüleme tekniklerinin (fMRI, EEG/ERP, PET) çalışma prensiplerini ve güçlü/zayıf yönlerini karşılaştırır. Anlatım, Proje, Bireysel Çalışma, Performans Değerlendirme, Kısa Cevaplı Testler,
4 Algı (görsel, işitsel) ve Dikkat (seçici, sürdürülen) süreçlerinin beyindeki nöral ağlarını ve korelatlarını analiz eder. Anlatım, Bireysel Çalışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Bellek (çalışma, epizodik, semantik) ve Yürütücü İşlevlerin (planlama, esneklik) frontal lob ile ilişkisini değerlendirir. Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
6 Dilin (üretim ve anlama) nöral temellerini ve afazi türlerini (Broca, Wernicke) lezyon çalışmaları üzerinden açıklar. Anlatım, Gözlem, Bireysel Çalışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
7 Kognitif sinirbilimdeki etik sorunları ve bilişsel bozukluklara (Alzheimer, Şizofreni) yaklaşımını tartışır. Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kognitif Sinirbilime Giriş: Tarihçe ve Temeller Kognitif Sinirbilimin Tanımı, Bilişsel Psikoloji ve Nörobilim ile ilişkisi. Beyin-Davranış ilişkisine yönelik ilk yaklaşımlar (Frenoloji, Lokalizasyon, Holizm).
2 Nöronlar, Sinapslar ve İletişim Nöronun Yapısı ve İşlevi. Aksiyon potansiyeli ve sinaptik iletim. Nörotransmiterler ve bilişsel süreçlerdeki rolleri.
3 Temel Nöroanatomi ve Fonksiyonel Organizasyon Beyin Loblarının (Frontal, Parietal, Temporal, Oksipital) temel bilişsel görevleri. Korteks altı yapılar (Talamus, Bazal Gangliyonlar, Limbik Sistem) ve işlevleri.
4 Kognitif Sinirbilim Araştırma Yöntemleri - I Elektrofizyolojik Yöntemler: EEG (Elektroensefalografi) ve ERP (Olayla İlişkili Potansiyeller) yöntemlerinin temel prensipleri, avantaj ve dezavantajları.
5 Kognitif Sinirbilim Araştırma Yöntemleri - II Görüntüleme Yöntemleri: fMRI (Fonksiyonel Manyetik Rezonans Görüntüleme), PET (Pozitron Emisyon Tomografisi) ve TMS (Transkraniyal Manyetik Stimülasyon).
6 Algının Kognitif Sinirbilimi: Görme Görsel İşleme yolları (Nerede/Ne yolları). Obje tanıma, yüz tanıma (Prosopagnozi) ve nöral temelleri.
7 Dikkat ve Bilinç Sinirbilimi Dikkat Modelleri (Seçici, Yönlendirilmiş) ve ilişkili nöral ağlar (Örn: Parietal Korteks). İhmal Sendromu (Neglect). Bilincin nöral korelatları.
8 Ara Sınav ve Genel Tekrar İlk yedi haftalık konuların (Yöntemler, Nöronlar, Dikkat, Algı) genel tekrarı ve değerlendirilmesi.
9 Belleğin Kognitif Sinirbilimi - I Çalışma Belleği (Working Memory) ve nöral temelleri (Prefrontal Korteks). Uzun Süreli Bellek türleri (Epizodik, Semantik, İşlemsel).
10 Belleğin Kognitif Sinirbilimi - II Belleğin oluşumu, depolanması ve geri çağrılması (Hippocampus'un rolü). Amnezi türleri ve beyin hasarı vakaları (Örn: H.M. vakası).
11 Dilin Kognitif Sinirbilimi Dilin nöral organizasyonu (Broca ve Wernicke alanları). Dil işleme (sözdizimi, anlam) süreçleri ve Afazi türlerinin nöropsikolojik profilleri.
12 Yürütücü İşlevler (Executive Functions) Sinirbilimi Frontal Loblar ve Yönetici İşlevler (Planlama, Karar Verme, İnhibisyon, Esneklik). Frontal Lob Sendromları ve davranışsal sonuçları.
13 Duyguların Kognitif Sinirbilimi Limbik Sistem (Amigdala, İnsula) ve duygu işleme. Duygusal düzenleme ve biliş-duygu etkileşimi. Sosyal bilişin nöral temelleri.
14 Klinik Uygulamalar ve Gelecek Trendler Kognitif sinirbilimin psikopatolojiye (Şizofreni, Depresyon) uygulanması. Nöro-etikte güncel tartışmalar. Bilişsel sinirbilimin geleceği ve nöroteknoloji.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. X
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Kognitif Sinirbilimin tanımını, tarihçesini ve beyin-zihin ilişkisine dair temel felsefi yaklaşımları açıklar. 1 3 0 4 2 3 1 0 2 1 1 1
2 Beyin anatomisini (loblar, kortikal alanlar) ve sinir sisteminin temel nöral mekanizmalarını (nöron, sinaps) kavrar. 0 3 0 4 2 3 2 0 2 2 1 3
3 Nörogörüntüleme tekniklerinin (fMRI, EEG/ERP, PET) çalışma prensiplerini ve güçlü/zayıf yönlerini karşılaştırır. 5 4 0 3 2 2 1 0 3 2 0 2
4 Algı (görsel, işitsel) ve Dikkat (seçici, sürdürülen) süreçlerinin beyindeki nöral ağlarını ve korelatlarını analiz eder. 4 2 2 3 2 2 0 2 1 3 1 4
5 Bellek (çalışma, epizodik, semantik) ve Yürütücü İşlevlerin (planlama, esneklik) frontal lob ile ilişkisini değerlendirir. 4 3 3 3 1 2 2 0 2 2 1 2
6 Dilin (üretim ve anlama) nöral temellerini ve afazi türlerini (Broca, Wernicke) lezyon çalışmaları üzerinden açıklar. 4 4 2 3 2 3 1 2 2 3 1 2
7 Kognitif sinirbilimdeki etik sorunları ve bilişsel bozukluklara (Alzheimer, Şizofreni) yaklaşımını tartışır. 1 1 2 4 1 4 1 4 0 0 1 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
dersAKTSKredisi 5