| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Davranışsal Nörofizyoloji | PSK 418 | 8 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | ARAŞTIRMA GÖREVLİLERİ |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu ders, davranışların (öğrenme, duygu, motivasyon) hücresel ve sistem düzeyindeki nörofizyolojik temellerini anlamayı, sinir sisteminin temel işlevsel birimlerini incelemeyi amaçlar. |
| Dersin İçeriği | İçerik; nöronların yapısı ve işlevi, sinaptik iletim, duyu ve motor sistemleri, öğrenme ve bellek ile psikopatolojilerin nöral temellerini kapsar. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Davranışsal Nörofizyolojinin tanımını, tarihçesini ve davranış-sinir sistemi ilişkisine dair temel varsayımları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Nöronların yapısal özelliklerini, elektriksel ve kimyasal sinyalleşmeyi (aksiyon potansiyeli, sinaptik iletim) kavrar. | Anlatım, Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
| 3 | Duyu ve Motor sistemlerinin nöral organizasyonunu, özellikle ağrı, görme ve hareket yollarını detaylı olarak analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
| 4 | Motivasyonel davranışların (açlık, susuzluk, cinsel davranış) hipotalamus ve ilgili beyin yapılarıyla ilişkisini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Öğrenme ve Belleğin nöral temellerini (uzun süreli potansiyelizasyon - LTP) ve bu süreçlerde yer alan yapıları (Hipokampus, Amigdala) değerlendirir. | Anlatım, Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
| 6 | Duyguların (korku, kaygı, ödül) ve sosyal davranışların nöral devrelerini, özellikle Amigdala ve Prefrontal Korteks'i analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 7 | Psikopatolojilerin (Şizofreni, Depresyon, Kaygı Bozuklukları) altında yatan olası nörofizyolojik mekanizmaları tartışır. | Anlatım, Problem Çözme, Benzetişim, | Sözlü Sınavlar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Disiplinin Tanımı, Kapsamı ve Tarihçesi. Psikoloji ve Biyoloji/Nöroloji arasındaki ilişki. Sinir sisteminin organizasyonu: Merkezi ve Çevresel Sinir Sistemi. | |
| 2 | Nöron Tipleri ve Glial Hücreler. Nöronun temel anatomisi (Dendrit, Akson, Soma). Sinir hücresi zarı ve iyon kanalları. | |
| 3 | Hücre Zarı Potansiyeli ve İstirahat Potansiyeli. Aksiyon potansiyelinin oluşumu ve yayılması. "Ya Hep Ya Hiç" Prensibi ve miyelin kılıfın rolü. | |
| 4 | Sinaps Yapısı ve Kimyasal İletim Süreci. Nörotransmiterlerin sentezi, salınımı ve inaktivasyonu. Temel nörotransmiter sistemleri (Dopamin, Serotonin, GABA, Glutamat | |
| 5 | Beyin ve Omuriliğin Yapısı ve Fonksiyonları. Beyin sapı, Serebellum (Beyincik) ve Diencephalon (Talamus, Hipotalamus). Kortikal lobların genel işlevleri. | |
| 6 | Sinaptik Budanma ve Miyelinizasyon. Yaşam boyu nöroplastisite kavramı. Öğrenme ve hafızanın nörobiyolojik temellerinde plastisitenin rolü. | |
| 7 | Görsel ve İşitsel Yolların Nöral Organizasyonu. Retinadan kortekse bilgi işleme. Sesin algılanması ve lokalizasyonu | |
| 8 | Somatosensör, Koku ve Tat Sistemleri. Ağrının algılanması ve modülasyonu (Endojen opioidler). Ara Sınav. | |
| 9 | Kortikal ve Subkortikal Motor Yollar. Bazal Gangliyonlar ve Serebellumun hareket planlama ve koordine etmedeki rolü. Parkinson ve Huntington Hastalıklarının Nöral Temeli. | |
| 10 | Limbik Sistem ve Amigdalanın Rolü. Korku koşullanması ve duygusal hafıza. Stresin nörobiyolojisi (HPA ekseni ve kortizol). | |
| 11 | Hafıza Türleri ve Nöral Alt Yapıları (Hipokampus). Uzun Süreli Potansiyasyon (LTP) ve öğrenmenin sinaptik temeli | |
| 12 | Yönetici Fonksiyonlar ve Prefrontal Korteks. Dikkat ve çalışma belleği. Dilin nörobiyolojisi (Broca ve Wernicke Alanları). | |
| 13 | İnvaziv ve Non-İnvaziv Teknikler. EEG, fMRI, PET ve TMS'nin davranışsal nörofizyolojide kullanımı. Lezyon çalışmaları | |
| 14 | Şizofreni, Depresyon ve Anksiyete Bozukluklarının Nörokimyasal Hipotezleri. İlaçların (Psikofarmakoloji) nöral sistemler üzerindeki etkileri. Dönem Sonu Sunumları/Proje Teslimi. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
| 3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | X | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | X | |||||
| 7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | X | |||||
| 8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | ||||||
| 9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | ||||||
| 10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | ||||||
| 11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | ||||||
| 12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Davranışsal Nörofizyolojinin tanımını, tarihçesini ve davranış-sinir sistemi ilişkisine dair temel varsayımları açıklar. | 5 | 4 | 4 | 5 | 2 | 5 | 2 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 |
| 2 | Nöronların yapısal özelliklerini, elektriksel ve kimyasal sinyalleşmeyi (aksiyon potansiyeli, sinaptik iletim) kavrar. | 5 | 0 | 4 | 5 | 5 | 1 | 2 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 |
| 3 | Duyu ve Motor sistemlerinin nöral organizasyonunu, özellikle ağrı, görme ve hareket yollarını detaylı olarak analiz eder. | 4 | 0 | 0 | 5 | 5 | 5 | 3 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 |
| 4 | Motivasyonel davranışların (açlık, susuzluk, cinsel davranış) hipotalamus ve ilgili beyin yapılarıyla ilişkisini açıklar. | 4 | 0 | 0 | 5 | 5 | 5 | 4 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 |
| 5 | Öğrenme ve Belleğin nöral temellerini (uzun süreli potansiyelizasyon - LTP) ve bu süreçlerde yer alan yapıları (Hipokampus, Amigdala) değerlendirir. | 4 | 5 | 0 | 5 | 5 | 5 | 2 | 3 | 0 | 0 | 5 | 5 |
| 6 | Duyguların (korku, kaygı, ödül) ve sosyal davranışların nöral devrelerini, özellikle Amigdala ve Prefrontal Korteks'i analiz eder. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 0 | 4 | 5 | 5 | 5 |
| 7 | Psikopatolojilerin (Şizofreni, Depresyon, Kaygı Bozuklukları) altında yatan olası nörofizyolojik mekanizmaları tartışır. | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 3 | 0 | 2 | 4 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 114 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||