Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Modern Psikoterapi Ekolleri | PSK 408 | 8 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Dersin ön koşulu bulunmamaktadır. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EDA ERMAĞAN ÇAĞLAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, psikoterapi alanındaki çağdaş ve kanıta dayalı yaklaşımları tanıtmak, öğrencilerin klasik psikoterapi kuramları dışındaki modern terapötik modelleri kuramsal ve uygulamalı açıdan değerlendirebilmelerini sağlamaktır. Öğrencilerin farklı modern ekoller arasında karşılaştırmalı analiz yapabilmeleri, bu ekollerin temel ilkeleri, müdahale teknikleri ve kullanım alanları hakkında bilgi sahibi olmaları hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders, psikoterapi alanında klasik kuramların ötesine geçen, günümüzde yaygın olarak uygulanan modern ve bütünleyici yaklaşımları kapsamaktadır. Bilişsel Davranışçı Terapi’nin modern yorumları, Üçüncü Dalga Terapiler (ACT, MBCT, DBT), Çözüm Odaklı Terapi, Şema Terapi, Anlatı Terapisi, EMDR, Somatik Terapiler ve bütüncül yaklaşımlar ele alınacaktır. Her ekol, kuramsal altyapısı, terapötik süreci, müdahale teknikleri ve uygulanabilirliği açısından incelenecek; vaka örnekleri ve uygulamalı tartışmalar ile pekiştirilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Modern psikoterapi yaklaşımlarının temel kuramsal dayanaklarını açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Her bir ekolün terapötik sürece yaklaşımını ve tekniklerini karşılaştırır. | Tartışma, Grupla Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Modern ekolleri vaka temelli analiz eder. | Problem Çözme, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Bilişsel-davranışçı terapi sonrası gelişen üçüncü dalga yaklaşımları tanır. | Grupla Çalışma, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Kendi terapötik duruşunu geliştirmeye yönelik eleştirel bir bakış açısı kazanır. | Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Psikoterapide modern yaklaşım nedir? | |
2 | Bilişsel Davranışçı Terapinin evrimi | |
3 | Kabul ve Kararlılık Terapisi (ACT) | |
4 | Bilinçli Farkındalık Temelli Terapiler (MBCT, MBSR) | |
5 | Diyalektik Davranış Terapisi (DBT) | |
6 | Şema Terapi | |
7 | Çözüm Odaklı Kısa Süreli Terapi | |
8 | Ara sınav | |
9 | Anlatı Terapisi | |
10 | EMDR (Göz Hareketleriyle Duyarsızlaştırma ve Yeniden İşleme) | |
11 | Somatik Deneyimleme ve Beden Odaklı Terapiler | |
12 | Entegre ve bütüncül yaklaşımlar | |
13 | Vaka sunumları ve etik tartışmalar | |
14 | Final sınavı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Türkçe çeviri veya kaynak makaleler, vaka analizleri (öğretim elemanı tarafından sunulacaktır). Türk Psikologlar Derneği yayınları ve güncel vaka raporları Güncel uygulama örnekleri ve TEDx videoları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | X | |||||
8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | X | |||||
9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | X | |||||
10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | X | |||||
11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | X | |||||
12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Modern psikoterapi yaklaşımlarının temel kuramsal dayanaklarını açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
2 | Her bir ekolün terapötik sürece yaklaşımını ve tekniklerini karşılaştırır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
3 | Modern ekolleri vaka temelli analiz eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
4 | Bilişsel-davranışçı terapi sonrası gelişen üçüncü dalga yaklaşımları tanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
5 | Kendi terapötik duruşunu geliştirmeye yönelik eleştirel bir bakış açısı kazanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Uygulama) | 10 | 2 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |