| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Danışmanlık Psikolojisi | PSK 402 | 8 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SÜMEYYE DERİN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu ders, danışmanlık sürecinin temel kuramlarını (Rogers, Kognitif vb.), etkili iletişim becerilerini ve bireylerin gelişimsel ve psikososyal sorunlarına yönelik müdahale stratejilerini öğretmeyi amaçlar. |
| Dersin İçeriği | İçerik; danışmanlık kuramları, temel görüşme becerileri, etik ve yasal konular, gelişimsel krizler ve farklı kültürel bağlamlarda profesyonel danışmanlık uygulamalarını kapsar. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Danışmanlık Psikolojisinin tanımını, tarihçesini, diğer yardım mesleklerinden farklarını ve çalışma alanlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Temel Danışmanlık Kuramlarını (Psikodinamik, İnsancıl/Danışan Merkezli, Bilişsel-Davranışçı) karşılaştırır. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Tartışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Etkili dinleme, empati, yansıtma ve özetleme gibi temel görüşme becerilerini uygular. | Problem Çözme, Rol Oynama, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme, |
| 4 | Danışmanlık sürecinin aşamalarını (ilişki kurma, değerlendirme, müdahale, sonlandırma) ve her aşamadaki görevleri bilir. | Anlatım, Grupla Çalışma, Örnek Olay, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Danışmanlık Psikolojisinin etik ilkelerini ve yasal sorumlulukları kavrar (gizlilik, çift ilişki vb.). | Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 6 | Bireylerin gelişimsel krizlerine ve temel psikososyal sorunlarına yönelik kısa süreli müdahale stratejilerini tartışır. | Anlatım, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | Performans Değerlendirme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 7 | Danışmanlıkta kültürel duyarlılığın önemini ve farklı kültürel/sosyal bağlamlarda danışmanlık yapma becerilerini geliştirir. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tanım, tarihçe, Danışmanlık Psikolojisi uzmanlık alanları (Sağlık, Kariyer, vb.). PDR'den farkı ve bilimsel uygulamacı modeli. | |
| 2 | Danışmanlıkta etik kodlar (Gizlilik, Bilgilendirilmiş Onam) ve yasal sorumluluklar. Çoklu ilişkiler ve kültürel etik. | |
| 3 | Terapötik ittifakın (alliance) kurulması. Carl Rogers'ın temel ilkeleri: Empatik anlayış, koşulsuz kabul ve uygunluk. | |
| 4 | Mikro-beceriler: Aktif dinleme, sözel ve sözel olmayan davranışları gözlemleme. Yansıtma ve özetleme teknikleri. | |
| 5 | Duygusal yansıtma, yüzleştirme, hemenlik (immediacy) ve odaklanma. Pratik beceri uygulamaları ve geri bildirim. | |
| 6 | Temel prensipler, bilinçdışı, aktarım (transference), karşı-aktarım ve direnç kavramları. | |
| 7 | Kişi Merkezli Terapi ve felsefesi. Varoluşçu temalar (anlam arayışı, özgürlük, ölüm kaygısı) ve klinik uygulamaları. | |
| 8 | İlk yedi haftanın teorik temellerinin değerlendirilmesi. Büyük kuramların (Psikodinamik, İnsancıl) karşılaştırmalı vaka analizi. | |
| 9 | Temel bilişsel modeller (Beck, Ellis), bilişsel yeniden yapılandırma ve otomatik düşünceleri sorgulama teknikleri. | |
| 10 | Çözüm Odaklı Kısa Süreli Terapi (SFBT) ve temel teknikleri (Mucize Soru, İstisna Soruları). Anlatı Terapisi. | |
| 11 | Super ve Holland'ın kuramları. Kariyer testlerinin kullanılması, değerlendirilmesi ve karar verme süreçlerine rehberlik. | |
| 12 | Klinik değerlendirmenin amacı, Mental Durum Muayenesi (MSE). DSM-5 kullanımının etik ve uygulamaya dönük zorlukları. | |
| 13 | Kültürel yeterlilik, ırk, etnik köken, cinsel yönelim ve dini farklılıklara hassasiyet. Azınlık gruplarıyla çalışma. | |
| 14 | Kriz ve travmaya müdahale ilkeleri. İntihar riski değerlendirmesi ve sevk süreçleri. Alanın güncel trendleri. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
| 3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | X | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | X | |||||
| 7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | X | |||||
| 8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | X | |||||
| 9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | X | |||||
| 10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | X | |||||
| 11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | X | |||||
| 12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Danışmanlık Psikolojisinin tanımını, tarihçesini, diğer yardım mesleklerinden farklarını ve çalışma alanlarını açıklar. | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 2 |
| 2 | Temel Danışmanlık Kuramlarını (Psikodinamik, İnsancıl/Danışan Merkezli, Bilişsel-Davranışçı) karşılaştırır. | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 | 3 |
| 3 | Etkili dinleme, empati, yansıtma ve özetleme gibi temel görüşme becerilerini uygular. | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 2 | 3 | 2 |
| 4 | Danışmanlık sürecinin aşamalarını (ilişki kurma, değerlendirme, müdahale, sonlandırma) ve her aşamadaki görevleri bilir. | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 4 |
| 5 | Danışmanlık Psikolojisinin etik ilkelerini ve yasal sorumlulukları kavrar (gizlilik, çift ilişki vb.). | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 2 |
| 6 | Bireylerin gelişimsel krizlerine ve temel psikososyal sorunlarına yönelik kısa süreli müdahale stratejilerini tartışır. | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 |
| 7 | Danışmanlıkta kültürel duyarlılığın önemini ve farklı kültürel/sosyal bağlamlarda danışmanlık yapma becerilerini geliştirir. | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| Toplam | 0 |
| Toplam | 0 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 130 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||