Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Psikoteknik Uygulamalar PSK 433 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders, davranış ve becerilerin objektif ölçümünü amaçlayan psikoteknik değerlendirme yöntemlerinin (özellikle sürücü ve mesleki yeterlilik alanlarında) uygulama, puanlama ve raporlama esaslarını öğretmeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

İçerik; temel bilişsel ve psikomotor becerilerin (dikkat, koordinasyon, hız) ölçülmesi, psikoteknik cihazların güvenilirlik ve geçerliliği, yasal mevzuat ve uygulama protokollerini kapsar.

 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Psikotekniğin tanımını, amacını, tarihçesini ve endüstriyel/trafik psikolojisindeki yerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Psikoteknik değerlendirmede ölçülen temel bilişsel ve psikomotor becerileri (Dikkat, Koordinasyon, Reaksiyon Hızı) tanımlar. Anlatım, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Psikoteknik cihazların ve testlerin uygulama protokollerini ve standardizasyon ilkelerini kavrar. Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Psikoteknik test sonuçlarını puanlar, norm gruplarıyla karşılaştırır ve sonuçları yorumlar. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Psikoteknik testlerin güvenilirlik ve geçerlilik gibi psikometrik özelliklerini değerlendirir. Anlatım, Grupla Çalışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Özellikle sürücü yeterliliği ve mesleki seçme süreçlerindeki yasal mevzuatı ve etik zorunlulukları bilir. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
7 Psikoteknik değerlendirme sonuçlarını içeren kapsamlı bir rapor hazırlar ve geri bildirim sürecini yönetir. Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Psikotekniğin Tanımı, Tarihçesi ve Önemi. Psikoteknik değerlendirmenin psikoloji içindeki yeri. Temel terminoloji: Yetenek, beceri, ilgi, kişilik.
2 Yasal Mevzuat ve Etik İlkeler. Türkiye'deki psikoteknik değerlendirme yönetmelikleri (özellikle sürücülük ve mesleki yeterlilik). Test kullanımı ve yorumlamasında etik sorumluluklar.
3 Güvenilirlik ve Geçerlilik. Psikolojik testlerin temel özellikleri, norm grupları, standardizasyon. Test puanlarının yorumlanması.
4 Zekâ Kuramlarına Kısa Bir Bakış. Psikoteknik uygulamalarda kullanılan temel zekâ testleri (örn. Raven, WAIS alt testleri). Akıl yürütme, sözel ve sayısal yetenekler
5 Seçici, Sürekli ve Bölünmüş Dikkat Testleri. Tepki zamanı, koordinasyon ve uzamsal algı testleri. (Örn: Göz-motor koordinasyon, görsel tarama testleri).
6 Psikoteknik Kapsamda Kişilik Özellikleri. Sürücülük, pilotluk ve tehlikeli meslekler için önemli olan kişilik faktörleri (risk alma, dürtüsellik, stres toleransı). Objektif ve Projektif Kişilik Testleri.
7 Mesleki İlgi ve Tatmin. İş performansı ve mesleğe uyum açısından ilgi alanlarının değerlendirilmesi. Tutumların ölçülmesi ve iş güvenliğine etkisi.
8 Uygulama Örnekleri ve Ara Sınav. Önceki haftaların konularının gözden geçirilmesi. Gerçek hayattan psikoteknik değerlendirme vaka örneklerinin tartışılması.
9 Sürücü Davranışları ve Risk Faktörleri. Sürücü psikoteknik değerlendirmesinin amacı, kullanılan standart test bataryaları ve raporlama süreci.
10 Personel Seçimi ve Yerleştirme. İşe alım sürecinde psikoteknik testlerin kullanımı. İş analizi ve yetkinlik modellemesi. Yönetici potansiyeli değerlendirmesi (assessment center).
11 Pilot ve Hava Trafik Kontrolörü Seçimi. Kritik bilişsel ve psikomotor gereksinimler. Özel test cihazları ve simülatör tabanlı değerlendirmeler.
12 Sanal Gerçeklik (VR) ve Simülasyonun Kullanımı. Gerçekçi koşullarda performansı ölçme. Psikofizyolojik ölçüm teknikleri (örn. EEG, GSR kullanımı) ve uygulamaları.
13 Değerlendirme Sonuçlarının Yorumlanması ve Rapor Yazma Teknikleri. Etkili ve anlaşılır geri bildirim verme yöntemleri. Yüksek riskli profillerin yönetimi.
14 Yapay Zekâ ve Otomasyonun Psikoteknik Alanına Etkisi. Özet ve değerlendirme. Öğrenci sunumları veya dönem sonu projesi teslimi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. X
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Psikotekniğin tanımını, amacını, tarihçesini ve endüstriyel/trafik psikolojisindeki yerini açıklar. 0 0 0 5 5 2 1 4 0 0 0 0
2 Psikoteknik değerlendirmede ölçülen temel bilişsel ve psikomotor becerileri (Dikkat, Koordinasyon, Reaksiyon Hızı) tanımlar. 4 0 0 5 5 0 0 0 0 4 5 0
3 Psikoteknik cihazların ve testlerin uygulama protokollerini ve standardizasyon ilkelerini kavrar. 5 5 5 5 4 0 0 0 0 0 0 5
4 Psikoteknik test sonuçlarını puanlar, norm gruplarıyla karşılaştırır ve sonuçları yorumlar. 5 5 5 5 5 3 0 0 5 5 0 5
5 Psikoteknik testlerin güvenilirlik ve geçerlilik gibi psikometrik özelliklerini değerlendirir. 4 5 5 5 5 3 0 3 4 5 0 5
6 Özellikle sürücü yeterliliği ve mesleki seçme süreçlerindeki yasal mevzuatı ve etik zorunlulukları bilir. 0 0 0 5 5 0 0 5 0 0 4 0
7 Psikoteknik değerlendirme sonuçlarını içeren kapsamlı bir rapor hazırlar ve geri bildirim sürecini yönetir. 5 4 5 5 5 3 0 3 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
dersAKTSKredisi 5