Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Varoloşçu Terapi | PSK 431 | 7 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMİNE GÖÇET TEKİN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. EMİNE GÖÇET TEKİN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, varoluşçu terapinin temel kavramlarını ve felsefi temellerini tanıtarak bireylerin yaşamın anlamı, ölüm, özgürlük, sorumluluk ve yalnızlık gibi varoluşsal konularla olan ilişkilerini anlamalarını desteklemektir. Ayrıca bu varoluşsal temaların psikoterapi sürecinde nasıl ele alınabileceğine dair genel bir bakış sunmak, varoluşçu terapide kullanılan fenomenolojik yaklaşımın temel ilkelerine ilişkin farkındalık geliştirmek ve bir varoluşçu terapist olmanın gerektirdiği tutum ve anlayışı genel hatlarıyla kavratmak hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders, varoluşçu yaklaşımın kuramsal temellerini, temel kavramlarını ve terapötik uygulamalarını incelemektedir. Ders kapsamında varoluşçu felsefenin psikoterapiye yansımaları, insanın varoluşsal kaygıları ve yaşamın anlamına ilişkin sorgulamaları ele alınmaktadır. Öğrenciler, ölüm, özgürlük, sorumluluk, izolasyon ve yaşamın anlamı gibi temel varoluşsal temalar çerçevesinde insanın psikolojik dünyasını derinlemesine analiz etmeyi öğrenirler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Varoluşçu terapinin temel kavramlarını tanımlayarak bu kavramların psikolojik kuramlar ve insan doğası anlayışıyla ilişkisini açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Varoluşçu terapinin tarihsel gelişimini ve dayandığı felsefi temelleri özetleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Yaşam, ölüm, özgürlük, anlam arayışı ve kaygı gibi temel varoluşsal temaları kuramsal bir çerçevede açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Sorumluluk, varoluşsal suçluluk, izolasyon, ve otantiklik kavramlarını varoluşçu bakış açısından yorumlayabilir. | Anlatım, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Fenomenolojik yöntemin temel ilkelerini tanımlayarak bu yöntemin varoluşçu terapideki yerini tartışabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Varoluşçu terapinin bireyin yaşamına, anlam oluşturma süreçlerine, ve psikolojik iyilik haline katkısını değerlendirebilir. | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
7 | Varoluşçu terapinin terapötik süreçte danışan-terapist ilişkisine getirdiği özgün yaklaşımı açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
8 | Varoluşçu terapiyi diğer temel psikoterapi yaklaşımlarıyla genel düzeyde karşılaştırabilir. | Soru-Cevap, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
9 | Varoluşçu terapinin klinik uygulamalarında kullanılan temel müdahale biçimlerini genel hatlarıyla tanımlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders izlencesi üzerine açıklamalar. Dersin genel tanıtımı | |
2 | Giriş, Varoluşçu Terapi, Temel Kavramlar | |
3 | Varoluşçu Felsefe Temel İlkeleri ve Öncüleri | |
4 | Hayat, Ölüm ve Anksiyete | Yalom, Bölüm II |
5 | Ölüm ve Psikopatoloji | Yalom, Bölüm IV |
6 | Ölüm ve Psikoterapi | Yalom, Bölüm V |
7 | Varoluş Kaygısı Olarak Sorumluluk | Yalom, Bölüm VI |
8 | İsteme, Sorumluluk, İstenç ve Eylem | Yalom, Nölüm VII |
9 | Varoluşsal Yalıtım | Yalom, Bölüm VIII |
10 | Varoluşsal Yalıtım ve Psikoterapi | Yalom, Bölüm IX |
11 | Anlamsızlık | Yalom, Bölüm X |
12 | Anlamsızlık ve Psikoterapi | Yalom, Bölüm XI |
13 | Vaka örnekleri | Yalom, Bağışlanan Terapi |
14 | Ödevlerin ve dönemin değerlendirilmasi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Yalom, I. D. (2018). Varoluşçu Psikoterapi. Pegasus Yayınevi. Frankl, Viktor E. İnsanın Anlam Arayışı. Çeviren: Özge Yılmaz, İstanbul: Okuyan Us Yayınları, 2021 Yalom, D. I. (2002). Bağışlanan Terapi, çev.: Zühal İyidoğan Babayiğit, Kabalcı Yay., İstanbul |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | ||||||
3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | ||||||
7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | ||||||
8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | X | |||||
9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | ||||||
10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | ||||||
11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | ||||||
12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Varoluşçu terapinin temel kavramlarını tanımlayarak bu kavramların psikolojik kuramlar ve insan doğası anlayışıyla ilişkisini açıklayabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
2 | Varoluşçu terapinin tarihsel gelişimini ve dayandığı felsefi temelleri özetleyebilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
3 | Yaşam, ölüm, özgürlük, anlam arayışı ve kaygı gibi temel varoluşsal temaları kuramsal bir çerçevede açıklayabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
4 | Sorumluluk, varoluşsal suçluluk, izolasyon, ve otantiklik kavramlarını varoluşçu bakış açısından yorumlayabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
5 | Fenomenolojik yöntemin temel ilkelerini tanımlayarak bu yöntemin varoluşçu terapideki yerini tartışabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
6 | Varoluşçu terapinin bireyin yaşamına, anlam oluşturma süreçlerine, ve psikolojik iyilik haline katkısını değerlendirebilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
7 | Varoluşçu terapinin terapötik süreçte danışan-terapist ilişkisine getirdiği özgün yaklaşımı açıklayabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
8 | Varoluşçu terapiyi diğer temel psikoterapi yaklaşımlarıyla genel düzeyde karşılaştırabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
9 | Varoluşçu terapinin klinik uygulamalarında kullanılan temel müdahale biçimlerini genel hatlarıyla tanımlayabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |