| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İnsan Kaynakları Yönetim | PSK 429 | 7 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | araştırma görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilere bir organizasyonun stratejik hedeflerine ulaşması için gerekli olan personel süreçlerinin (planlama, işe alım, eğitim, performans, ücretlendirme) yönetilme ilkelerini öğretmeyi amaçlar. |
| Dersin İçeriği | İKY'nin temel fonksiyonları, iş analizi, işe alma ve seçme, eğitim ve geliştirme, performans ve ücret yönetimi ile işçi sağlığı ve güvenliği konularını kapsar. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İKY'nin tanımını, stratejik rolünü ve organizasyonel hedeflerle ilişkisini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | İş Analizi yöntemlerini (gözlem, mülakat, anket) uygular ve sonuçlarını iş tanımı/şartnamesi oluşturmak için kullanır. | Anlatım, Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
| 3 | İnsan Kaynağı Planlaması sürecini ve bu süreçte kullanılan arz/talep tahmin tekniklerini kavrar. | Anlatım, Örnek Olay, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 4 | Personel Seçme ve İşe Alma (recruitment) sürecini, mülakat türlerini ve oryantasyon programlarını analiz eder. | Anlatım, Benzetişim, | Sözlü Sınavlar, |
| 5 | Eğitim ve Geliştirme ihtiyaç analizi, eğitim tasarımı, sunumu ve değerlendirme aşamalarını bilir. | Anlatım, Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
| 6 | Performans Yönetim Sistemlerini (Hedeflerle Yönetim, 360 Derece Geribildirim) ve ücret yönetiminin ilkelerini tartışır. | Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 7 | İşçi Sağlığı ve Güvenliği ile İKY'de etik ve yasal yükümlülükleri (ayrımcılık yasağı) değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İKY'nin tanımı, kapsamı ve tarihsel gelişimi. Stratejik İKY (Strategic HRM) kavramı ve örgüt hedeflerine katkısı. İK profesyonellerinin rolleri ve yetkinlikleri. | |
| 2 | İş hukuku ve İK süreçleri, Eşit istihdam fırsatları ve ayrımcılık yasağı. İK kararlarında etik ilkeler ve sosyal sorumluluk | |
| 3 | İş Analizi süreçleri ve yöntemleri (Gözlem, görüşme, anket). İş Tanımları ve İş Gereklerinin hazırlanması. İş Tasarımı yaklaşımları (İş Zenginleştirme, İş Rotasyonu). | |
| 4 | İK talebi ve arzının tahmin edilmesi yöntemleri (Niteliksel ve niceliksel). Fazla veya eksik işgücü durumunda çözüm stratejileri. Yetenek yönetimine giriş. | |
| 5 | İşe Alım kaynakları (İç ve dış kaynaklar). İşe alım stratejileri ve Çekicilik Faktörleri (Employer Branding). Etkili iş ilanı hazırlama. | |
| 6 | Seçim süreci adımları, Geçerlilik ve güvenilirlik. Aday tarama araçları (Özgeçmiş, ön yazı). Mülakat türleri (Yapılandırılmış, Davranışsal). | |
| 7 | E&G ihtiyacının belirlenmesi. Eğitim tasarımı ve yöntemleri (Sınıf içi, koçluk, mentorluk, e-öğrenme). Eğitimin etkinliğinin değerlendirilmesi (Kirkpatrick Modeli). | |
| 8 | Bireysel kariyer aşamaları. Örgütsel kariyer yolları ve planlama. Çalışanların potansiyelini belirleme ve kariyer danışmanlığı. | |
| 9 | Performans yönetiminin amacı ve süreci. Değerlendirme yöntemleri (Derecelendirme ölçekleri, 360 Derece Geribildirim). Geribildirim verme ve geliştirme görüşmeleri. | |
| 10 | Ücretlendirmenin temel amaçları. İş Değerleme yöntemleri. Ücret adaletinin sağlanması (İç ve dış adalet). Teşvik sistemleri ve yan haklar. | |
| 11 | Çalışan memnuniyeti ve bağlılık, Örgütsel kültür ve İK'nın rolü. Çalışan sesi (Şikayet mekanizmaları). İşgören çıkarma ve disiplin süreçleri. | |
| 12 | İş kazalarının önlenmesi ve yasal yükümlülükler. Ergonomi ve çalışma ortamı tasarımı. İşyeri stresi ve Çalışan Destek Programları (EAP). | |
| 13 | Uluslararası İKY sorunları (Gurbetçi yönetimi). İşgücü Çeşitliliği (Diversity) ve kapsayıcılık (Inclusion) stratejileri. Kültürlerarası farklılıkların İK uygulamalarına etkisi. | |
| 14 | İK Bilgi Sistemleri (HRIS). Yapay zeka (AI) ve Büyük Veri'nin İK süreçlerine entegrasyonu (Analitik İK). Uzaktan çalışma ve hibrit modellerin İK yönetimine etkileri. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
| 3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | X | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | X | |||||
| 7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | X | |||||
| 8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | X | |||||
| 9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | ||||||
| 10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | ||||||
| 11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | X | |||||
| 12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İKY'nin tanımını, stratejik rolünü ve organizasyonel hedeflerle ilişkisini açıklar. | 2 | 0 | 0 | 5 | 5 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 |
| 2 | İş Analizi yöntemlerini (gözlem, mülakat, anket) uygular ve sonuçlarını iş tanımı/şartnamesi oluşturmak için kullanır. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| 3 | İnsan Kaynağı Planlaması sürecini ve bu süreçte kullanılan arz/talep tahmin tekniklerini kavrar. | 3 | 0 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 |
| 4 | Personel Seçme ve İşe Alma (recruitment) sürecini, mülakat türlerini ve oryantasyon programlarını analiz eder. | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 0 | 5 | 5 | 5 |
| 5 | Eğitim ve Geliştirme ihtiyaç analizi, eğitim tasarımı, sunumu ve değerlendirme aşamalarını bilir. | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 |
| 6 | Performans Yönetim Sistemlerini (Hedeflerle Yönetim, 360 Derece Geribildirim) ve ücret yönetiminin ilkelerini tartışır. | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 |
| 7 | İşçi Sağlığı ve Güvenliği ile İKY'de etik ve yasal yükümlülükleri (ayrımcılık yasağı) değerlendirir. | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 130 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||