Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klinik Psikolojide Seçme Konular PSK 427 7 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

araştırma görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders, klinik psikoloji alanındaki güncel ve tartışmalı konuları (örn. yeni nesil terapiler, nörobilim entegrasyonu, kültürel/etik ikilemler) derinlemesine incelemeyi, öğrencilerin eleştirel düşünme ve uzmanlaşma becerilerini geliştirmeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

üçüncü nesil bilişsel terapiler (ACT, DBT), travma ve dissosiyasyon, psikofarmakoloji ile entegrasyon, süpervizyon ve mesleki gelişim gibi ileri düzey klinik uygulamaları ve tartışmaları kapsar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Klinik psikolojinin güncel eğilimlerini (entegratif yaklaşımlar, bilim-uygulama boşluğu) ve bu alandaki tartışmalı konuları analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Üçüncü Nesil Bilişsel Terapilerin (ACT, DBT, Şema Terapi) kuramsal temellerini ve klinik uygulamalarını karşılaştırır. Tartışma, Örnek Olay, Çoktan Seçmeli Testler,
3 Travma ve Dissosiyasyon konularını derinlemesine inceler; travma sonrası stres bozukluğunun nörobiyolojik ve psikososyal boyutlarını değerlendirir. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar,
4 Psikoterapinin nörobilim ile entegrasyonunu (nöroplastisite, bellek konsolidasyonu) ve psikofarmakoloji ile işbirliği ilkelerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Kültüre l yeterliliğin ileri düzey kavramlarını ve azınlık gruplarına yönelik terapötik yaklaşımları analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Süpervizyon ve mesleki gelişim süreçlerinin önemini, mesleki tükenmişlik (burnout) riskini ve önleme yollarını tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
7 Klinik araştırma yöntemlerinde karşılaşılan özel metodolojik sorunları ve kanıta dayalı uygulamanın (KDU) sınırlarını değerlendirir. Anlatım, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kanıta Dayalı Uygulama (Evidence-Based Practice - EBP) ve klinik karar verme. Süreç araştırmaları ve sonuç araştırmaları arasındaki farklar.
2 Kabul ve Kararlılık Terapisi (ACT): Temel ilkeleri (Kabul, Bilişsel Ayrışma, Değerler) ve uygulamaları. Farkındalık Temelli Bilişsel Terapi (MBCT).
3 Leslie Greenberg'in Duygu Odaklı Bireysel Terapisi ve Sue Johnson'ın Çiftler için Duygu Odaklı Terapisi (EFCT). Duyguların işlevi ve değişimin merkezindeki rolü.
4 Belirli bir bozukluk yerine, birden fazla bozuklukta ortak olan temel süreçlere odaklanma (Örn: Duygu düzenleme zorlukları, bilişsel kaçınma). Bilişsel Duygusal Düzenleme'nin rolü.
5 Nöropsikolojik değerlendirmenin temelleri, Beyin-davranış ilişkisi, Hafıza ve dikkat bozukluklarının klinik değerlendirmesi.
6 Karmaşık Travma ve Gelişimsel Travma kavramları. EMDR (Göz Hareketleriyle Duyarsızlaştırma ve Yeniden İşleme) terapisi. Travmaya duyarlı bakım.
7 Cinsiyet kimliği ve cinsel yönelim konularına duyarlı terapi yaklaşımları. Cinsel işlev bozuklukları ve psikolojik müdahaleler.
8 Yaşlanmaya özgü psikolojik sorunlar (Demans, Depresyon), Yaşlılarda psikoterapi uygulamaları, Bakım veren yükü ve destek programları.
9 Kronik ağrı, kanser ve diyabet gibi hastalıkların psikolojik yönetimi. Hastalığa uyum sağlama, Yaşam kalitesi ve psikoeğitim grupları.
10 Kişilik değerlendirmesinde güncel araçlar (MMPI-3, Rorschach), İnteraktif Değerlendirme ve tedaviyi planlamada kullanımı.
11 Sınırlı gizlilik, Kendine veya başkasına zarar verme riskinin yönetimi, Yasal zorunluluklar ve etik karar verme modelleri.
12 Kültürel yeterlilik ve kültüre duyarlı terapi, Çoklu ilişkiler (Dual Relationships) ve sınır yönetimi, Teknolojinin kullanımı ve etik sonuçları (Telepsikoloji).
13 Süpervizyonun rolü ve türleri (Bireysel, Grup), Terapist tükenmişliği (Burnout) ve öz-bakım stratejileri, Terapötik ilişkinin önemi.
14 Eklektisizm ve Entegrasyon yaklaşımları arasındaki fark, Farklı kuramları birleştirme modelleri (Teknik, Kuramsal Entegrasyon), Klinik psikolojinin geleceği ve yapay zekanın potansiyel etkisi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. X
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar.
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Klinik psikolojinin güncel eğilimlerini (entegratif yaklaşımlar, bilim-uygulama boşluğu) ve bu alandaki tartışmalı konuları analiz eder. 5 3 4 5 5 4 3 4 1 1 5 5
2 Üçüncü Nesil Bilişsel Terapilerin (ACT, DBT, Şema Terapi) kuramsal temellerini ve klinik uygulamalarını karşılaştırır. 3 4 5 5 5 4 3 4 2 5 5 5
3 Travma ve Dissosiyasyon konularını derinlemesine inceler; travma sonrası stres bozukluğunun nörobiyolojik ve psikososyal boyutlarını değerlendirir. 0 0 5 5 5 4 3 5 3 2 5 5
4 Psikoterapinin nörobilim ile entegrasyonunu (nöroplastisite, bellek konsolidasyonu) ve psikofarmakoloji ile işbirliği ilkelerini kavrar. 0 0 0 5 5 3 4 2 0 0 5 5
5 Kültüre l yeterliliğin ileri düzey kavramlarını ve azınlık gruplarına yönelik terapötik yaklaşımları analiz eder. 5 5 5 5 5 5 4 5 3 2 5 5
6 Süpervizyon ve mesleki gelişim süreçlerinin önemini, mesleki tükenmişlik (burnout) riskini ve önleme yollarını tartışır. 3 4 5 5 5 5 4 5 4 5 5 5
7 Klinik araştırma yöntemlerinde karşılaşılan özel metodolojik sorunları ve kanıta dayalı uygulamanın (KDU) sınırlarını değerlendirir. 4 2 5 5 5 4 4 5 5 3 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
dersAKTSKredisi 5