| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Klinik Psikolojide Seçme Konular | PSK 427 | 7 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | araştırma görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu ders, klinik psikoloji alanındaki güncel ve tartışmalı konuları (örn. yeni nesil terapiler, nörobilim entegrasyonu, kültürel/etik ikilemler) derinlemesine incelemeyi, öğrencilerin eleştirel düşünme ve uzmanlaşma becerilerini geliştirmeyi amaçlar. |
| Dersin İçeriği | üçüncü nesil bilişsel terapiler (ACT, DBT), travma ve dissosiyasyon, psikofarmakoloji ile entegrasyon, süpervizyon ve mesleki gelişim gibi ileri düzey klinik uygulamaları ve tartışmaları kapsar. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Klinik psikolojinin güncel eğilimlerini (entegratif yaklaşımlar, bilim-uygulama boşluğu) ve bu alandaki tartışmalı konuları analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Üçüncü Nesil Bilişsel Terapilerin (ACT, DBT, Şema Terapi) kuramsal temellerini ve klinik uygulamalarını karşılaştırır. | Tartışma, Örnek Olay, | Çoktan Seçmeli Testler, |
| 3 | Travma ve Dissosiyasyon konularını derinlemesine inceler; travma sonrası stres bozukluğunun nörobiyolojik ve psikososyal boyutlarını değerlendirir. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar, |
| 4 | Psikoterapinin nörobilim ile entegrasyonunu (nöroplastisite, bellek konsolidasyonu) ve psikofarmakoloji ile işbirliği ilkelerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Kültüre l yeterliliğin ileri düzey kavramlarını ve azınlık gruplarına yönelik terapötik yaklaşımları analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 6 | Süpervizyon ve mesleki gelişim süreçlerinin önemini, mesleki tükenmişlik (burnout) riskini ve önleme yollarını tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 7 | Klinik araştırma yöntemlerinde karşılaşılan özel metodolojik sorunları ve kanıta dayalı uygulamanın (KDU) sınırlarını değerlendirir. | Anlatım, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kanıta Dayalı Uygulama (Evidence-Based Practice - EBP) ve klinik karar verme. Süreç araştırmaları ve sonuç araştırmaları arasındaki farklar. | |
| 2 | Kabul ve Kararlılık Terapisi (ACT): Temel ilkeleri (Kabul, Bilişsel Ayrışma, Değerler) ve uygulamaları. Farkındalık Temelli Bilişsel Terapi (MBCT). | |
| 3 | Leslie Greenberg'in Duygu Odaklı Bireysel Terapisi ve Sue Johnson'ın Çiftler için Duygu Odaklı Terapisi (EFCT). Duyguların işlevi ve değişimin merkezindeki rolü. | |
| 4 | Belirli bir bozukluk yerine, birden fazla bozuklukta ortak olan temel süreçlere odaklanma (Örn: Duygu düzenleme zorlukları, bilişsel kaçınma). Bilişsel Duygusal Düzenleme'nin rolü. | |
| 5 | Nöropsikolojik değerlendirmenin temelleri, Beyin-davranış ilişkisi, Hafıza ve dikkat bozukluklarının klinik değerlendirmesi. | |
| 6 | Karmaşık Travma ve Gelişimsel Travma kavramları. EMDR (Göz Hareketleriyle Duyarsızlaştırma ve Yeniden İşleme) terapisi. Travmaya duyarlı bakım. | |
| 7 | Cinsiyet kimliği ve cinsel yönelim konularına duyarlı terapi yaklaşımları. Cinsel işlev bozuklukları ve psikolojik müdahaleler. | |
| 8 | Yaşlanmaya özgü psikolojik sorunlar (Demans, Depresyon), Yaşlılarda psikoterapi uygulamaları, Bakım veren yükü ve destek programları. | |
| 9 | Kronik ağrı, kanser ve diyabet gibi hastalıkların psikolojik yönetimi. Hastalığa uyum sağlama, Yaşam kalitesi ve psikoeğitim grupları. | |
| 10 | Kişilik değerlendirmesinde güncel araçlar (MMPI-3, Rorschach), İnteraktif Değerlendirme ve tedaviyi planlamada kullanımı. | |
| 11 | Sınırlı gizlilik, Kendine veya başkasına zarar verme riskinin yönetimi, Yasal zorunluluklar ve etik karar verme modelleri. | |
| 12 | Kültürel yeterlilik ve kültüre duyarlı terapi, Çoklu ilişkiler (Dual Relationships) ve sınır yönetimi, Teknolojinin kullanımı ve etik sonuçları (Telepsikoloji). | |
| 13 | Süpervizyonun rolü ve türleri (Bireysel, Grup), Terapist tükenmişliği (Burnout) ve öz-bakım stratejileri, Terapötik ilişkinin önemi. | |
| 14 | Eklektisizm ve Entegrasyon yaklaşımları arasındaki fark, Farklı kuramları birleştirme modelleri (Teknik, Kuramsal Entegrasyon), Klinik psikolojinin geleceği ve yapay zekanın potansiyel etkisi. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
| 3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | X | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | X | |||||
| 7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | X | |||||
| 8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | X | |||||
| 9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | ||||||
| 10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | X | |||||
| 11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | X | |||||
| 12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Klinik psikolojinin güncel eğilimlerini (entegratif yaklaşımlar, bilim-uygulama boşluğu) ve bu alandaki tartışmalı konuları analiz eder. | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 1 | 1 | 5 | 5 |
| 2 | Üçüncü Nesil Bilişsel Terapilerin (ACT, DBT, Şema Terapi) kuramsal temellerini ve klinik uygulamalarını karşılaştırır. | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 2 | 5 | 5 | 5 |
| 3 | Travma ve Dissosiyasyon konularını derinlemesine inceler; travma sonrası stres bozukluğunun nörobiyolojik ve psikososyal boyutlarını değerlendirir. | 0 | 0 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 3 | 2 | 5 | 5 |
| 4 | Psikoterapinin nörobilim ile entegrasyonunu (nöroplastisite, bellek konsolidasyonu) ve psikofarmakoloji ile işbirliği ilkelerini kavrar. | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 3 | 4 | 2 | 0 | 0 | 5 | 5 |
| 5 | Kültüre l yeterliliğin ileri düzey kavramlarını ve azınlık gruplarına yönelik terapötik yaklaşımları analiz eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 2 | 5 | 5 |
| 6 | Süpervizyon ve mesleki gelişim süreçlerinin önemini, mesleki tükenmişlik (burnout) riskini ve önleme yollarını tartışır. | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
| 7 | Klinik araştırma yöntemlerinde karşılaşılan özel metodolojik sorunları ve kanıta dayalı uygulamanın (KDU) sınırlarını değerlendirir. | 4 | 2 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 130 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||