Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dikkat ve Hafıza PSK 423 7 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

araştırma görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders, dikkat ve bellek gibi merkezi bilişsel işlevlerin temel kuramlarını, deneysel bulgularını, nöral temellerini ve bu alanlardaki bozuklukları inceleyerek öğrencilerin insan bilişi hakkında derinlemesine bilgi edinmesini amaçlar.

Dersin İçeriği

İçerik; dikkat modelleri (seçici, bölünmüş), bellek türleri (kısa/uzun süreli, epizodik/semantik), kodlama ve geri çağırma süreçleri, unutma kuramları ve bu işlevlere yönelik nöropsikolojik testleri kapsar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilişsel psikolojide dikkat ve belleğin temelini, tarihsel gelişimini ve bilgisayar metaforu ile ilişkisini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Dikkat Modellerini (Erken/Geç Seçim, Kaynak Modeli) ve otomatik/kontrollü işleme ayrımını analiz eder. Örnek Olay, Tartışma, Doğru Yanlış Testleri,
3 Kısa Süreli Bellek ve Çalışma Belleği'nin (Baddely ve Hitch Modeli) yapısını, kapasitesini ve işleyişini kavrar. Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
4 Uzun Süreli Bellek Türlerini (Epizodik, Semantik, İşlemsel) ve kodlama, depolama ve geri çağırma süreçlerini açıklar. Anlatım, Örnek Olay, Kısa Cevaplı Testler,
5 Unutma Kuramlarını (İz Solması, Girişim) ve yanlış/hatalı bellek (tanık psikolojisi) fenomenlerini değerlendirir. Anlatım, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Doğru Yanlış Testleri,
6 Dikkat ve Bellek süreçlerinde yer alan nöral yapıları (Hipokampus, Frontal Lob) ve nöropsikolojik testleri (Stroop, WAIS) inceler. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar,
7 Amnezi ve Dikkat Eksikliği gibi bozuklukları, klinik görünümleri ve bu bozukluklara yönelik müdahale yollarını tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dikkat ve hafızanın bilişsel psikolojideki yeri, Bilgi işleme yaklaşımı, Araştırma yöntemleri (Tepki süresi, doğruluk, göz hareketleri).
2 Filtre Kuramları: Gecikmeli Dinleme (Dichotic Listening) paradigması, Broadbent'in Erken Seçim Modeli (Filtre Modeli).
3 Treisman'ın Zayıflatma Modeli (Attenuation Model), Deutsch ve Deutsch'un Geç Seçim Modeli, Bilişsel yükün dikkat üzerindeki rolü.
4 Spotlight metaforu, Uzamsal Dikkat, Yürütme Kontrolü ve İhmal Sendromu .
5 Treisman'ın Özellik Entegrasyon Kuramı, Görsel Arama türleri (Özellik arama vs. Bileşik arama).
6 Kontrollü İşleme vs. Otomatik İşleme kavramları, Stroop Etkisi ve otomatik okumanın müdahalesi, Pratiğin bilişsel iş yükünü azaltması.
7 Çift Görev performansları, Kapasite Kuramları (Kahneman'ın kaynak tahsisi modeli), Yürütme işlevleri ve dikkatin önemi.
8 Atkinson-Shiffrin Modelinin yapısı, Duyusal Bellek (İkonik ve Ekoik), Kısa Süreli Belleğin kapasitesi ve süresi, Öbekleme (Chunking) stratejisi.
9 Baddeley ve Hitch'in Çalışma Belleği Modeli, Fonolojik Döngü, Görsel-Uzamsal Not Defteri ve Merkezi Yöneticinin işlevleri.
10 Uzun Süreli Bellek: Kodlama ve Geri Çağırma Kodlama süreçleri (Derinlik, Detaylandırma), Geri Çağırma süreçleri, Kodlama Özgüllüğü İlkesi, Bağlama bağlı hafıza.
11 Açık Bellek: Epizodik ve Semantik Epizodik Bellek (Olaylar ve deneyimler), Semantik Bellek (Genel bilgi ve kavramlar), Belleklerin düzenlenmesi ve bilgi ağı modelleri.
12 Örtük Bellek ve Öğrenme. Örtük Bellek (Implicit Memory) türleri (Edimsel, Priming, Klasik koşullanma), Prosedürel Bellek (Beceri öğrenme), Açık ve örtük hafıza arasındaki etkileşimler.
13 Unutma Kuramları (İzlerin Bozunması, Girişim), Tanık İfadeleri ve güvenilirlik, Yanlış Bellek oluşumu ve implantasyonu.
14 Amnesi türleri (İleriye ve Geriye Dönük), Hipokampüs ve bellek konsolidasyonu, Uzun Süreli Potansiyasyon (LTP), Yaşlanma ve bellek.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir.
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar.
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar.
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Bilişsel psikolojide dikkat ve belleğin temelini, tarihsel gelişimini ve bilgisayar metaforu ile ilişkisini açıklar. 5 4 1 5 5 4 2 0 0 4 5 5
2 Dikkat Modellerini (Erken/Geç Seçim, Kaynak Modeli) ve otomatik/kontrollü işleme ayrımını analiz eder. 5 4 5 5 5 3 2 0 3 4 5 5
3 Kısa Süreli Bellek ve Çalışma Belleği'nin (Baddely ve Hitch Modeli) yapısını, kapasitesini ve işleyişini kavrar. 5 3 4 5 4 3 2 4 2 5 5 5
4 Uzun Süreli Bellek Türlerini (Epizodik, Semantik, İşlemsel) ve kodlama, depolama ve geri çağırma süreçlerini açıklar. 5 4 5 3 4 3 2 4 1 4 5 5
5 Unutma Kuramlarını (İz Solması, Girişim) ve yanlış/hatalı bellek (tanık psikolojisi) fenomenlerini değerlendirir. 4 0 0 5 5 4 1 0 0 0 5 5
6 Dikkat ve Bellek süreçlerinde yer alan nöral yapıları (Hipokampus, Frontal Lob) ve nöropsikolojik testleri (Stroop, WAIS) inceler. 5 5 5 5 5 3 2 0 4 5 5 5
7 Amnezi ve Dikkat Eksikliği gibi bozuklukları, klinik görünümleri ve bu bozukluklara yönelik müdahale yollarını tartışır. 0 0 0 5 5 4 1 4 0 3 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
dersAKTSKredisi 5