Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dil Psikolojisi PSK 411 7 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders, dilin zihinsel süreçlerle (algı, bellek, düşünme) ilişkisini, dilin edinimi, üretimi ve anlaşılması gibi temel bilişsel mekanizmalarını kuramsal ve deneysel bulgular ışığında incelemeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

İçerik; dilbilimin temel kavramları (fonoloji, morfoloji, sözdizimi), dil edinimi kuramları, dilin algılanması ve üretimi, beyinde dil (afazi, lateralizasyon) ve iki dilliliğin bilişsel etkilerini kapsar

 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Psikodilbilimin tanımını, tarihçesini ve dilbilim ile bilişsel psikoloji arasındaki ilişkiyi açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Dilin temel bileşenlerini (fonem, morfem, sözdizimi) ve farklı dil edinimi kuramlarını (Davranışçı, Chomsky) analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Sınavlar, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
3 Çocuklarda dil gelişiminin evrelerini, kritik dönemi ve özel dil bozukluklarını (SLI) değerlendirir. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Dilin algılanması (konuşma tanıma, kelime işleme) ve okuma süreçlerinin bilişsel modellerini açıklar. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
5 Dilin üretimi (konuşma planlaması, dil sürçmeleri) ve cümle kurma (sözdizimi) süreçlerinin modellerini inceler. Anlatım, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
6 Beyinde dilin işlenmesini (lateralizasyon, Broca/Wernicke alanları) ve afazi türlerini nöropsikolojik açıdan analiz eder. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
7 İki dillilik (Bilingualizm) ve dil-düşünce ilişkisi (Sapir-Whorf Hipotezi) gibi ileri konuları tartışır. Anlatım, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dilin tanımı ve işlevi, Dil psikolojisinin (Psikodilbilim) kapsamı ve tarihi, Disiplinlerarası doğası Dilbilim, Bilişsel Psikoloji, Nöroloji), Çalışma yöntemleri
2 Fonoloji (Ses birimleri ve kuralları), Morfoloji (Kelime yapısı ve biçimbirimler), Sözdizimi (Cümle yapısı ve kuralları - Sentaks), Anlambilim (Sözcük ve cümle anlamı - Semantik), Edimbilim (Bağlamda kullanım - Pragmatik).
3 Dilin düşünce üzerindeki etkisi: Sapir-Whorf Hipotezi (Dilsel Görelilik ve Belirleyicilik), Piaget ve Vygotsky'nin dil ve düşünce gelişimine dair görüşleri
4 Beyinde dilin yerleşimi: Broca Alanı (Üretim) ve Wernicke Alanı (Anlama), Konuşma ve anlama bozuklukları (Afazi türleri), Beyin görüntüleme teknikleri (fMRI, EEG) ile dil çalışması.
5 Konuşma üretimi aşamaları (Kavramsallaştırma, Formülasyon, Artikülasyon), Mesaj planlaması, Sözcük seçimi ve erişimi (Zihinsel Sözlük), Uç-Diliminde fenomeni
6 Konuşma hataları (Dil Sürçmeleri): Türleri ve nedenleri (Değiştirme, Bekleme, Birleştirme), Konuşma hatalarının dil üretim modellerine katkıları
7 İşitsel ve görsel sözcük tanıma süreçleri, Zihinsel Sözlük modelleri (Seri, Paralel, Kohort modeli), Sözcük anlamının bağlam tarafından nasıl etkilendiği.
8 Cümle çözümleme (Parsing) mekanizmaları, Erken ve geç kapanma stratejileri (Sözdizimsel belirsizlik), Göz İzleme ve Olayla İlişkili Potansiyeller (ERP) ile cümle çözümleme çalışmaları
9 Cümleler arası bağlantıların kurulması, Çıkarım mekanizmaları, Zihinsel modellerin ve durum modellerinin oluşumu, Anlama ve bellek
10 Dil edinimine kuramsal yaklaşımlar (Davranışçı, Doğacı - Chomsky, Etkileşimci), Ses ve kelime öncesi iletişim (Ağlama, Babıldama), Tek Sözcük ve İki Sözcük evreleri
11 Sözdizimi ve morfoloji gelişimi, Aşırı düzenleme hataları, Kritik Dönem Hipotezi (Lenneberg), Ebeveyn-Çocuk etkileşiminin rolü (Anne-babaca konuşma
12 İki dillilik türleri (Eşzamanlı/Ardışık), İki dilli beyin, İkinci dil edinimini etkileyen faktörler (Yaş, Motivasyon, Yatkınlık), Kritik dönem ve ikinci dil edinimi
13 Konuşma Eylemleri Teorisi (Austin, Searle), İşbirliği İlkesi ve Grice Maksimumları, Metafor, ironi gibi mecazi dilin anlaşılması
14 Okuma ve yazma psikolojisi (Disleksi), Dijital iletişim ve dilmoji kullanımı, internet dili), Yapay Zeka ve Doğal Dil İşleme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. X
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar.
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Psikodilbilimin tanımını, tarihçesini ve dilbilim ile bilişsel psikoloji arasındaki ilişkiyi açıklar. 3 0 0 5 5 4 1 0 0 0 5 5
2 Dilin temel bileşenlerini (fonem, morfem, sözdizimi) ve farklı dil edinimi kuramlarını (Davranışçı, Chomsky) analiz eder. 4 4 0 5 5 4 1 4 0 0 5 5
3 Çocuklarda dil gelişiminin evrelerini, kritik dönemi ve özel dil bozukluklarını (SLI) değerlendirir. 4 5 0 5 5 3 1 3 0 0 5 5
4 Dilin algılanması (konuşma tanıma, kelime işleme) ve okuma süreçlerinin bilişsel modellerini açıklar. 4 3 0 5 5 4 1 4 0 1 5 5
5 Dilin üretimi (konuşma planlaması, dil sürçmeleri) ve cümle kurma (sözdizimi) süreçlerinin modellerini inceler. 4 5 4 5 5 4 1 5 0 0 5 5
6 Beyinde dilin işlenmesini (lateralizasyon, Broca/Wernicke alanları) ve afazi türlerini nöropsikolojik açıdan analiz eder. 3 4 5 5 5 4 1 4 2 1 5 5
7 İki dillilik (Bilingualizm) ve dil-düşünce ilişkisi (Sapir-Whorf Hipotezi) gibi ileri konuları tartışır. 4 5 4 5 5 2 5 4 2 4 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
dersAKTSKredisi 5