| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Politik Psikoloji | PSK 409 | 7 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu ders, psikolojik ilkeleri ve kuramları kullanarak siyasi davranışları, liderliği, siyasi karar alma süreçlerini ve toplumsal çatışmaları analiz etmeyi amaçlar. |
| Dersin İçeriği | siyasi sosyalleşme, siyasi kişilik ve liderlik, grup kimliği, ideoloji, propaganda, çatışma ve barış gibi konuların psikolojik temellerini kapsar. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Politik Psikolojinin tanımını, tarihçesini, disiplinler arası yapısını ve temel çalışma alanlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Bireylerde siyasi tutumların, değerlerin ve ideolojilerin oluşumunda rol oynayan siyasi sosyalleşme süreçlerini analiz eder. | Anlatım, Tartışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Siyasi kişilikleri ve liderlik stillerini psikodinamik ve bilişsel kuramlar çerçevesinde değerlendirir. | Anlatım, Proje, Bireysel Çalışma, | Kısa Cevaplı Testler, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 4 | Siyasi karar alma süreçlerinde rol oynayan bilişsel kısayolları (heuristics) ve grup düşüncesini (groupthink) inceler. | Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Grup kimliği, sosyal kimlik teorisi ve ötekileştirme gibi süreçlerin siyasi çatışmaların gelişimindeki rolünü açıklar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Gözlem, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 6 | Propaganda, siyasi iletişim ve duyguların (korku, öfke) siyasi ikna ve seçmen davranışları üzerindeki etkilerini tartışır. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Tartışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 7 | Çatışma çözümü, barış inşası ve uzlaşma süreçlerinin psikolojik temellerini ve müdahale yollarını analiz eder. | Anlatım, Problem Çözme, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tanım ve Kapsam: Psikoloji ve siyaset bilimi arasındaki kesişim noktaları. Tarihsel Gelişimi (Lasswell'den günümüze). Alanın temel araştırma konuları. | |
| 2 | Siyasi Algı ve Bilgi İşleme: Algısal filtreler, bilişsel kısa yollar (heuristics) ve basitleştirme. Şemalar ve Çerçeveleme (Framing): Siyasi olayları ve liderleri nasıl anlamlandırırız. | |
| 3 | Siyasi Tutumların Oluşumu, Değişimi ve İşlevi. Temel İnsan Değerleri (Schwartz) ve siyasi tercihleri etkileme. İdeoloji: Tanımı, psikolojik temelleri (Örn: Sağ Kanat Otoritarizm - RWA). | |
| 4 | İhtiyaçlar, Güdülenmeler ve Siyasi Davranış. Liderlik kuramları: Özellik, davranışsal ve durumsal yaklaşımlar. Liderlerin Bilişsel Haritaları ve Karar Verme Stilleri. | |
| 5 | Liderlerin kişilik özellikleri (örn: Büyük Beşli, Narsisizm) ve bunların siyasi sonuçlara etkisi. Derinlemesine Vaka Analizleri (Örn: Nixon, Hitler, Thatcher). | |
| 6 | Rasyonel Karar Verme Modellerine Karşılık Sınırlı Rasyonellik. Grup Düşüncesi (Groupthink) ve grup polarizasyonu. Stres ve Duyguların Karar Vericiler Üzerindeki Etkisi. | |
| 7 | Sosyal Kimlik Kuramı (SIT) ve Öz-Kategorizasyon Kuramı. İç Grup/Dış Grup, Önyargı, Ayrımcılık ve Stereotiplerin Siyasi Rolü. | |
| 8 | Etnosentrizm ve Kabileciliğin (Tribalism) siyasi sonuçları. Milliyetçiliğin Psikolojik Kökenleri ve Türleri. Barış ve Çatışma Psikolojisine Giriş. | |
| 9 | Siyasi İnançların Kazanılması: Aile, okul, medya ve yaşıt gruplarının rolü. Nesiller Arası Siyasi Tutum Aktarımı ve kritik olayların etkisi. | |
| 10 | İkna Süreçleri ve Siyasi Kampanyalar. Propaganda ve Manipülasyon Teknikleri (Örn: Korku Çekiciliği). Medyanın Rolü: Gündem Belirleme ve Çerçeveleme. | |
| 11 | Seçimlere Katılımın Psikolojik Belirleyicileri. Siyasi Verimlilik ve Güvenin Önemi. Oylama Davranışının Modelleri (Sosyo-demografik, rasyonel seçim). | |
| 12 | Kitle Psikolojisi (Le Bon) ve güncel yaklaşımlar. Toplumsal Hareketlerin Psikolojisi: Kimlik, Seferberlik ve Adalet Algısı. İtaat ve Sivil İtaatsizliğin Psikolojisi. | |
| 13 | Siyasi Şiddetin Psikolojik Nedenleri ve Sonuçları. Travmanın Toplumsal Belleğe Etkisi. Terörizmin Psikolojik Profili (Radikalizasyon süreçleri). | |
| 14 | Uygulama Alanları: Siyasi danışmanlık, uluslararası ilişkiler, kamu diplomasisi. Politik Psikologların Etik Sorumlulukları (Örn: Liderlere danışmanlık). |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
| 3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | X | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | X | |||||
| 7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | X | |||||
| 8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | X | |||||
| 9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | ||||||
| 10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | ||||||
| 11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | X | |||||
| 12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Politik Psikolojinin tanımını, tarihçesini, disiplinler arası yapısını ve temel çalışma alanlarını açıklar. | 0 | 4 | 1 | 4 | 1 | 2 | 2 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 |
| 2 | Bireylerde siyasi tutumların, değerlerin ve ideolojilerin oluşumunda rol oynayan siyasi sosyalleşme süreçlerini analiz eder. | 4 | 4 | 1 | 4 | 2 | 2 | 1 | 2 | 0 | 0 | 2 | 0 |
| 3 | Siyasi kişilikleri ve liderlik stillerini psikodinamik ve bilişsel kuramlar çerçevesinde değerlendirir. | 3 | 4 | 0 | 4 | 3 | 3 | 1 | 2 | 1 | 0 | 2 | 2 |
| 4 | Siyasi karar alma süreçlerinde rol oynayan bilişsel kısayolları (heuristics) ve grup düşüncesini (groupthink) inceler. | 5 | 0 | 0 | 0 | 5 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 0 |
| 5 | Grup kimliği, sosyal kimlik teorisi ve ötekileştirme gibi süreçlerin siyasi çatışmaların gelişimindeki rolünü açıklar. | 3 | 4 | 1 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 0 | 2 | 0 |
| 6 | Propaganda, siyasi iletişim ve duyguların (korku, öfke) siyasi ikna ve seçmen davranışları üzerindeki etkilerini tartışır. | 1 | 4 | 1 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 |
| 7 | Çatışma çözümü, barış inşası ve uzlaşma süreçlerinin psikolojik temellerini ve müdahale yollarını analiz eder. | 3 | 4 | 1 | 4 | 2 | 2 | 1 | 3 | 0 | 3 | 1 | 0 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 130 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||