Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Psikometri PSK 405 7 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders, öğrencilere psikolojik özelliklerin geçerli ve güvenilir şekilde ölçülmesine olanak tanıyan temel kuramları, prensipleri ve istatistiksel yöntemleri öğretmeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

İçerik; Klasik Test Kuramı (KTK), güvenilirlik ve geçerlilik türleri, madde analizi, faktör analizi ve psikolojik test geliştirme süreçlerini kapsar.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Psikometrinin tanımını, psikolojideki önemini ve ölçme düzeylerini (nominal, ordinal, interval, ratio) açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Klasik Test Kuramı'nın (KTK) temel varsayımlarını (gerçek puan, hata puanı) ve doğuşunu analiz eder. Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
3 Güvenilirliğin farklı türlerini (test-tekrar test, iç tutarlılık, eşdeğer formlar) hesaplar ve yorumlar. Anlatım, Problem Çözme, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Kısa Cevaplı Testler,
4 Geçerliliğin farklı türlerini (içerik, yapı, ölçüt) ve geçerliliği belirleme yöntemlerini inceler. Anlatım, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Madde Analizi yöntemlerini (madde güçlüğü, madde ayırıcılığı) kullanarak test maddelerini değerlendirir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
6 Faktör Analizi (Keşfedici/Doğrulayıcı) gibi ileri düzey ölçme yöntemlerine giriş yapar ve testlerin boyutsallığını inceler. Anlatım, Proje, Performans Değerlendirme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
7 Psikolojik test geliştirme sürecinin tüm aşamalarını (planlama, ön test, standardizasyon) etik bir çerçevede uygular. Anlatım, Proje, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanımlar: Psikometri, psikolojik özellik, yapı (construct), ölçme. Ölçmenin Tarihçesi ve psikolojideki rolü. Ölçme sürecinin aşamaları.
2 Ölçme Düzeyleri (Skalalar): Nominal, ordinal, aralıklı (interval), oranlı (ratio). Bu düzeylerin istatistiksel analizlerdeki önemi. Temel İstatistik (Ortalama, Standart Sapma, Korelasyon).
3 Gözlenen Puan (X), Gerçek Puan (T), Hata Puanı (E). KTT'nin varsayımları ve bu varsayımların test geliştirmeye etkileri. Hata Kaynakları.
4 Güvenirlik Katsayısının tanımı ve yorumlanması. Güvenirlik Türleri: Test-tekrar test, paralel formlar, iç tutarlılık (Cronbach Alfa).
5 İç Tutarlılık Katsayıları: Cronbach Alfa, Kuder-Richardson formülleri. Puanlayıcı Güvenirliği. Standart Ölçme Hatası (SÖH) ve güven aralıkları.
6 Geçerlik Kavramı ve güvenirlikle ilişkisi. Geçerlik Türleri: İçerik geçerliği, ölçüt bağımlı geçerlik, yapı geçerliği.
7 İçerik Geçerliği: Uzman görüşü, kapsam örneklemesi. Ölçüt Bağımlı Geçerlik: Eş zamanlı (concurrent) ve yordayıcı (predictive) geçerlik.
8 Yakınsak (Convergent) ve Ayırt Edici (Discriminant) Geçerlik. Çoklu Özellik-Çoklu Yöntem (ÇÖÇY / MTMM) matrisine giriş.
9 Açımlayıcı (Exploratory) Faktör Analizi: Temel kavramlar ve adımlar (Özdeğer, Döndürme teknikleri). Yapı geçerliğini belirlemede rolü.
10 Madde Yazma Kuralları. Madde güçlük indeksi $(p)$ ve madde ayırt edicilik indeksi $(d)$ kavramları. Madde Yanıt Kuramı (IRT)'na Giriş.
11 Ölçekleme teknikleri (Likert, Thurstone, Guttman). Testin Standardizasyonu ve Norm Geliştirme.
12 Ham Puandan Türetilmiş Puanlara Geçiş. Yüzdelik (Percentile) dereceler. Standart Puanlar: Z, T, Stanine, IQ puanları. Norm gruplarının seçimi.
13 Testlerin amacına uygun ve yetkili kullanımının etik ve yasal sorumlulukları. Kültürel Duyarlılık ve testin çeviri/adaptasyon süreçlerinde etik.
14 Bilgisayar Destekli Testler (CAT). Test Yanlılığı ve adaletli test kullanımı. Kapsamlı bir test geliştirme projesinin değerlendirilmesi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. X
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir.
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Psikometrinin tanımını, psikolojideki önemini ve ölçme düzeylerini (nominal, ordinal, interval, ratio) açıklar. 5 5 4 3 3 2 3 2 5 4 0 4
2 Klasik Test Kuramı'nın (KTK) temel varsayımlarını (gerçek puan, hata puanı) ve doğuşunu analiz eder. 5 5 4 4 3 2 3 3 5 4 0 4
3 Güvenilirliğin farklı türlerini (test-tekrar test, iç tutarlılık, eşdeğer formlar) hesaplar ve yorumlar. 5 5 4 4 3 3 4 3 5 5 1 5
4 Geçerliliğin farklı türlerini (içerik, yapı, ölçüt) ve geçerliliği belirleme yöntemlerini inceler. 5 5 4 5 3 3 4 4 5 5 1 5
5 Madde Analizi yöntemlerini (madde güçlüğü, madde ayırıcılığı) kullanarak test maddelerini değerlendirir. 5 5 4 4 3 3 4 3 5 5 0 5
6 Faktör Analizi (Keşfedici/Doğrulayıcı) gibi ileri düzey ölçme yöntemlerine giriş yapar ve testlerin boyutsallığını inceler. 5 5 5 4 4 3 4 3 5 5 1 5
7 Psikolojik test geliştirme sürecinin tüm aşamalarını (planlama, ön test, standardizasyon) etik bir çerçevede uygular. 5 5 5 5 4 5 4 4 5 5 1 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
dersAKTSKredisi 5