Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Nitel Araştırma Yöntemleri PSK 403 7 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

araştırma görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders, öğrencilere sosyal ve psikolojik olayları derinlemesine anlamak amacıyla kullanılan temel nitel araştırma yaklaşımlarını, veri toplama tekniklerini ve nitel veri analiz yöntemlerini öğretmeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

İçerik; nitel araştırma felsefesi, desenler (fenomenoloji, durum çalışması, etnografi), veri toplama (derinlemesine mülakat, gözlem), geçerlilik/güvenilirlik ve tematik analiz yöntemlerini kapsar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Nitel araştırmanın felsefi temellerini (yorumlayıcılık) ve nicel araştırmadan farklarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler,
2 Temel nitel araştırma desenlerini (Fenomenoloji, Durum Çalışması, Etnografi, Zemin Kuramı) tanır. Anlatım, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Amaçlı örnekleme türlerini ve derinlemesine mülakat ile katılımcı/katılımcı olmayan gözlem tekniklerini uygular. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler,
4 Nitel araştırmada geçerlilik ve güvenilirliği sağlama yöntemlerini (inanılırlık, aktarılabilirlik) ve etik ilkeleri kavrar. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Boşluk Doldurma Testleri,
5 Nitel veri analizi sürecini (kodlama, tematik analiz, kategorileştirme) adım adım uygular Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Nitel araştırmanın yazılı raporlama formatını ve elde edilen bulguların sunumunu APA veya ilgili disiplin formatına uygun yapar. Proje, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme,
7 Karma yöntem araştırmalarının (Mixed Methods) temel mantığını ve nitel/nicel verilerin entegrasyon yollarını tartışır Anlatım, Proje, Mikro Öğretim, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanımlar: Nitel ve nicel paradigmalar arasındaki farklar. Felsefi Temeller: Ontoloji (Gerçeklik) ve Epistemoloji (Bilgi) yaklaşımları. Nitel araştırmanın amacı, gücü ve sınırlılıkları.
2 Yaklaşımlara Giriş: Fenomenoloji, Etnografi, Zemin Kuram (Grounded Theory), Vaka Çalışması, Anlatı (Narrative) Araştırması. Nitel Araştırma Sorusunun özellikleri ve nasıl oluşturulacağı.
3 Amaçlı Örnekleme Yöntemleri: Tipik durum, maksimum çeşitlilik, kartopu, ölçüt ve kolayda örnekleme. Örneklem büyüklüğü ve doygunluk (saturation) kavramı.
4 Görüşme Türleri: Yapılandırılmış, yarı yapılandırılmış, yapılandırılmamış. Görüşme Rehberi hazırlama ve akışı. Görüşme ortamının etik ve pratik yönleri.
5 Odak Grup Tanımı ve Kullanım Alanları. Uygulamanın avantajları ve dezavantajları. Moderatörlük becerileri ve grup dinamiklerinin yönetimi.
6 Gözlem Türleri: Katılımcı gözlem, yapılandırılmış gözlem. Sistematik Alan Notu tutma ve detaylandırma. Gözlemde nesnellik ve öznellik.
7 Mevcut Kaynakların Analizi: Günlükler, mektuplar, resmi belgeler, medya içerikleri. Görsel ve işitsel verilerin (fotoğraf, video) nitel araştırmada kullanımı.
8 Transkripsiyon süreci ve önemi. Verinin Okunması ve Organizasyonu. Açık kodlama, eksenel kodlama ve seçici kodlama temel mantığı.
9 Tematik Analiz Adımları: Veriye aşinalık, ilk kodları oluşturma, temaları arama, temaları gözden geçirme, temaları tanımlama ve raporlama. Tema oluşturmada derinlik.
10 Sürekli Karşılaştırma Yöntemi. Kuramsal örnekleme ve kuramsal doygunluk. Ortaya çıkan bir teori geliştirmenin adımları.
11 Fenomenolojinin Amacı: Yaşantının özünü anlamak. Epokhe (Paranteze Alma). Fenomenolojik görüşmeler ve analiz adımları (örneğin, Moustakas yöntemi).
12 Güvenilirlik ve Geçerliğin Nitel Eşdeğerleri: İnandırıcılık, Aktarılabilirlik, Tutarlılık, Doğrulanabilirlik. Üçgenleme tekniği.
13 Katılımcı onamı ve rızası. Alan notlarında ve raporlamada gizliliğin korunması. Araştırmacı Rolü ve etik yansıtıcılık.
14 Nitel bulguların akıcı ve zengin bir dille sunulması. Alıntıların (örneklerin) kullanımı ve analizle ilişkilendirilmesi. Sonuçların yorumlanması ve tartışılması.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir.
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Nitel araştırmanın felsefi temellerini (yorumlayıcılık) ve nicel araştırmadan farklarını açıklar. 5 4 5 5 5 0 5 5 5 5 5 5
2 Temel nitel araştırma desenlerini (Fenomenoloji, Durum Çalışması, Etnografi, Zemin Kuramı) tanır. 5 5 5 5 5
3 Amaçlı örnekleme türlerini ve derinlemesine mülakat ile katılımcı/katılımcı olmayan gözlem tekniklerini uygular. 5 5 5 5 5 4 4 2 0 4 5 5
4 Nitel araştırmada geçerlilik ve güvenilirliği sağlama yöntemlerini (inanılırlık, aktarılabilirlik) ve etik ilkeleri kavrar. 0 5 0 5 5 0 0 0 0 5 5 5
5 Nitel veri analizi sürecini (kodlama, tematik analiz, kategorileştirme) adım adım uygular 0 5 3 5 5 4 3 2 4 5 5 5
6 Nitel araştırmanın yazılı raporlama formatını ve elde edilen bulguların sunumunu APA veya ilgili disiplin formatına uygun yapar. 0 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
7 Karma yöntem araştırmalarının (Mixed Methods) temel mantığını ve nitel/nicel verilerin entegrasyon yollarını tartışır 0 5 5 5 5 5 5 0 4 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
dersAKTSKredisi 5