Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Psikolojik Danışma ve Rehberlik PSK 328 6 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Psikolojik danışma ve rehberliğin temel kavram, ilke ve süreçlerini tanıtmaktır. Öğrencilerin, rehberlik hizmetlerinin farklı uygulama alanlarını ve etik çerçevesini anlamasını amaçlar.

Dersin İçeriği

PDR'nin tanımı, tarihçesi, etik ilkelerRehberlik ve danışma hizmetlerinin ayrımı. Temel danışma kuramları (Rogers, BDT). Danışma süreci ve temel beceriler. Okul, aile ve topluluk rehberliği hizmetleri.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Psikolojik danışma ve rehberliğin tanım, tarihçe ve temel etik ilkelerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler,
2 Rehberlik hizmetleri ile psikolojik danışma arasındaki farkı ve ilişkiyi ayırt eder. Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Başlıca danışma kuramlarının (İnsancıl, Bilişsel-Davranışçı) temel prensiplerini ve felsefesini kavrar. Anlatım,
4 Danışma sürecinin aşamalarını ve temel mikro becerileri(yansıtma, özetleme) kullanır. Rol Oynama,
5 Farklı uygulama alanlarında sunulan PDR hizmetlerinin(okul, topluluk) amaçlarını ve kapsamını bilir. Anlatım, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
6 PDR hizmetlerini sunarken gizlilik, yetkinlik ve yasal sorumluluklar çerçevesinde profesyonel davranış sergiler. Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Rehberlik ve Psikolojik Danışma Kavramlarının Tanımı ve Farkları; PDR'nin Felsefesi ve İlkeleri; PDR Hizmetlerinin Tarihsel Gelişimi ve Önemi.
2 Gelişimsel, Önleyici ve İyileştirici Rehberlik Modelleri; Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programları (KGRP) ve Okul Programlarına Entegrasyonu.
3 Oryantasyon (Uyum) Hizmetleri; Bireyi Tanıma Teknikleri (Testler, Envanterler, Gözlem); Bilgi Toplama ve Yayma Hizmetleri (Eğitsel ve Mesleki Bilgiler).
4 Bireysel ve Grupla Psikolojik Danışma Hizmetleri; Sevk (Referral) Süreçleri ve Gerekçeleri; Müşavirlik (Konsültasyon) Hizmetleri
5 Eğitsel Rehberlik Hizmetlerinin Amacı; Etkili Çalışma ve Öğrenme Becerileri; Motivasyon ve Sınav Kaygısı Yönetimi.
6 Mesleki Rehberliğin Önemi ve Kariyer Gelişim Teorileri (Örn: Holland, Super); Meslek Seçim Süreci ve Karar Verme Becerileri.
7 Danışma Sürecinin Evreleri (Başlangıç, Orta, Sonlandırma); Terapötik İlişki ve İttifak Kurma; Etik ve Yasal Sınırlamalar.
8 Danışan Merkezli Yaklaşım (Rogers) ve Temel Kavramları (Empati, Saydamlık, Koşulsuz Kabul); Varoluşçu Yaklaşım ve Anlam Arayışı.
9 Bilişsel Davranışçı Terapi (BDT) ve Temel Varsayımları; Akılcı Duygusal Davranış Terapisi (ADDT/REBT); Bilişsel Çarpıtmalar ve Değişim Teknikleri.
10 Özel Eğitime Giriş; Kaynaştırma/Bütünleştirme Eğitimi ve Rehberlik Rolü; Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları (BEP).
11 Okul Ortamında Kriz Durumları (İntihar, Şiddet, Afet); Kriz Müdahalesi ve Psikolojik İlk Yardım; Psiko-Eğitim Programları Tasarlama.
12 Aile Danışmanlığının Temelleri; Sistem Teorisi ve Ailenin İşleyişi; Aile İçi İletişim Sorunları ve Çözüm Yolları.
13 PDR'de Etik İlkeler (Gizlilik, Yetkinlik, Sınırlar); Meslek Etiği İhlalleri ve Yönetimi; Sürekli Mesleki Gelişim ve Süpervizyon.
14 PDR Alanında Araştırmanın Önemi; Rehberlik Programlarının Etkililiğinin Değerlendirilmesi; Türkiye'de PDR'nin Mevcut Durumu ve Gelecek Perspektifleri.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. X
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Psikolojik danışma ve rehberliğin tanım, tarihçe ve temel etik ilkelerini açıklar. 1 4 1 4 3 2 1 3 1 1 2 0
2 Rehberlik hizmetleri ile psikolojik danışma arasındaki farkı ve ilişkiyi ayırt eder. 2 3 1 3 2 2 1 0 1 1 0 1
3 Başlıca danışma kuramlarının (İnsancıl, Bilişsel-Davranışçı) temel prensiplerini ve felsefesini kavrar. 1 4 1 4 2 1 1 3 2 1 2 0
4 Danışma sürecinin aşamalarını ve temel mikro becerileri(yansıtma, özetleme) kullanır. 3 2 3 1 3 0 2 1 3 2 1
5 Farklı uygulama alanlarında sunulan PDR hizmetlerinin(okul, topluluk) amaçlarını ve kapsamını bilir.
6 PDR hizmetlerini sunarken gizlilik, yetkinlik ve yasal sorumluluklar çerçevesinde profesyonel davranış sergiler. 4 3 4 2 4 3 3 2 4 1 4 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
dersAKTSKredisi 6