Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Grup Psikoterapi PSK 326 6 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Grup psikoterapisinin kuramsal temellerini ve uygulama yöntemlerini öğretmektir. Öğrencilerin grup süreçlerini yönetme, grup faktörlerini kullanma ve etik liderlik becerisi kazanması amaçlanır.

Dersin İçeriği

Grup terapisine giriş, tarihçe ve etik. Grup süreçleri ve iyileştirici faktörler (Yalom'a göre). Grup türleri, oluşturma ve yapılandırma. Terapist rolü ve müdahale teknikleri. Zor grup üyeleri ve dirençle çalışma.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Grup terapisinin tarihsel gelişimini ve temel kuramsal yaklaşımlarını açıklar. Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Yalom'un tanımladığı grup iyileştirici faktörlerini (örn. Evrensellik, Umut) analiz eder Anlatım, Tartışma, Proje, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Bir grup kurma ve yapılandırma aşamalarını (üyeleri seçme, kural belirleme) uygular Deney ve Laboratuvar, Performans Değerlendirme,
4 Grup liderinin müdahale tekniklerini ve grup süreçleriniyönetme becerilerini kullanır. Anlatım, Gözlem, Tartışma,
5 Zor grup üyeleri (sessizlik, saldırganlık) ve direnç gibi özel durumlarla başa çıkma stratejilerini değerlendirir. Tartışma, Grupla Çalışma, Sözlü Sınavlar, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
6 Grup terapisinde etik ve gizlilik ilkelerine uygun liderlik ve profesyonel sorumluluk gösterir Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Grup Terapisinin Tanımı ve Tarihsel Gelişimi; Bireysel Terapiye Göre Avantajları ve Dezavantajları; Grup Türleri (Psikoterapi Grubu, Danışmanlık Grubu, Eğitim Grubu).
2 Sistem Teorisi ve Gruplara Uygulanması; Alan Teorisi (Lewin); Sosyal Öğrenme ve Bilişsel Perspektiften Grup Etkileşimi.
3 3.Grup Amaçlarının Belirlenmesi; Üye Seçimi Kriterleri ve Heterojenlik/Homojenlik Dengesi; Ön Görüşmenin Amacı ve Yapısı; Kontraendikasyonlar (Grup Terapisine Uygun Olmama).
4 4.Grup Gelişim Evreleri (Tuckman'ın Modeli: Oluşum, Çalkantı, Norm Oluşturma, Performans, Sonlandırma); Başlangıç Evresinin Özellikleri (Güven İnşası, Anksiyete).
5 Irvin Yalom'un İyileştirici Faktörleri (Kuramsal Dayanak); Umut Aşılama ve Evrensellik Kavramları; Bilgi Aktarımı ve Didaktik Öğeler.
6 Fedakarlık; Kolektif Düzeltici Tekrar (Corrective Recapitulation of the Primary Family Group); Varoluşsal Faktörler.
7 7.Kapsamlılık ve Önemi; Kişilerarası Öğrenme ve Grup İçi Dinamikler; Katarsis ve Duygusal Dışavurum.
8 Grup Liderinin Rolleri (Yönlendirici vs. Katalizör); Gözlem ve Geri Bildirim Becerileri; Sessizliğin Yönetimi ve Çatışmaya Müdahale.
9 9. Gruptaki Direnç Türleri; Sorunlu Üyelerle Çalışma (Örn: Monopolcüler, Suskunlar, Kronik Şikâyetçiler); Sınır Koyma Teknikleri.
10 Bireysel terapideki Aktarımın Gruba Yansıması (Çoklu Aktarım); Grup Liderinin Karşı-Aktarım ile Çalışması; Geçmişi Burada ve Şimdi'ye Getirme.
11 11.Psikodinamik Gruplarda İçgörü ve İlişkisel Deneyim; BDT Gruplarında Bilişsel Yeniden Yapılandırma ve Ev Ödevleri.
12 Gestalt Grupları (Boş Sandalye, Farkındalık); T-Grupları ve Encounter Grupları; Duygu Odaklı Terapi (EFT)'nin Grup Formatında Uygulanması.
13 .Gizlilik ve Sınırların Korunması (Grup Üyelerinin Sorumluluğu); Zorunlu Katılım Durumları; Kültürel Yetkinlik ve Çeşitlilik.
14 Sonlandırma Evresinin Yönetimi (Ayrılık Kaygısı, Kazançların Pekiştirilmesi); Takip Oturumları; Rol Yapma ve Uygulama Egzersizleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. X
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Grup terapisinin tarihsel gelişimini ve temel kuramsal yaklaşımlarını açıklar. 5 0 0 5 5 5 3 4 0 0 5 0
2 Yalom'un tanımladığı grup iyileştirici faktörlerini (örn. Evrensellik, Umut) analiz eder 5 5 5 5 4 5 2 4 5 5 5 5
3 Bir grup kurma ve yapılandırma aşamalarını (üyeleri seçme, kural belirleme) uygular 5 4 4 5 5 5 2 5 5 4 5 5
4 Grup liderinin müdahale tekniklerini ve grup süreçleriniyönetme becerilerini kullanır. 5 5 5 5 5 0 0 0 0 5 5 3
5 Zor grup üyeleri (sessizlik, saldırganlık) ve direnç gibi özel durumlarla başa çıkma stratejilerini değerlendirir. 5 5 5 5 3 5 2 5 3 5 4 5
6 Grup terapisinde etik ve gizlilik ilkelerine uygun liderlik ve profesyonel sorumluluk gösterir 5 5 4 5 5 2 0 3 0 5 4 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
dersAKTSKredisi 6