| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Grup Psikoterapi | PSK 326 | 6 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Grup psikoterapisinin kuramsal temellerini ve uygulama yöntemlerini öğretmektir. Öğrencilerin grup süreçlerini yönetme, grup faktörlerini kullanma ve etik liderlik becerisi kazanması amaçlanır. |
| Dersin İçeriği | Grup terapisine giriş, tarihçe ve etik. Grup süreçleri ve iyileştirici faktörler (Yalom'a göre). Grup türleri, oluşturma ve yapılandırma. Terapist rolü ve müdahale teknikleri. Zor grup üyeleri ve dirençle çalışma. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Grup terapisinin tarihsel gelişimini ve temel kuramsal yaklaşımlarını açıklar. | Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Yalom'un tanımladığı grup iyileştirici faktörlerini (örn. Evrensellik, Umut) analiz eder | Anlatım, Tartışma, Proje, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Bir grup kurma ve yapılandırma aşamalarını (üyeleri seçme, kural belirleme) uygular | Deney ve Laboratuvar, | Performans Değerlendirme, |
| 4 | Grup liderinin müdahale tekniklerini ve grup süreçleriniyönetme becerilerini kullanır. | Anlatım, Gözlem, Tartışma, | |
| 5 | Zor grup üyeleri (sessizlik, saldırganlık) ve direnç gibi özel durumlarla başa çıkma stratejilerini değerlendirir. | Tartışma, Grupla Çalışma, | Sözlü Sınavlar, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 6 | Grup terapisinde etik ve gizlilik ilkelerine uygun liderlik ve profesyonel sorumluluk gösterir | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Grup Terapisinin Tanımı ve Tarihsel Gelişimi; Bireysel Terapiye Göre Avantajları ve Dezavantajları; Grup Türleri (Psikoterapi Grubu, Danışmanlık Grubu, Eğitim Grubu). | |
| 2 | Sistem Teorisi ve Gruplara Uygulanması; Alan Teorisi (Lewin); Sosyal Öğrenme ve Bilişsel Perspektiften Grup Etkileşimi. | |
| 3 | 3.Grup Amaçlarının Belirlenmesi; Üye Seçimi Kriterleri ve Heterojenlik/Homojenlik Dengesi; Ön Görüşmenin Amacı ve Yapısı; Kontraendikasyonlar (Grup Terapisine Uygun Olmama). | |
| 4 | 4.Grup Gelişim Evreleri (Tuckman'ın Modeli: Oluşum, Çalkantı, Norm Oluşturma, Performans, Sonlandırma); Başlangıç Evresinin Özellikleri (Güven İnşası, Anksiyete). | |
| 5 | Irvin Yalom'un İyileştirici Faktörleri (Kuramsal Dayanak); Umut Aşılama ve Evrensellik Kavramları; Bilgi Aktarımı ve Didaktik Öğeler. | |
| 6 | Fedakarlık; Kolektif Düzeltici Tekrar (Corrective Recapitulation of the Primary Family Group); Varoluşsal Faktörler. | |
| 7 | 7.Kapsamlılık ve Önemi; Kişilerarası Öğrenme ve Grup İçi Dinamikler; Katarsis ve Duygusal Dışavurum. | |
| 8 | Grup Liderinin Rolleri (Yönlendirici vs. Katalizör); Gözlem ve Geri Bildirim Becerileri; Sessizliğin Yönetimi ve Çatışmaya Müdahale. | |
| 9 | 9. Gruptaki Direnç Türleri; Sorunlu Üyelerle Çalışma (Örn: Monopolcüler, Suskunlar, Kronik Şikâyetçiler); Sınır Koyma Teknikleri. | |
| 10 | Bireysel terapideki Aktarımın Gruba Yansıması (Çoklu Aktarım); Grup Liderinin Karşı-Aktarım ile Çalışması; Geçmişi Burada ve Şimdi'ye Getirme. | |
| 11 | 11.Psikodinamik Gruplarda İçgörü ve İlişkisel Deneyim; BDT Gruplarında Bilişsel Yeniden Yapılandırma ve Ev Ödevleri. | |
| 12 | Gestalt Grupları (Boş Sandalye, Farkındalık); T-Grupları ve Encounter Grupları; Duygu Odaklı Terapi (EFT)'nin Grup Formatında Uygulanması. | |
| 13 | .Gizlilik ve Sınırların Korunması (Grup Üyelerinin Sorumluluğu); Zorunlu Katılım Durumları; Kültürel Yetkinlik ve Çeşitlilik. | |
| 14 | Sonlandırma Evresinin Yönetimi (Ayrılık Kaygısı, Kazançların Pekiştirilmesi); Takip Oturumları; Rol Yapma ve Uygulama Egzersizleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
| 3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | X | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | X | |||||
| 7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | X | |||||
| 8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | X | |||||
| 9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | X | |||||
| 10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | X | |||||
| 11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | X | |||||
| 12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Grup terapisinin tarihsel gelişimini ve temel kuramsal yaklaşımlarını açıklar. | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 0 | 0 | 5 | 0 |
| 2 | Yalom'un tanımladığı grup iyileştirici faktörlerini (örn. Evrensellik, Umut) analiz eder | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 2 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| 3 | Bir grup kurma ve yapılandırma aşamalarını (üyeleri seçme, kural belirleme) uygular | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
| 4 | Grup liderinin müdahale tekniklerini ve grup süreçleriniyönetme becerilerini kullanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 3 |
| 5 | Zor grup üyeleri (sessizlik, saldırganlık) ve direnç gibi özel durumlarla başa çıkma stratejilerini değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 2 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 |
| 6 | Grup terapisinde etik ve gizlilik ilkelerine uygun liderlik ve profesyonel sorumluluk gösterir | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 2 | 0 | 3 | 0 | 5 | 4 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||