| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Lakans Terapi | PSK 322 | 6 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Araştırma görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Jacques Lacan'ın psikanalitik kuramını ve Freud'a dönüş hareketini incelemektir. Sembolik, İmajiner ve Reel kayıtları temel alan Lacancı klinik kavramları analiz etmeyi amaçlar. |
| Dersin İçeriği | Lacan'ın teorik temelleri, Freud'un yeniden okunması. Üç Kayıt (Sembolik, İmajiner, Reel). Özne, Arzu, Büyük Öteki(A) ve Aktarım kavramları. Nevroz, perversiyon ve psikoz gibi klinik yapılar. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Lacan'ın Freud'a dönüş hareketini ve temel teorik ayrılıklarını açıklar. | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Lacancı Üç Kayıt (Sembolik, İmajiner, Reel) arasındaki ilişkiyi ve klinik önemlerini ayırt eder. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, |
| 3 | Dilin Yapısının bilinçdışı üzerindeki etkisini (metonimi, metafor) ve Arzu kavramını analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Performans Değerlendirme, |
| 4 | Ayna Evresi, Öteki ve Aktarım gibi temel Lacancı klinik kavramları kavrar | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme, |
| 5 | Lacancı yaklaşımla nevroz, perversiyon ve psikoz gibi farklı klinik yapıların oluşumunu karşılaştırır. | Anlatım, Örnek Olay, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 6 | Lacancı terapinin analistin rolü ve seans süresi gibi teknik müdahale biçimlerini değerlendirir. | Anlatım, Örnek Olay, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Lacan'ın Psikanalize Katkısı ve Freud'un Metinlerine Geri Dönüş Projesi; Yapısalcılık (Saussure) ve Dilin Bilinçdışını Şekillendirmesi. | |
| 2 | İnsanın Yapılanması: Gerçek/Reel, İmgesel/Imaginary, Simgesel/Symbolic Kavramlarının Tanımı. | |
| 3 | Ayna Evresi ve Benlik Oluşumu; İmgesel Düzlemde İkili İlişki ve Yanılsamalar; Küçük Öteki. | |
| 4 | Büyük Öteki Kavramı ve Sosyal Yasa; Baba'nın Adı ve Kastrasyon Kompleksi; Simgesel Düzenin Özneyi Kurulumu. | |
| 5 | Gerçek Kayıt Kavramının Tanımı (Dile Gelmeyen); Travma ve Anksiyete Kaynakları; Arzu Nesnesi a ve Kayıp. | |
| 6 | Arzu'nun Tanımı (Öteki'nin Arzusu); Arzu ve Dilin İşleyişi; Arzu Nesnesi a'nın klinik önemi. | |
| 7 | Bilinçdışının Yapısı: Metonimi (Arzunun Kayması) ve Metafor (Yoğunlaştırma ve Semptom Oluşumu); Gösteren (Signifier) ve Gösterilen (Signified) Ayrımı. | |
| 8 | Semptomun Lacancı Yorumu (Dilin Düğümü); Temel Fantazi ve Öznenin Gerçeklikle İlişkisini Düzenlemesi. | |
| 9 | Nevrozun Yapısı ve Öznenin Simgesel Düzene Uyum Biçimi; Histerik ve Obsesif Nevroz Yapılarının Klinik Görünümü ve Görüşme Teknikleri. | |
| 10 | Psikozun Yapısı; Forclusion (Babanın Adının Reddi/Yokluğu) Mekanizması; Hezeyanların ve Dilin Çözülüşünün Anlamlandırılması. | |
| 11 | Aktarım ve Özne-Varsayılan-Bilen Kavramı; Analistin Arzusu ve Tarafsızlığı. | |
| 12 | Değişken Süreli Seanslar ve Terapötik İşlevi; Vurgulama ve Yorumlama Teknikleri (Yorumun Göstereni Vurgulaması). | |
| 13 | Psikanalitik Etik ve İyilik Kavramına Karşı Konumu; Keyif/Haz Aşkınlığı Kavramı; Etik İkilemler ve Klinik Sorumluluk. | |
| 14 | Analizin Bitirilmesi Süreci; Lacancı Psikanalizin Kültür, Sanat ve Eleştirel Teoriye Etkileri. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
| 3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | X | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | X | |||||
| 7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | X | |||||
| 8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | X | |||||
| 9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | X | |||||
| 10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | X | |||||
| 11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | X | |||||
| 12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Lacan'ın Freud'a dönüş hareketini ve temel teorik ayrılıklarını açıklar. | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
| 2 | Lacancı Üç Kayıt (Sembolik, İmajiner, Reel) arasındaki ilişkiyi ve klinik önemlerini ayırt eder. | 5 | 4 | 0 | 5 | 5 | 4 | 1 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| 3 | Dilin Yapısının bilinçdışı üzerindeki etkisini (metonimi, metafor) ve Arzu kavramını analiz eder. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 0 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| 4 | Ayna Evresi, Öteki ve Aktarım gibi temel Lacancı klinik kavramları kavrar | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 0 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| 5 | Lacancı yaklaşımla nevroz, perversiyon ve psikoz gibi farklı klinik yapıların oluşumunu karşılaştırır. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 5 |
| 6 | Lacancı terapinin analistin rolü ve seans süresi gibi teknik müdahale biçimlerini değerlendirir. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 1 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||