Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Lakans Terapi PSK 322 6 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Araştırma görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Jacques Lacan'ın psikanalitik kuramını ve Freud'a dönüş hareketini incelemektir. Sembolik, İmajiner ve Reel kayıtları temel alan Lacancı klinik kavramları analiz etmeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

Lacan'ın teorik temelleri, Freud'un yeniden okunması. Üç Kayıt (Sembolik, İmajiner, Reel). Özne, Arzu, Büyük Öteki(A) ve Aktarım kavramları. Nevroz, perversiyon ve psikoz gibi klinik yapılar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Lacan'ın Freud'a dönüş hareketini ve temel teorik ayrılıklarını açıklar. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Lacancı Üç Kayıt (Sembolik, İmajiner, Reel) arasındaki ilişkiyi ve klinik önemlerini ayırt eder. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler,
3 Dilin Yapısının bilinçdışı üzerindeki etkisini (metonimi, metafor) ve Arzu kavramını analiz eder. Anlatım, Beyin Fırtınası, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Performans Değerlendirme,
4 Ayna Evresi, Öteki ve Aktarım gibi temel Lacancı klinik kavramları kavrar Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme,
5 Lacancı yaklaşımla nevroz, perversiyon ve psikoz gibi farklı klinik yapıların oluşumunu karşılaştırır. Anlatım, Örnek Olay, Kısa Cevaplı Testler,
6 Lacancı terapinin analistin rolü ve seans süresi gibi teknik müdahale biçimlerini değerlendirir. Anlatım, Örnek Olay, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Lacan'ın Psikanalize Katkısı ve Freud'un Metinlerine Geri Dönüş Projesi; Yapısalcılık (Saussure) ve Dilin Bilinçdışını Şekillendirmesi.
2 İnsanın Yapılanması: Gerçek/Reel, İmgesel/Imaginary, Simgesel/Symbolic Kavramlarının Tanımı.
3 Ayna Evresi ve Benlik Oluşumu; İmgesel Düzlemde İkili İlişki ve Yanılsamalar; Küçük Öteki.
4 Büyük Öteki Kavramı ve Sosyal Yasa; Baba'nın Adı ve Kastrasyon Kompleksi; Simgesel Düzenin Özneyi Kurulumu.
5 Gerçek Kayıt Kavramının Tanımı (Dile Gelmeyen); Travma ve Anksiyete Kaynakları; Arzu Nesnesi a ve Kayıp.
6 Arzu'nun Tanımı (Öteki'nin Arzusu); Arzu ve Dilin İşleyişi; Arzu Nesnesi a'nın klinik önemi.
7 Bilinçdışının Yapısı: Metonimi (Arzunun Kayması) ve Metafor (Yoğunlaştırma ve Semptom Oluşumu); Gösteren (Signifier) ve Gösterilen (Signified) Ayrımı.
8 Semptomun Lacancı Yorumu (Dilin Düğümü); Temel Fantazi ve Öznenin Gerçeklikle İlişkisini Düzenlemesi.
9 Nevrozun Yapısı ve Öznenin Simgesel Düzene Uyum Biçimi; Histerik ve Obsesif Nevroz Yapılarının Klinik Görünümü ve Görüşme Teknikleri.
10 Psikozun Yapısı; Forclusion (Babanın Adının Reddi/Yokluğu) Mekanizması; Hezeyanların ve Dilin Çözülüşünün Anlamlandırılması.
11 Aktarım ve Özne-Varsayılan-Bilen Kavramı; Analistin Arzusu ve Tarafsızlığı.
12 Değişken Süreli Seanslar ve Terapötik İşlevi; Vurgulama ve Yorumlama Teknikleri (Yorumun Göstereni Vurgulaması).
13 Psikanalitik Etik ve İyilik Kavramına Karşı Konumu; Keyif/Haz Aşkınlığı Kavramı; Etik İkilemler ve Klinik Sorumluluk.
14 Analizin Bitirilmesi Süreci; Lacancı Psikanalizin Kültür, Sanat ve Eleştirel Teoriye Etkileri.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. X
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Lacan'ın Freud'a dönüş hareketini ve temel teorik ayrılıklarını açıklar. 5 0 0 5 5 5 5 5 5 4 5 5
2 Lacancı Üç Kayıt (Sembolik, İmajiner, Reel) arasındaki ilişkiyi ve klinik önemlerini ayırt eder. 5 4 0 5 5 4 1 4 5 5 5 5
3 Dilin Yapısının bilinçdışı üzerindeki etkisini (metonimi, metafor) ve Arzu kavramını analiz eder. 5 4 5 4 5 0 4 5 5 5 5 5
4 Ayna Evresi, Öteki ve Aktarım gibi temel Lacancı klinik kavramları kavrar 5 4 5 5 5 0 5 4 5 5 5 5
5 Lacancı yaklaşımla nevroz, perversiyon ve psikoz gibi farklı klinik yapıların oluşumunu karşılaştırır. 5 4 5 4 5 5 5 5 4 3 2 5
6 Lacancı terapinin analistin rolü ve seans süresi gibi teknik müdahale biçimlerini değerlendirir. 5 4 5 5 5 3 1 5 4 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
dersAKTSKredisi 6