| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Klinik Görüşme Teknikleri | PSK 318 | 6 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Klinik görüşmenin temel becerilerini, yapılarını ve etik ilkelerini öğretmektir. Öğrencilerin psikolojik değerlendirme ve yardım amaçlı etkili görüşmeler yürütme yetkinliğini geliştirmeyi amaçlar. |
| Dersin İçeriği | Görüşmenin amacı, etik ve yasal sınırlar. Temel iletişim becerileri (aktif dinleme, empati, yansıtma). Görüşme aşamaları (başlangıç, orta, bitiş). Mental Durum Muayenesi (MSE), kriz görüşmesi. Kayıt tutma ve raporlama.
|
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Klinik görüşmenin temel amaçlarını, etik ve yasal çerçevesini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Temel iletişim becerilerini (aktif dinleme, empati, yansıtma) görüşme ortamında etkili kullanır. | Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Mikro Öğretim, | Performans Değerlendirme, Portfolyo, |
| 3 | Görüşmenin başlangıç, orta ve bitiş aşamalarını yapısal olarak planlar ve uygular. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Mental Durum Muayenesi (MSE) gibi standardize edilmiş değerlendirme araçlarını etkin kullanır | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | |
| 5 | Görüşmede karşılaşılan zorluklarla (direnç, sessizlik, kültürel hassasiyet) başa çıkma stratejilerini kullanır. | Tartışma, | Sözlü Sınavlar, |
| 6 | Görüşme verilerini, profesyonel ve etik ilkelere uygun şekilde kaydeder ve raporlar. | Proje, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Klinik Görüşme Nedir? Amaçları (Bilgi Toplama, Değerlendirme, Terapötik İlişki Kurma); Görüşme ve Gündelik Konuşma Arasındaki Farklar; Etik Sorumluluklara Giriş. | |
| 2 | Empati, Koşulsuz Olumlu Kabul ve Saydamlık (İçtenlik) Kavramları (Rogers); Rapor (Uyum) Oluşturma Teknikleri; Görüşme Ortamının Düzenlenmesi. | |
| 3 | Aktif Dinleme Teknikleri (Göz Teması, Beden Dili, Minimal Teşvikler); Sessizliğin Kullanımı; Kapalı ve Açık Uçlu Sorular Arasındaki Farklar. | |
| 4 | Duygu Yansıtması (Danışanın ifade ettiği duyguyu geri yansıtma); İçerik Yansıtması (Danışanın söylediklerini özetleme ve doğrulama); Yansıtmanın Terapötik Gücü. | |
| 5 | Sondajlama ve İzleme Soruları; Neden yerine Nasıl/Ne Soruları; Yönlendirici Olmaktan Kaçınma; Döngüsel Sorular (Sistemik bakış açısı). | |
| 6 | Başlangıç: Amaçların Belirlenmesi ve Gündem Oluşturma; Orta Kısım: Bilgi Toplama ve Derinleşme; Kapanış: Özetleme, Geri Bildirim ve Sonraki Adımların Belirlenmesi. | |
| 7 | İntihar Riskini Değerlendirme Teknikleri (PLAN); İntihar Sözleşmesi (Safety Planning); Şiddet ve Taciz Durumlarında Bildirim Yükümlülüğü. | |
| 8 | DSM Odaklı Tanı Görüşmeleri; Yapılandırılmış Görüşmelerin Avantajları (Güvenilirlik, Geçerlilik); Uygulama ve Puanlama Prosedürleri. | |
| 9 | Sınır Koyma ve Terapötik Sınırlar; Aktarım ve Karşı Aktarım ile Çalışma; Manipülatif Davranışlara Yaklaşım. | |
| 10 | Oyun Terapisine Giriş; Ebeveyn Görüşmeleri ve Ailenin Dahil Edilmesi; Gelişim Düzeyine Uygun İletişim Kurma; Gizlilik Sınırları | |
| 11 | Danışanın Direncini Tanıma ve Yorumlama; Yüzleştirme Becerileri (Nazik ve Destekleyici); Görüşme Çıkmazlarını Yönetme. | |
| 12 | Kültürel Duyarlılık; Görüşmecinin Kendi Önyargılarını Fark Etmesi; Farklı Kültürel Arka Planlardan Gelen Danışanlarla Görüşme | |
| 13 | Klinik Kayıt Tutma Standartları (SOAP Notları); Görüşme Raporlarının Yapısı ve Yazım Dili; Gizlilik ve Veri Güvenliği. | |
| 14 | Rol Yapma Egzersizleri; Video Kaydı İzleme ve Değerlendirme; Akran Geri Bildirimi ve Öz-Yansıtma Becerileri; Mesleki Gelişim Planı |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
| 3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | X | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | X | |||||
| 7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | X | |||||
| 8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | X | |||||
| 9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | X | |||||
| 10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | X | |||||
| 11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | X | |||||
| 12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Klinik görüşmenin temel amaçlarını, etik ve yasal çerçevesini açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 |
| 2 | Temel iletişim becerilerini (aktif dinleme, empati, yansıtma) görüşme ortamında etkili kullanır. | 5 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 5 |
| 3 | Görüşmenin başlangıç, orta ve bitiş aşamalarını yapısal olarak planlar ve uygular. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 0 | 3 | 5 | 0 | 5 |
| 4 | Mental Durum Muayenesi (MSE) gibi standardize edilmiş değerlendirme araçlarını etkin kullanır | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 0 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 |
| 5 | Görüşmede karşılaşılan zorluklarla (direnç, sessizlik, kültürel hassasiyet) başa çıkma stratejilerini kullanır. | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 |
| 6 | Görüşme verilerini, profesyonel ve etik ilkelere uygun şekilde kaydeder ve raporlar. | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 2 | 5 | 4 | 5 | 2 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||