Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klinik Görüşme Teknikleri PSK 318 6 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Klinik görüşmenin temel becerilerini, yapılarını ve etik ilkelerini öğretmektir. Öğrencilerin psikolojik değerlendirme ve yardım amaçlı etkili görüşmeler yürütme yetkinliğini geliştirmeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

Görüşmenin amacı, etik ve yasal sınırlar. Temel iletişim becerileri (aktif dinleme, empati, yansıtma). Görüşme aşamaları (başlangıç, orta, bitiş). Mental Durum Muayenesi (MSE), kriz görüşmesi. Kayıt tutma ve raporlama.

  

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Klinik görüşmenin temel amaçlarını, etik ve yasal çerçevesini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Temel iletişim becerilerini (aktif dinleme, empati, yansıtma) görüşme ortamında etkili kullanır. Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Mikro Öğretim, Performans Değerlendirme, Portfolyo,
3 Görüşmenin başlangıç, orta ve bitiş aşamalarını yapısal olarak planlar ve uygular. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Mental Durum Muayenesi (MSE) gibi standardize edilmiş değerlendirme araçlarını etkin kullanır Anlatım, Tartışma, Problem Çözme,
5 Görüşmede karşılaşılan zorluklarla (direnç, sessizlik, kültürel hassasiyet) başa çıkma stratejilerini kullanır. Tartışma, Sözlü Sınavlar,
6 Görüşme verilerini, profesyonel ve etik ilkelere uygun şekilde kaydeder ve raporlar. Proje, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Klinik Görüşme Nedir? Amaçları (Bilgi Toplama, Değerlendirme, Terapötik İlişki Kurma); Görüşme ve Gündelik Konuşma Arasındaki Farklar; Etik Sorumluluklara Giriş.
2 Empati, Koşulsuz Olumlu Kabul ve Saydamlık (İçtenlik) Kavramları (Rogers); Rapor (Uyum) Oluşturma Teknikleri; Görüşme Ortamının Düzenlenmesi.
3 Aktif Dinleme Teknikleri (Göz Teması, Beden Dili, Minimal Teşvikler); Sessizliğin Kullanımı; Kapalı ve Açık Uçlu Sorular Arasındaki Farklar.
4 Duygu Yansıtması (Danışanın ifade ettiği duyguyu geri yansıtma); İçerik Yansıtması (Danışanın söylediklerini özetleme ve doğrulama); Yansıtmanın Terapötik Gücü.
5 Sondajlama ve İzleme Soruları; Neden yerine Nasıl/Ne Soruları; Yönlendirici Olmaktan Kaçınma; Döngüsel Sorular (Sistemik bakış açısı).
6 Başlangıç: Amaçların Belirlenmesi ve Gündem Oluşturma; Orta Kısım: Bilgi Toplama ve Derinleşme; Kapanış: Özetleme, Geri Bildirim ve Sonraki Adımların Belirlenmesi.
7 İntihar Riskini Değerlendirme Teknikleri (PLAN); İntihar Sözleşmesi (Safety Planning); Şiddet ve Taciz Durumlarında Bildirim Yükümlülüğü.
8 DSM Odaklı Tanı Görüşmeleri; Yapılandırılmış Görüşmelerin Avantajları (Güvenilirlik, Geçerlilik); Uygulama ve Puanlama Prosedürleri.
9 Sınır Koyma ve Terapötik Sınırlar; Aktarım ve Karşı Aktarım ile Çalışma; Manipülatif Davranışlara Yaklaşım.
10 Oyun Terapisine Giriş; Ebeveyn Görüşmeleri ve Ailenin Dahil Edilmesi; Gelişim Düzeyine Uygun İletişim Kurma; Gizlilik Sınırları
11 Danışanın Direncini Tanıma ve Yorumlama; Yüzleştirme Becerileri (Nazik ve Destekleyici); Görüşme Çıkmazlarını Yönetme.
12 Kültürel Duyarlılık; Görüşmecinin Kendi Önyargılarını Fark Etmesi; Farklı Kültürel Arka Planlardan Gelen Danışanlarla Görüşme
13 Klinik Kayıt Tutma Standartları (SOAP Notları); Görüşme Raporlarının Yapısı ve Yazım Dili; Gizlilik ve Veri Güvenliği.
14 Rol Yapma Egzersizleri; Video Kaydı İzleme ve Değerlendirme; Akran Geri Bildirimi ve Öz-Yansıtma Becerileri; Mesleki Gelişim Planı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. X
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Klinik görüşmenin temel amaçlarını, etik ve yasal çerçevesini açıklar. 5 5 5 5 4 3 2 5 3 5 5 5
2 Temel iletişim becerilerini (aktif dinleme, empati, yansıtma) görüşme ortamında etkili kullanır. 5 1 2 3 4 5 0 5 0 0 0 5
3 Görüşmenin başlangıç, orta ve bitiş aşamalarını yapısal olarak planlar ve uygular. 5 4 5 5 5 5 2 0 3 5 0 5
4 Mental Durum Muayenesi (MSE) gibi standardize edilmiş değerlendirme araçlarını etkin kullanır 5 4 5 5 5 0 4 3 4 5 5 5
5 Görüşmede karşılaşılan zorluklarla (direnç, sessizlik, kültürel hassasiyet) başa çıkma stratejilerini kullanır. 4 3 5 5 5 5 3 5 5 4 5 3
6 Görüşme verilerini, profesyonel ve etik ilkelere uygun şekilde kaydeder ve raporlar. 4 5 3 5 5 5 2 5 4 5 2 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
dersAKTSKredisi 6