Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klinik Psikoloji PSK 314 6 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Klinik psikolojinin temel işlevlerini, psikopatolojiyi ve değerlendirme yöntemlerini tanıtmaktır. Öğrencilerin psikolojik bozuklukların bilimsel temelli müdahale yaklaşımlarını öğrenmesini amaçlar.

Dersin İçeriği

Klinik psikolojinin tanımı, tarihçesi, etik ve yasal sorumluluklar. Psikolojik değerlendirme (görüşme, testler, gözlem). Psikopatolojiye giriş (sınıflandırma, tanı). Başlıca terapi yaklaşımları (BDT, psikodinamik, hümanistik) ve uygulama. 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Klinik psikolojinin tarihsel gelişimini, bilimsel temellerini ve etik ilkelerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Psikolojik değerlendirmede kullanılan temel yöntemleri (klinik görüşme, gözlem, testler) ayırt eder. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Psikopatolojide kullanılan sınıflandırma sistemlerini (DSM/ICD) ve bozuklukların etiyolojisini kavrar. Anlatım, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Başlıca psikoterapi yaklaşımlarını (BDT, psikodinamik, hümanistik) temel prensipleri açısından karşılaştırır. Anlatım, Tartışma, Sözlü Sınavlar,
5 Klinik psikolojideki bilimsel uygulamacı modelini ve araştırma bulgularını klinik pratiğe entegre etmenin önemini değerlendirir. Anlatım, Proje, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Belirli psikolojik bozukluklara yönelik etkili müdahale stratejilerini ve sonuçlarını inceler. Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Klinik Psikoloji Nedir? Tarihsel Gelişimi; Klinik Psikologların Rolleri (Değerlendirme, Tedavi, Araştırma, Konsültasyon); Klinik Psikolojinin Diğer Psikoloji Alanlarıyla İlişkisi
2 Anormallik Kriterleri (İstatistiksel Nadirlik, Uyumsuzluk, Kişisel Sıkıntı); Psikopatolojinin Nedenleri (Biyopsikososyal Model); Normal ve Anormal Arasındaki Süreklilik.
3 Tanı ve Sınıflandırmanın Önemi ve Eleştirisi; DSM-5 (Zihinsel Bozuklukların Tanısal ve İstatistiksel El Kitabı) ve ICD-11'e Giriş; Güvenilirlik ve Geçerlilik Sorunları.
4 Klinik Görüşmenin Amaçları, Yapısı ve Süreci; Görüşme Türleri (Yapılandırılmış, Yarı Yapılandırılmış, Yapılandırılmamış); İletişim Becerileri ve Gözlem Teknikleri.
5 Zeka Testleri (WAIS, WISC) ve Kullanımı; Kişilik Testleri (Objektif Testler: MMPI ve Projektif Testler: Rorschach, TAT); Davranışsal Değerlendirme Yöntemleri
6 Yaygın Kaygı, Panik Bozukluk, Fobiler ve Sosyal Kaygı; OKB ve İlişkili Bozuklukların Etiyolojisi (Bilişsel, Biyolojik Modeller) ve Klinik Görünümü.
7 Majör Depresif Bozukluk ve Bipolar Bozukluk; Etiyoloji (Nörokimyasal, Bilişsel Modeller); İntiharın Değerlendirilmesi ve Önlenmesi
8 Şizofreninin Pozitif ve Negatif Belirtileri; Etiyoloji (Diyatez-Stres Modeli); Bozuklukla Yaşamak ve Toplumsal Damgalanma
9 Kişilik Bozukluklarının Tanımı ve DSM-5 Kümeleri (A, B, C); Borderline Kişilik Bozukluğu ve Antisosyal Kişilik Bozukluğunun Derinlemesine İncelenmesi.
10 Psikanaliz ve Psikodinamik Terapi (Aktarım, Karşı Aktarım, Direnç); Danışan Merkezli Terapi (Rogers) ve Koşulsuz Olumlu Kabul.
11 Davranış Terapisinin İlkeleri (Sistematik Duyarsızlaştırma, Maruz Bırakma); BDT (Aaron Beck ve Albert Ellis) ve Temel Teknikler (Bilişsel Yeniden Yapılandırma).
12 Diyalektik Davranış Terapisi (DBT); Kabul ve Kararlılık Terapisi (ACT); Şema Terapi; Klinik Uygulamada Eklektik ve Entegratif Yaklaşımlar.
13 Gizlilik ve Sınırlar; Bilgilendirilmiş Onam ve Zorunlu Bildirim; Terapist-Danışan İlişkisinin Etiği; Kültürel Yetkinlik ve Etik.
14 Klinik Araştırmaların Tedaviye Entegrasyonu; Kanıt Temelli Uygulamalar (EBP); Süpervizyon ve Meslek İçi Gelişim; Klinik Psikolojinin Geleceği.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. X
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Klinik psikolojinin tarihsel gelişimini, bilimsel temellerini ve etik ilkelerini açıklar. 4 5 3 4 2 3 0 0 1 0 0 0
2 Psikolojik değerlendirmede kullanılan temel yöntemleri (klinik görüşme, gözlem, testler) ayırt eder. 4 2 0 2 1 0 0 0 0 4 0 5
3 Psikopatolojide kullanılan sınıflandırma sistemlerini (DSM/ICD) ve bozuklukların etiyolojisini kavrar. 4 2 1 2 2 0 0 1 0 2 1 2
4 Başlıca psikoterapi yaklaşımlarını (BDT, psikodinamik, hümanistik) temel prensipleri açısından karşılaştırır. 1 1 0 2 2 3 0 1 0 0 2 1
5 Klinik psikolojideki bilimsel uygulamacı modelini ve araştırma bulgularını klinik pratiğe entegre etmenin önemini değerlendirir. 0 2 1 2 2 1 1 0 1 0 2 1
6 Belirli psikolojik bozukluklara yönelik etkili müdahale stratejilerini ve sonuçlarını inceler. 1 2 3 2 1 2 1 0 2 2 1 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
dersAKTSKredisi 6