| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Klinik Psikoloji | PSK 314 | 6 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Klinik psikolojinin temel işlevlerini, psikopatolojiyi ve değerlendirme yöntemlerini tanıtmaktır. Öğrencilerin psikolojik bozuklukların bilimsel temelli müdahale yaklaşımlarını öğrenmesini amaçlar. |
| Dersin İçeriği | Klinik psikolojinin tanımı, tarihçesi, etik ve yasal sorumluluklar. Psikolojik değerlendirme (görüşme, testler, gözlem). Psikopatolojiye giriş (sınıflandırma, tanı). Başlıca terapi yaklaşımları (BDT, psikodinamik, hümanistik) ve uygulama. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Klinik psikolojinin tarihsel gelişimini, bilimsel temellerini ve etik ilkelerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Psikolojik değerlendirmede kullanılan temel yöntemleri (klinik görüşme, gözlem, testler) ayırt eder. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Psikopatolojide kullanılan sınıflandırma sistemlerini (DSM/ICD) ve bozuklukların etiyolojisini kavrar. | Anlatım, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Başlıca psikoterapi yaklaşımlarını (BDT, psikodinamik, hümanistik) temel prensipleri açısından karşılaştırır. | Anlatım, Tartışma, | Sözlü Sınavlar, |
| 5 | Klinik psikolojideki bilimsel uygulamacı modelini ve araştırma bulgularını klinik pratiğe entegre etmenin önemini değerlendirir. | Anlatım, Proje, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 6 | Belirli psikolojik bozukluklara yönelik etkili müdahale stratejilerini ve sonuçlarını inceler. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Klinik Psikoloji Nedir? Tarihsel Gelişimi; Klinik Psikologların Rolleri (Değerlendirme, Tedavi, Araştırma, Konsültasyon); Klinik Psikolojinin Diğer Psikoloji Alanlarıyla İlişkisi | |
| 2 | Anormallik Kriterleri (İstatistiksel Nadirlik, Uyumsuzluk, Kişisel Sıkıntı); Psikopatolojinin Nedenleri (Biyopsikososyal Model); Normal ve Anormal Arasındaki Süreklilik. | |
| 3 | Tanı ve Sınıflandırmanın Önemi ve Eleştirisi; DSM-5 (Zihinsel Bozuklukların Tanısal ve İstatistiksel El Kitabı) ve ICD-11'e Giriş; Güvenilirlik ve Geçerlilik Sorunları. | |
| 4 | Klinik Görüşmenin Amaçları, Yapısı ve Süreci; Görüşme Türleri (Yapılandırılmış, Yarı Yapılandırılmış, Yapılandırılmamış); İletişim Becerileri ve Gözlem Teknikleri. | |
| 5 | Zeka Testleri (WAIS, WISC) ve Kullanımı; Kişilik Testleri (Objektif Testler: MMPI ve Projektif Testler: Rorschach, TAT); Davranışsal Değerlendirme Yöntemleri | |
| 6 | Yaygın Kaygı, Panik Bozukluk, Fobiler ve Sosyal Kaygı; OKB ve İlişkili Bozuklukların Etiyolojisi (Bilişsel, Biyolojik Modeller) ve Klinik Görünümü. | |
| 7 | Majör Depresif Bozukluk ve Bipolar Bozukluk; Etiyoloji (Nörokimyasal, Bilişsel Modeller); İntiharın Değerlendirilmesi ve Önlenmesi | |
| 8 | Şizofreninin Pozitif ve Negatif Belirtileri; Etiyoloji (Diyatez-Stres Modeli); Bozuklukla Yaşamak ve Toplumsal Damgalanma | |
| 9 | Kişilik Bozukluklarının Tanımı ve DSM-5 Kümeleri (A, B, C); Borderline Kişilik Bozukluğu ve Antisosyal Kişilik Bozukluğunun Derinlemesine İncelenmesi. | |
| 10 | Psikanaliz ve Psikodinamik Terapi (Aktarım, Karşı Aktarım, Direnç); Danışan Merkezli Terapi (Rogers) ve Koşulsuz Olumlu Kabul. | |
| 11 | Davranış Terapisinin İlkeleri (Sistematik Duyarsızlaştırma, Maruz Bırakma); BDT (Aaron Beck ve Albert Ellis) ve Temel Teknikler (Bilişsel Yeniden Yapılandırma). | |
| 12 | Diyalektik Davranış Terapisi (DBT); Kabul ve Kararlılık Terapisi (ACT); Şema Terapi; Klinik Uygulamada Eklektik ve Entegratif Yaklaşımlar. | |
| 13 | Gizlilik ve Sınırlar; Bilgilendirilmiş Onam ve Zorunlu Bildirim; Terapist-Danışan İlişkisinin Etiği; Kültürel Yetkinlik ve Etik. | |
| 14 | Klinik Araştırmaların Tedaviye Entegrasyonu; Kanıt Temelli Uygulamalar (EBP); Süpervizyon ve Meslek İçi Gelişim; Klinik Psikolojinin Geleceği. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
| 3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | X | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | X | |||||
| 7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | X | |||||
| 8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | X | |||||
| 9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | X | |||||
| 10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | X | |||||
| 11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | X | |||||
| 12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Klinik psikolojinin tarihsel gelişimini, bilimsel temellerini ve etik ilkelerini açıklar. | 4 | 5 | 3 | 4 | 2 | 3 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 |
| 2 | Psikolojik değerlendirmede kullanılan temel yöntemleri (klinik görüşme, gözlem, testler) ayırt eder. | 4 | 2 | 0 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 0 | 5 |
| 3 | Psikopatolojide kullanılan sınıflandırma sistemlerini (DSM/ICD) ve bozuklukların etiyolojisini kavrar. | 4 | 2 | 1 | 2 | 2 | 0 | 0 | 1 | 0 | 2 | 1 | 2 |
| 4 | Başlıca psikoterapi yaklaşımlarını (BDT, psikodinamik, hümanistik) temel prensipleri açısından karşılaştırır. | 1 | 1 | 0 | 2 | 2 | 3 | 0 | 1 | 0 | 0 | 2 | 1 |
| 5 | Klinik psikolojideki bilimsel uygulamacı modelini ve araştırma bulgularını klinik pratiğe entegre etmenin önemini değerlendirir. | 0 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | 2 | 1 |
| 6 | Belirli psikolojik bozukluklara yönelik etkili müdahale stratejilerini ve sonuçlarını inceler. | 1 | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 | 1 | 0 | 2 | 2 | 1 | 2 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||