Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Adli Psikoloji PSK 310 6 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EDA ERMAĞAN ÇAĞLAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, psikoloji biliminin adalet sistemiyle olan etkileşimini çok yönlü bir bakış açısıyla ele alarak, öğrencilere adli psikoloji alanına ilişkin temel bilgi ve becerileri kazandırmaktır. Öğrencilerin suç davranışını psikolojik kuramlar çerçevesinde değerlendirebilmeleri, adli süreçlerde yer alan aktörlerin (suçlu, mağdur, tanık, uzman) psikolojik özelliklerini analiz edebilmeleri ve adli değerlendirme süreçlerine eleştirel bir perspektiften yaklaşabilmeleri hedeflenmektedir.

 

Ayrıca, adli psikoloğun ceza adaleti sistemindeki rolü, etik sorumlulukları ve uygulama alanları üzerinde durularak, öğrencilerin teorik bilgileri pratik örnekler ve vaka analizleri ile ilişkilendirmeleri teşvik edilmektedir.

Dersin İçeriği

Bu ders, psikoloji biliminin adalet sistemiyle kesişim noktalarını inceleyen adli psikoloji alanını tanıtmayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında, suça yönelim, çocuk istismarı, kadına yönelik şiddet, şiddet ve saldırganlık,  tanıklık güvenilirliği, fail profilleme, suça ilişkin psikolojik değerlendirme süreçleri, cezai ehliyet, çocuk ve ergen suçluluğu, kurban psikolojisi, mahkemede tanıklık ve uzman görüşü gibi başlıca konular ele alınacaktır.

 

Psikolojik bilgilerin hukuk sistemi içerisinde nasıl uygulandığı, etik ilkeler çerçevesinde değerlendirilecek; ayrıca adli psikoloğun adalet sistemindeki rolü ve sorumlulukları tartışılacaktır. Gerçek vaka analizleri ve mahkeme örnekleri aracılığıyla öğrencilerin teori ile uygulamayı ilişkilendirmeleri hedeflenmektedir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Adli psikolojinin temel kavramlarını ve uygulama alanlarını tanımlar. Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Suç davranışının psikolojik açıklamalarını analiz eder. Örnek Olay, Problem Çözme, Kısa Cevaplı Testler,
3 Cezai ehliyet, tanıklık güvenilirliği ve fail profilleme gibi konulara hakim olur. Problem Çözme, Mikro Öğretim, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Adli süreçlerde psikoloğun rolünü ve etik sorumluluklarını değerlendirir. Problem Çözme, Proje, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Gerçek vakaları psikolojik kuramlarla analiz etme becerisi kazanır. Tartışma, Grupla Çalışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Adli psikolojiye giriş ve tarihsel gelişim
2 Suç davranışının psikolojik kuramları
3 Şiddet ve saldırganlık
4 Çocuk istismarı
5 Kadına yönelik şiddet / Flört şiddeti
6 Çocuk, ergen ve kadın suçluluğu
7 Kurban psikolojisi ve travma
8 Ara sınav
9 Psikopatoloji ve suç
10 Cezai ehliyet ve psikiyatrik değerlendirme
11 Adli görüşme teknikleri
12 Tanıklık psikolojisi ve bellek güvenilirliği
13 Suçlu profilleme ve risk değerlendirme
14 Final sınavı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Ermağan Çağlar, E. & Türk Kurtça, T. (Eds) (2021). Çocuk İstismarını Anlamak: Tanı, Yöntem ve Uygulama. Nobel Akademik Yayıncılık.

Durak, E.Ş. & Durak, M. (Eds) (2024). Adli Psikoloji. Nobel Akademik Yayıncılık.

Ek Okumalar ve Makaleler:

 

  • Ceza ve psikoloji ilişkisini irdeleyen güncel akademik makaleler

  • Gerçek adli vaka analizleri (mahkeme kayıtları ve raporlar)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. X
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Adli psikolojinin temel kavramlarını ve uygulama alanlarını tanımlar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
2 Suç davranışının psikolojik açıklamalarını analiz eder. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
3 Cezai ehliyet, tanıklık güvenilirliği ve fail profilleme gibi konulara hakim olur. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
4 Adli süreçlerde psikoloğun rolünü ve etik sorumluluklarını değerlendirir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
5 Gerçek vakaları psikolojik kuramlarla analiz etme becerisi kazanır. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 4 56
Ara Sınav 1 2 2
Final 1 2 2
Performans Görevi (Seminer) 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Performans Görevi (Uygulama) 14 1 14
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,76
dersAKTSKredisi 6