Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilişsel Psikoloji | PSK 308 | 6 | 4 + 2 | 5 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMİNE GÖÇET TEKİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ayşe Bahar Duyar, Arş. Gör. Feyza Öz |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, insan zihninin bilgi işleme süreçlerini anlamak, bilişsel süreçlerin (algı, dikkat, bellek, dil, problem çözme, karar verme vb.) nasıl çalıştığını açıklamak ve bu süreçleri bilimsel araştırmalar ışığında değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders, bireyin çevresinden gelen bilgileri nasıl algıladığı, yorumladığı, bellekte nasıl işlediği ve bu bilgileri davranışa nasıl dönüştürdüğünü incelemektedir. Ders kapsamında beyin ve biliş, algı, dikkat, bellek, dil, problem çözme ve karar verme gibi temel bilişsel süreçler kuramsal ve deneysel bulgular ışığında incelenecek; bilişsel modeller aracılığıyla zihnin işleyişine dair kapsamlı bir anlayış geliştirilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilişsel psikolojinin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, |
2 | Bilişsel psikolojiyi psikolojinin diğer alt alanları ile ilişkilendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Algı, dikkat ve bellek gibi süreçleri birbiri ile ilişkilendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Bilişsel süreçlerin ardında yatan davranışsal ve nöral mekanizmaları bilir, kuramlarla açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Bilişsel süreçlerin günlük yaşamdaki yansımalarını örneklerle açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Deneysel bilişsel psikoloji araştırmalarını analiz eder ve bulguları eleştirel biçimde değerlendirebilir. | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilişsel Psikolojiye Giriş: Tanım ve Tarihsel Zemin | |
2 | Beyin ve Biliş | |
3 | Algı: Görsel algı sistemi, aşağıdan yukarı ve yukarıdan aşağı işlemleme, geştalt yasaları | |
4 | Dikkat: Seçici dikkat ve modelleri, bilişsel kaynaklar ve bilişsel yük, bölünmüş dikkat, açık dikkat, gizli dikkat | |
5 | Bellek ve Bellek Türleri | |
6 | Uzun Süreli Bellek | |
7 | Kodlama ve Geri Çağırma | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Otobiyografik Bellek | |
10 | Bellek Hataları | |
11 | İmgeleme | |
12 | Dil gelişimi | |
13 | Düşünme ve Problem Çözme | |
14 | Dönem sonu değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Bilişsel Psikoloji - E. Bruce Goldstein - Kaknüs Yayınları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | ||||||
7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | X | |||||
8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | X | |||||
9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | ||||||
10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | ||||||
11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | ||||||
12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilişsel psikolojinin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | ||||||||||||
2 | Bilişsel psikolojiyi psikolojinin diğer alt alanları ile ilişkilendirebilir. | ||||||||||||
3 | Algı, dikkat ve bellek gibi süreçleri birbiri ile ilişkilendirebilir. | ||||||||||||
4 | Bilişsel süreçlerin ardında yatan davranışsal ve nöral mekanizmaları bilir, kuramlarla açıklayabilir. | ||||||||||||
5 | Bilişsel süreçlerin günlük yaşamdaki yansımalarını örneklerle açıklayabilir. | ||||||||||||
6 | Deneysel bilişsel psikoloji araştırmalarını analiz eder ve bulguları eleştirel biçimde değerlendirebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |