Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Medya Psikolojisi PSK 333 5 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Kitle iletişim araçlarının insan davranışları, biliş ve duygular üzerindeki etkilerini incelemektir. Medya tüketimi, üretimi ve etkileşimi psikolojisini analiz etmek amaçlanır.

Dersin İçeriği

Medya Psikolojisine giriş, temel kuramlar (Kullanımlar ve Doyumlar, Yetiştirme). Medya etkileri (bilişsel, duygusal, davranışsal). Sosyal medya, reklam, haber psikolojisi. Sanal kimlik, parasosyal etkileşim. Medya etiği, şiddet ve bağımlılık.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Medya psikolojisinin temel kuramlarını ve araştırma yöntemlerini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler,
2 Kitle iletişim araçlarının bilişsel ve duygusal etkilerini analiz eden kuramları açıklar. Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Çoktan Seçmeli Testler, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
3 Sosyal medya kullanımının benlik sunumu ve kişilerarası ilişkiler üzerindeki psikolojik etkilerini değerlendirir. Tartışma, Örnek Olay, Performans Değerlendirme,
4 Medya içeriğinin (şiddet, cinsiyetçilik) davranışsal sonuçlarını(sosyal öğrenme, yetiştirme kuramı) inceler. Anlatım, Örnek Olay, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Reklam ve iknanın psikolojik mekanizmalarını ve tüketici davranışına etkilerini analiz eder. Anlatım, Örnek Olay, Performans Değerlendirme,
6 Medya bağımlılığı, parasosyal etkileşim ve medya etiği gibi güncel konuları eleştirel bir bakış açısıyla tartışır. Anlatım, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Medya Psikolojisinin Kapsamı (Geleneksel vs. Yeni Medya); Disiplinlerarası Kesişimler (İletişim, Sosyoloji, Bilişsel Bilim); Medya Etkisi Teorilerine Kısa Bir Bakış.
2 Hipodermik İğne Modeli (Magic Bullet Theory) Eleştirisi; İki Aşamalı Akış Teorisi; Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı (Uses and Gratifications); Seçici Maruz Kalma.
3 Gündem Belirleme (Agenda-Setting) Teorisi; Çerçeveleme (Framing) Teorisi; Sosyal Öğrenme TMedya Mesajlarının Dikkat ve Algılanması; Bellek ve Hikaye Yapısı (Narrative Transportation); Medyanın Bilgi İşleme Üzerindeki Etkisi.eorisi (Bandura) ve Medya Modelleri.
4 Medya Mesajlarının Dikkat ve Algılanması; Bellek ve Hikaye Yapısı (Narrative Transportation); Medyanın Bilgi İşleme Üzerindeki Etkisi.
5 Medyada Şiddet İçeriği ve Agresif Davranış Arasındaki İlişki; Duyarsızlaşma (Desensitization) ve Katalizör Etkisi; Video Oyunlarının Şiddet Üzerindeki Tartışmalı Etkileri.
6 Medyanın Duygudurumu Yönetimi (Mood Management) İşlevi; Korku ve Endişe Yayan İçeriğin Psikolojik Etkileri; Medyanın Stresle Başa Çıkmadaki Rolü.
7 Dijital Kimlik ve Öz-Sunum (Self-Presentation); Parasosyalleşme ve Sanal İlişkiler; Beğeni Kültürü ve Dışsal Değerlendirmeye Bağımlılık.
8 Sosyal Karşılaştırma (Yukarı Yönlü Karşılaştırma); FOMO (Gelişmeleri Kaçırma Korkusu); Sosyal Medya Bağımlılığı ve Anksiyete/Depresyon İlişkisi.
9 Sosyal Destek Ağları Oluşturma; Sağlık Bilgilendirme ve Davranış Değişikliği; Topluluk Hissi ve Aidiyet Geliştirme.
10 Reklamların Bilişsel ve Duygusal İkna Yolları (Elaboration Likelihood Model - ELM); Tüketici Davranışı; Çocuklara Yönelik Reklamların Etik Boyutu.
11 Medyadaki İdealize Edilmiş Vücut Standartları; Medyanın Yeme Bozuklukları ve Vücut Memnuniyetsizliği Üzerindeki Etkisi; Medya Okuryazarlığının Rolü.
12 Çevrimiçi Disinhibisyon Etkisi; Siber Zorbalığın Mağdur ve Fail Psikolojisi; Anonimliğin ve Sanal Ortamın Etik Davranış Üzerindeki Etkisi.
13 Oyun Motivasyonları ve Akış (Flow) Deneyimi; Oyun Bağımlılığı (Gaming Disorder); Sanal Gerçeklik (VR) ve Artırılmış Gerçeklik (AR)'ın Biliş ve Davranışa Etkisi.
14 Nöro-Pazarlama ve Beyin Görüntüleme Teknikleri Kullanımı; Algoritmalar ve Kişiselleştirilmiş Medya Deneyimi; Dijital Medya Okuryazarlığı ve Etik Yaklaşımlar.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. X
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Medya psikolojisinin temel kuramlarını ve araştırma yöntemlerini tanımlar. 3 3 1 3 1 1 1 0 1 0 1 2
2 Kitle iletişim araçlarının bilişsel ve duygusal etkilerini analiz eden kuramları açıklar. 2 2 1 3 2 2 2 4 1 1 2 2
3 Sosyal medya kullanımının benlik sunumu ve kişilerarası ilişkiler üzerindeki psikolojik etkilerini değerlendirir. 3 3 3 3 2 2 1 2 0 2 1 1
4 Medya içeriğinin (şiddet, cinsiyetçilik) davranışsal sonuçlarını(sosyal öğrenme, yetiştirme kuramı) inceler. 3 3 3 2 4 3 1 3 0 0 2 1
5 Reklam ve iknanın psikolojik mekanizmalarını ve tüketici davranışına etkilerini analiz eder. 4 4 3 3 3 2 4 0 2 2 1 3
6 Medya bağımlılığı, parasosyal etkileşim ve medya etiği gibi güncel konuları eleştirel bir bakış açısıyla tartışır. 2 4 3 3 2 2 3 2 1 3 1 1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
dersAKTSKredisi 6