| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Medya Psikolojisi | PSK 333 | 5 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Kitle iletişim araçlarının insan davranışları, biliş ve duygular üzerindeki etkilerini incelemektir. Medya tüketimi, üretimi ve etkileşimi psikolojisini analiz etmek amaçlanır. |
| Dersin İçeriği | Medya Psikolojisine giriş, temel kuramlar (Kullanımlar ve Doyumlar, Yetiştirme). Medya etkileri (bilişsel, duygusal, davranışsal). Sosyal medya, reklam, haber psikolojisi. Sanal kimlik, parasosyal etkileşim. Medya etiği, şiddet ve bağımlılık. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Medya psikolojisinin temel kuramlarını ve araştırma yöntemlerini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | Kitle iletişim araçlarının bilişsel ve duygusal etkilerini analiz eden kuramları açıklar. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Çoktan Seçmeli Testler, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 3 | Sosyal medya kullanımının benlik sunumu ve kişilerarası ilişkiler üzerindeki psikolojik etkilerini değerlendirir. | Tartışma, Örnek Olay, | Performans Değerlendirme, |
| 4 | Medya içeriğinin (şiddet, cinsiyetçilik) davranışsal sonuçlarını(sosyal öğrenme, yetiştirme kuramı) inceler. | Anlatım, Örnek Olay, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Reklam ve iknanın psikolojik mekanizmalarını ve tüketici davranışına etkilerini analiz eder. | Anlatım, Örnek Olay, | Performans Değerlendirme, |
| 6 | Medya bağımlılığı, parasosyal etkileşim ve medya etiği gibi güncel konuları eleştirel bir bakış açısıyla tartışır. | Anlatım, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Medya Psikolojisinin Kapsamı (Geleneksel vs. Yeni Medya); Disiplinlerarası Kesişimler (İletişim, Sosyoloji, Bilişsel Bilim); Medya Etkisi Teorilerine Kısa Bir Bakış. | |
| 2 | Hipodermik İğne Modeli (Magic Bullet Theory) Eleştirisi; İki Aşamalı Akış Teorisi; Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı (Uses and Gratifications); Seçici Maruz Kalma. | |
| 3 | Gündem Belirleme (Agenda-Setting) Teorisi; Çerçeveleme (Framing) Teorisi; Sosyal Öğrenme TMedya Mesajlarının Dikkat ve Algılanması; Bellek ve Hikaye Yapısı (Narrative Transportation); Medyanın Bilgi İşleme Üzerindeki Etkisi.eorisi (Bandura) ve Medya Modelleri. | |
| 4 | Medya Mesajlarının Dikkat ve Algılanması; Bellek ve Hikaye Yapısı (Narrative Transportation); Medyanın Bilgi İşleme Üzerindeki Etkisi. | |
| 5 | Medyada Şiddet İçeriği ve Agresif Davranış Arasındaki İlişki; Duyarsızlaşma (Desensitization) ve Katalizör Etkisi; Video Oyunlarının Şiddet Üzerindeki Tartışmalı Etkileri. | |
| 6 | Medyanın Duygudurumu Yönetimi (Mood Management) İşlevi; Korku ve Endişe Yayan İçeriğin Psikolojik Etkileri; Medyanın Stresle Başa Çıkmadaki Rolü. | |
| 7 | Dijital Kimlik ve Öz-Sunum (Self-Presentation); Parasosyalleşme ve Sanal İlişkiler; Beğeni Kültürü ve Dışsal Değerlendirmeye Bağımlılık. | |
| 8 | Sosyal Karşılaştırma (Yukarı Yönlü Karşılaştırma); FOMO (Gelişmeleri Kaçırma Korkusu); Sosyal Medya Bağımlılığı ve Anksiyete/Depresyon İlişkisi. | |
| 9 | Sosyal Destek Ağları Oluşturma; Sağlık Bilgilendirme ve Davranış Değişikliği; Topluluk Hissi ve Aidiyet Geliştirme. | |
| 10 | Reklamların Bilişsel ve Duygusal İkna Yolları (Elaboration Likelihood Model - ELM); Tüketici Davranışı; Çocuklara Yönelik Reklamların Etik Boyutu. | |
| 11 | Medyadaki İdealize Edilmiş Vücut Standartları; Medyanın Yeme Bozuklukları ve Vücut Memnuniyetsizliği Üzerindeki Etkisi; Medya Okuryazarlığının Rolü. | |
| 12 | Çevrimiçi Disinhibisyon Etkisi; Siber Zorbalığın Mağdur ve Fail Psikolojisi; Anonimliğin ve Sanal Ortamın Etik Davranış Üzerindeki Etkisi. | |
| 13 | Oyun Motivasyonları ve Akış (Flow) Deneyimi; Oyun Bağımlılığı (Gaming Disorder); Sanal Gerçeklik (VR) ve Artırılmış Gerçeklik (AR)'ın Biliş ve Davranışa Etkisi. | |
| 14 | Nöro-Pazarlama ve Beyin Görüntüleme Teknikleri Kullanımı; Algoritmalar ve Kişiselleştirilmiş Medya Deneyimi; Dijital Medya Okuryazarlığı ve Etik Yaklaşımlar. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
| 3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | X | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | X | |||||
| 7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | X | |||||
| 8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | X | |||||
| 9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | X | |||||
| 10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | X | |||||
| 11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | X | |||||
| 12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Medya psikolojisinin temel kuramlarını ve araştırma yöntemlerini tanımlar. | 3 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 2 |
| 2 | Kitle iletişim araçlarının bilişsel ve duygusal etkilerini analiz eden kuramları açıklar. | 2 | 2 | 1 | 3 | 2 | 2 | 2 | 4 | 1 | 1 | 2 | 2 |
| 3 | Sosyal medya kullanımının benlik sunumu ve kişilerarası ilişkiler üzerindeki psikolojik etkilerini değerlendirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 2 | 0 | 2 | 1 | 1 |
| 4 | Medya içeriğinin (şiddet, cinsiyetçilik) davranışsal sonuçlarını(sosyal öğrenme, yetiştirme kuramı) inceler. | 3 | 3 | 3 | 2 | 4 | 3 | 1 | 3 | 0 | 0 | 2 | 1 |
| 5 | Reklam ve iknanın psikolojik mekanizmalarını ve tüketici davranışına etkilerini analiz eder. | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 4 | 0 | 2 | 2 | 1 | 3 |
| 6 | Medya bağımlılığı, parasosyal etkileşim ve medya etiği gibi güncel konuları eleştirel bir bakış açısıyla tartışır. | 2 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 1 | 3 | 1 | 1 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||