Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ergenlik ve Yaşlılık Psikolojisi PSK 331 5 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

araştırma görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Yaşam boyu gelişim perspektifinde ergenlik ve yaşlılık dönemlerini incelemektir. Bu kritik geçiş dönemlerindeki biyolojik, bilişsel ve psikososyal değişimleri analiz etmeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

Yaşam boyu gelişim, araştırma yöntemleri. Ergenlik: Fiziksel, bilişsel ve kimlik gelişimi, risk davranışları. Yaşlılık:Bilişsel değişim, emeklilik, başarılı yaşlanma, demans ve depresyon gibi psikolojik sorunlar.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yaşam boyu gelişim perspektifini ve bu dönemlerin temel kuramlarını tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler,
2 Ergenlik döneminin bilişsel, fiziksel ve psikososyal değişimlerini (kimlik, özerklik) açıklar. Anlatım, Problem Çözme, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Çoktan Seçmeli Testler,
3 Ergenlikte görülen risk davranışları ve bu döneme özgü psikolojik sorunları analiz eder. Tartışma, Problem Çözme, Performans Değerlendirme, Sözlü Sınavlar,
4 Yaşlılık dönemindeki bilişsel (bellek, hız) ve fiziksel değişimlerin psikolojik etkilerini değerlendirir. Anlatım, Gözlem, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Başarılı yaşlanma, emeklilik ve aile dinamikleri gibi yaşlılığa özgü psikososyal konuları tartışır. Anlatım, Tartışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Performans Değerlendirme,
6 Yaşlılıkta görülen demans ve depresyon gibi psikopatolojik durumları ve müdahale yaklaşımlarını tanır. Anlatım, Tartışma, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Gelişim Psikolojisinin Temelleri; Yaşam Boyu Gelişim Perspektifi; Ergenliğin Tanımı (Biyolojik, Psikolojik, Sosyal Açıdan); Erken, Orta ve Geç Ergenlik Dönemleri.
2 Puberte Süreci ve Hormonal Değişiklikler; Büyüme Hızı ve Vücut İmajı Algısı; Ergen Beyni Gelişimi (Özellikle Prefrontal Korteks ve Limfik Sistem).
3 Piaget'nin Formel İşlemler Dönemi; Soyut Düşünce ve İdeolojik Gelişim; Ergen Benmerkezciliği (Kişisel Efsane ve Hayali Seyirci); Riskli Davranışlar ve Karar Verme.
4 Erikson'un Kimlik Krizleri (Kimlik Kazanımına Karşı Rol Karmaşası); Marcia'nın Kimlik Statüleri (Başarılı, Dağınık, İpotekli, Moratoryum); Cinsel Kimlik ve Cinsel Yönelim Gelişimi.
5 Kohlberg'in Ahlaki Gelişim Basamakları; Ebeveyn-Ergen İlişkileri ve Bağlanma Stilleri; Otonomi (Özerklik) Kazanımı.
6 Akran Grupları ve Önemi (Çeteler, Kümeler); Flört ve Romantik İlişkiler; Siber Zorbalık ve Sosyal Medyanın Psikososyal Etkileri.
7 Yaygın Psikolojik Sorunlar (Depresyon, Anksiyete); Yeme Bozuklukları; Madde Kullanımı; İntihar Riski ve Önleyici Müdahaleler.
8 Gerontoloji ve Geropsikoloji Tanımları; Yaşlanmaya Stereotipik Bakış Açıları (Yaş Ayrımcılığı/Ageism); Başarılı Yaşlanma Modelleri (SOC Teorisi).
9 Yaşlanmanın Fiziksel Değişiklikleri (Duyu Kayıpları, Hareketlilik); Hastalıklar (Kardiyovasküler, Diyabet) ve Ruh Sağlığına Etkileri; Sağlıklı Yaşam Tarzının Önemi.
10 Yaşla Birlikte Bilişsel Yeteneklerdeki Değişimler (Akıcı ve Kristalize Zeka); Bellek Tipleri ve Yaşlanma; Bilişsel Rezerv ve Bilişsel Eğitim.
11 Erikson'un Son Dönemi (Bütünlüğe Karşı Umutsuzluk); Hayattan Memnuniyet ve Yaşlılık Kimliği; Emeklilik ve Rol Kaybına Uyum.
12 Sosyo-Duygusal Seçicilik Teorisi; Aile ve Evlilik İlişkileri; Sosyal Destek Ağlarının Önemi ve Yalnızlık; Bakım Verici (Caregiver) Olmanın Psikolojisi.
13 Demans (Alzheimer, Vasküler) ve Belirtileri; Yaşlılık Depresyonu ve Anksiyete; İlaç Kullanımı ve Polifarmasi; Ruh Sağlığı Hizmetlerine Erişim.
14 Ölüm Kavramının Yaşlılıkta Algılanması; Kübbler-Ross'un Yas Aşamaları; Ölümle Yüzleşme ve Vasiyet Planlaması; Psikolojik Müdahaleler ve Destek.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. X
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Yaşam boyu gelişim perspektifini ve bu dönemlerin temel kuramlarını tanımlar. 2 0 0 5 5 2 2 5 0 0 5 5
2 Ergenlik döneminin bilişsel, fiziksel ve psikososyal değişimlerini (kimlik, özerklik) açıklar. 4 3 2 5 5 0 2 5 0 0 5 5
3 Ergenlikte görülen risk davranışları ve bu döneme özgü psikolojik sorunları analiz eder. 4 3 1 5 5 3 2 5 0 1 5 5
4 Yaşlılık dönemindeki bilişsel (bellek, hız) ve fiziksel değişimlerin psikolojik etkilerini değerlendirir. 4 4 2 5 5 3 2 4 2 2 5 5
5 Başarılı yaşlanma, emeklilik ve aile dinamikleri gibi yaşlılığa özgü psikososyal konuları tartışır. 4 0 0 5 5 4 3 5 0 1 5 5
6 Yaşlılıkta görülen demans ve depresyon gibi psikopatolojik durumları ve müdahale yaklaşımlarını tanır. 5 5 5 5 5 3 3 5 4 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
dersAKTSKredisi 6