| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Nörofelsefe | PSK 325 | 5 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Nörobilimsel bulguların zihin felsefesi sorularına etkisini incelemektir. Bilinç, özgür irade ve etik gibi temel felsefi kavramları sinirbilimsel açıdan analiz etmeyi amaçlar. |
| Dersin İçeriği | Nörofelsefenin tanımı, Zihin-Beden sorunu (Dualizm, Monizm). Bilinç, zor problem ve nöral korelatları. Özgür İradeve determinizm. Benlik ve kişisel kimliğin nörobiyolojisi. Nöro-etik ve ahlaki karar verme mekanizmaları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Zihin-Beden sorununu (Dualizm, Monizm) ve nörofelsefenin temel kavramlarını tanımlar. | Anlatım, Tartışma, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | Bilinç ve zor problem gibi felsefi konulara yönelik sinirbilimsel yaklaşımları analiz eder. | Anlatım, Gözlem, | Sözlü Sınavlar, |
| 3 | Özgür irade kavramını, nörobilimsel deneyler (Libet deneyleri) ışığında determinizm bağlamında değerlendirir. | Problem Çözme, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Benlik ve kişisel kimliğin nörobiyolojik temellerini açıklayan kuramları karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
| 5 | Nöro-etik, ahlaki karar verme mekanizmaları ve nöro-hukukun getirdiği etik sorunları eleştirel olarak tartışır. | Problem Çözme, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Zihin Felsefesi ve Nörobilimin Tarihsel Kesişimi; Patricia Churchland ve Nörofelsefe; Temel Tartışma Alanları: Zihin-Beden Problemi, Bilinç, Özgür İrade. | |
| 2 | Descartes'ın Dualizmi (Töz Dualizmi, Özellik Dualizmi); Materyalist Yaklaşımlar (Davranışçılık, Kimlik Teorisi); Epifenomenalizm. | |
| 3 | Halk Psikolojisi'nin (Folk Psychology) Eleştirisi; Eliminatif Materyalizm (Eliminative Materialism) ve İddiaları; Fonksiyonalizm ve Zihinsel Durumların İşlevi. | |
| 4 | Bilinç (Consciousness) Nedir? (Fenomenal vs. Erişim Bilinci); Qualia Kavramı ve Deneyimin Öznel Nitelikleri; David Chalmers'ın Zor Problemi. | |
| 5 | Bilinçli Deneyimin Nöral Korelatları (NCC) Arayışı; Nöral Senkronizasyon ve Global Çalışma Alanı Teorisi; Bilinci Açıklamada İndirgemeci Yaklaşımlar. | |
| 6 | Özgür İrade ve Determinizm Arasındaki Geleneksel Çatışma; Libet Deneyleri ve Bilinçli Karar Alma Öncesi Nöral Aktivite; Uyumculuk (Compatibilism) Yaklaşımları. | |
| 7 | Benlik (Self) Kavramının Nörolojik Temeli; Vücut Şeması ve Benlik Hissi; Benlik Kimliği ve Anıların Rolü (Epizodik Bellek). | |
| 8 | Temsil ve Hesaplama Kavramları; Hesaplamalı Zihin Teorisi; Temsil Sistemlerinin Nörobiyolojik Kanıtları. | |
| 9 | Genişletilmiş Biliş Kavramı (Clark & Chalmers); Zihin-Çevre Etkileşimi; Akıllı Teknolojiler ve Bilişsel Dışsallaşma. | |
| 10 | Duyguların Bilişsel ve Nöral Modelleri; Duygusal Karar Verme (Damasio'nun Somatik İşaretleyici Hipotezi); Nörobilim Işığında Değer Yargıları. | |
| 11 | Ahlakın Nörobiyolojisi (Prefrontal Korteks); Trolley Problemi ve Nöral Yanıtlar; Ahlaki Muhakeme ve Duyguların Rolü. | |
| 12 | Nöro-Geliştirme (Cognitive Enhancement) Etiği (İlaçlar, tDCS); Nöro-Hukuk (Neuro-Law) ve Suçluluğun Nöral Kanıtları; Beyin Görüntülemenin Kullanım Sınırları. | |
| 13 | Nörofenomenoloji (Bilinçli Deneyimi Birinci Şahıstan İnceleme); Enaktivizm (Bilişin Bedenlenmişliği ve Eyleme Dayalılığı). | |
| 14 | Nöro-İndirgemeciliğe Yönelik Eleştiriler; Nörofelsefenin Psikoloji Teorilerine Katkıları; Gelecekteki Sorunlar ve Disiplinlerarası Araştırmalar. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
| 3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | X | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | X | |||||
| 7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | X | |||||
| 8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | X | |||||
| 9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | X | |||||
| 10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | ||||||
| 11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | X | |||||
| 12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Zihin-Beden sorununu (Dualizm, Monizm) ve nörofelsefenin temel kavramlarını tanımlar. | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
| 2 | Bilinç ve zor problem gibi felsefi konulara yönelik sinirbilimsel yaklaşımları analiz eder. | 2 | 4 | 0 | 4 | 1 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 |
| 3 | Özgür irade kavramını, nörobilimsel deneyler (Libet deneyleri) ışığında determinizm bağlamında değerlendirir. | 3 | 4 | 0 | 4 | 2 | 2 | 1 | 0 | 1 | 2 | 2 | 2 |
| 4 | Benlik ve kişisel kimliğin nörobiyolojik temellerini açıklayan kuramları karşılaştırır. | 2 | 4 | 1 | 4 | 2 | 2 | 2 | 1 | 0 | 0 | 2 | 0 |
| 5 | Nöro-etik, ahlaki karar verme mekanizmaları ve nöro-hukukun getirdiği etik sorunları eleştirel olarak tartışır. | 1 | 4 | 1 | 5 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0 | 0 | 2 | 0 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||