Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Nörofelsefe PSK 325 5 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Nörobilimsel bulguların zihin felsefesi sorularına etkisini incelemektir. Bilinç, özgür irade ve etik gibi temel felsefi kavramları sinirbilimsel açıdan analiz etmeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

Nörofelsefenin tanımı, Zihin-Beden sorunu (Dualizm, Monizm). Bilinç, zor problem ve nöral korelatları. Özgür İradeve determinizm. Benlik ve kişisel kimliğin nörobiyolojisi. Nöro-etik ve ahlaki karar verme mekanizmaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Zihin-Beden sorununu (Dualizm, Monizm) ve nörofelsefenin temel kavramlarını tanımlar. Anlatım, Tartışma, Kısa Cevaplı Testler,
2 Bilinç ve zor problem gibi felsefi konulara yönelik sinirbilimsel yaklaşımları analiz eder. Anlatım, Gözlem, Sözlü Sınavlar,
3 Özgür irade kavramını, nörobilimsel deneyler (Libet deneyleri) ışığında determinizm bağlamında değerlendirir. Problem Çözme, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Benlik ve kişisel kimliğin nörobiyolojik temellerini açıklayan kuramları karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
5 Nöro-etik, ahlaki karar verme mekanizmaları ve nöro-hukukun getirdiği etik sorunları eleştirel olarak tartışır. Problem Çözme, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Zihin Felsefesi ve Nörobilimin Tarihsel Kesişimi; Patricia Churchland ve Nörofelsefe; Temel Tartışma Alanları: Zihin-Beden Problemi, Bilinç, Özgür İrade.
2 Descartes'ın Dualizmi (Töz Dualizmi, Özellik Dualizmi); Materyalist Yaklaşımlar (Davranışçılık, Kimlik Teorisi); Epifenomenalizm.
3 Halk Psikolojisi'nin (Folk Psychology) Eleştirisi; Eliminatif Materyalizm (Eliminative Materialism) ve İddiaları; Fonksiyonalizm ve Zihinsel Durumların İşlevi.
4 Bilinç (Consciousness) Nedir? (Fenomenal vs. Erişim Bilinci); Qualia Kavramı ve Deneyimin Öznel Nitelikleri; David Chalmers'ın Zor Problemi.
5 Bilinçli Deneyimin Nöral Korelatları (NCC) Arayışı; Nöral Senkronizasyon ve Global Çalışma Alanı Teorisi; Bilinci Açıklamada İndirgemeci Yaklaşımlar.
6 Özgür İrade ve Determinizm Arasındaki Geleneksel Çatışma; Libet Deneyleri ve Bilinçli Karar Alma Öncesi Nöral Aktivite; Uyumculuk (Compatibilism) Yaklaşımları.
7 Benlik (Self) Kavramının Nörolojik Temeli; Vücut Şeması ve Benlik Hissi; Benlik Kimliği ve Anıların Rolü (Epizodik Bellek).
8 Temsil ve Hesaplama Kavramları; Hesaplamalı Zihin Teorisi; Temsil Sistemlerinin Nörobiyolojik Kanıtları.
9 Genişletilmiş Biliş Kavramı (Clark & Chalmers); Zihin-Çevre Etkileşimi; Akıllı Teknolojiler ve Bilişsel Dışsallaşma.
10 Duyguların Bilişsel ve Nöral Modelleri; Duygusal Karar Verme (Damasio'nun Somatik İşaretleyici Hipotezi); Nörobilim Işığında Değer Yargıları.
11 Ahlakın Nörobiyolojisi (Prefrontal Korteks); Trolley Problemi ve Nöral Yanıtlar; Ahlaki Muhakeme ve Duyguların Rolü.
12 Nöro-Geliştirme (Cognitive Enhancement) Etiği (İlaçlar, tDCS); Nöro-Hukuk (Neuro-Law) ve Suçluluğun Nöral Kanıtları; Beyin Görüntülemenin Kullanım Sınırları.
13 Nörofenomenoloji (Bilinçli Deneyimi Birinci Şahıstan İnceleme); Enaktivizm (Bilişin Bedenlenmişliği ve Eyleme Dayalılığı).
14 Nöro-İndirgemeciliğe Yönelik Eleştiriler; Nörofelsefenin Psikoloji Teorilerine Katkıları; Gelecekteki Sorunlar ve Disiplinlerarası Araştırmalar.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. X
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar.
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Zihin-Beden sorununu (Dualizm, Monizm) ve nörofelsefenin temel kavramlarını tanımlar. 0 0 0 3 3 2 1 0 0 0 1 0
2 Bilinç ve zor problem gibi felsefi konulara yönelik sinirbilimsel yaklaşımları analiz eder. 2 4 0 4 1 2 1 0 0 0 2 0
3 Özgür irade kavramını, nörobilimsel deneyler (Libet deneyleri) ışığında determinizm bağlamında değerlendirir. 3 4 0 4 2 2 1 0 1 2 2 2
4 Benlik ve kişisel kimliğin nörobiyolojik temellerini açıklayan kuramları karşılaştırır. 2 4 1 4 2 2 2 1 0 0 2 0
5 Nöro-etik, ahlaki karar verme mekanizmaları ve nöro-hukukun getirdiği etik sorunları eleştirel olarak tartışır. 1 4 1 5 2 2 1 1 0 0 2 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
dersAKTSKredisi 6