| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Nöro Görüntüleme Teknikleri | PSK 323 | 5 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Nörogörüntüleme ve beyin uyarım tekniklerinin temel prensiplerini öğretmektir. Öğrencilerin bu yöntemlerin avantajlarını, kısıtlılıklarını ve psikolojik araştırmalardaki uygulamalarını analiz etmesi amaçlanır. |
| Dersin İçeriği | Nörogörüntülemenin temelleri, fiziksel prensipler ve etik. Yapısal (MRI, CT) ve fonksiyonel (fMRI, PET) yöntemler. Elektrofizyoloji (EEG, ERP, MEG). Nöromodülasyon (TMS, tDCS) teknikleri. Veri analizi ve güncel uygulamalar. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Nörogörüntülemenin temel fiziksel prensiplerini ve etik zorunluluklarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | Yapısal görüntüleme (MRI, CT) tekniklerinin çalışma prensiplerini, klinik ve araştırma kullanımını ayırt eder. | Anlatım, Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, |
| 3 | Fonksiyonel manyetik rezonans (fMRI) ve PET görüntülemesinin sinyal kaynaklarını ve bilişsel işlevlere uygulanışını analiz eder. | Anlatım, Gözlem, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Elektrofizyolojik yöntemler (EEG, ERP, MEG) arasındaki farkları, temporal çözünürlüklerini ve uygulama alanlarını karşılaştırır. | Anlatım, Tartışma, | Performans Değerlendirme, |
| 5 | Nöromodülasyon teknikleri (TMS, tDCS) ile beynin nasıl uyarıldığını/engellendiğini ve araştırma etiğini değerlendirir. | Anlatım, | Performans Değerlendirme, |
| 6 | Farklı görüntüleme yöntemlerinden elde edilen verileri temel düzeyde analiz etme ve sonuçları yorumlama becerisi gösterir. | Anlatım, | Performans Değerlendirme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tarihçe (İlk çalışmalar); Nörogörüntüleme Neden Gerekli?; Yapısal (Anatomik) ve İşlevsel (Fonksiyonel) Görüntüleme Arasındaki Farklar; Uzamsal ve Zamansal Çözünürlük Kavramları. | |
| 2 | Elektroensefalografi (EEG) Temelleri; Elektrik Alanları ve Nöral Aktivite; Kayıt Prosedürleri (Elektrot Yerleşimi, Referanslar); EEG Bantları ve Anlamları (Alfa, Beta, Teta, Delta). | |
| 3 | Olayla İlişkili Potansiyeller (ERP) Temelleri; ERP Bileşenlerinin Anlamı (P300, N400, CNV); İşitsel ve Görsel Uyarılmış Potansiyeller (AEP, VEP); ERP Verilerinin Analizi. | |
| 4 | MEG Temelleri ve Manyetik Alanlar; MEG'in EEG'ye Göre Avantajları ve Dezavantajları; Kaynak Lokalizasyonu; Zamansal Çözünürlüğün Psikoloji Araştırmalarındaki Önemi. | |
| 5 | BT Tarama İlkesi (X-ışınları); BT'nin Beyin Anatomisinde Kullanımı; BT'nin Avantajları ve Dezavantajları (İyonlaştırıcı Radyasyon). | |
| 6 | MRG Temelleri (Nükleer Manyetik Rezonans, Proton Spinleri); T1 ve T2 Ağırlıklı Görüntüleme Kontrastları; MRG'nin Anatomik Görüntülemedeki Üstünlüğü. | |
| 7 | Nesne ve Biçim Algısı Teorileri | Gestalt Prensipleri (Yakınlık, Benzerlik, Tamamlama, İyi Devamlılık, Ortak Kader); Figür-Zemin Ayrımı; Tanıma Teorileri (Şablon Eşleştirme, Prototipler, Bileşenlere Göre Tanıma - RBC). | |
| 8 | İşitme Sistemi I: Sesin Fiziksel Temelleri | Sesin Özellikleri (Frekans, Amplitüd); Ses Dalgası ve Desibel; Kulağın Anatomisi (Dış, Orta, İç Kulak); İşitme Kayıpları. | |
| 9 | İşitme Sistemi II: Sesin Algılanması | Koklea ve İşitsel Transdüksiyon; Yer Teorisi ve Zaman Teorisi; Perde ve Tını Algısı; Uzaysal İşitme (Sesin Lokalizasyonu); Kokteyl Partisi Etkisi. | |
| 10 | Somatik Duyular ve Dokunma | Deri ve Reseptörler (Basınç, Sıcaklık, Ağrı); Ağrı Algısı Teorileri (Kapı Kontrol Teorisi); Propriyosepsiyon (Vücut Konumu Algısı) ve Kinestezi (Hareket Algısı). | |
| 11 | Kimyasal Duyular: Koku ve Tat | Koku (Olfaksiyon): Koku Reseptörleri ve Koku Yolları; Tat (Gustasyon): Temel Tatlar (Tatlı, Tuzlu, Ekşi, Acı, Umami) ve Tat Tomurcukları; Tat ve Koku Etkileşimi. | |
| 12 | Algıda Dikkat ve Seçicilik | Seçici Dikkat (Erken ve Geç Seçim Modelleri); Dikkat Türleri (Sürdürülen, Bölünmüş, Yönlenmiş); Değişim Körlüğü ve Dikkatsizlik Körlüğü. | |
| 13 | Algısal Gelişim ve Deneyimin Rolü | Doğuştancılık vs. Deneyimcilik; Bebeklerde Duyusal ve Algısal Gelişim; Plastisite (Duyusal sistemlerin adaptasyonu); Çapraz Modalite Algısı (Synesthesia - Sinestezi). | |
| 14 | Algı ve Bilişin Kesişimi & Özel Konular | Yukarıdan Aşağıya İşleme (Top-Down) ve Aşağıdan Yukarıya İşleme (Bottom-Up); Algısal Yanılsamalar (Optik İllüzyonlar); Algısal Bozukluklar (Agnosia, İhmal Sendromu). |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
| 3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | X | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | X | |||||
| 7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | X | |||||
| 8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | ||||||
| 9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | X | |||||
| 10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | X | |||||
| 11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | X | |||||
| 12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Nörogörüntülemenin temel fiziksel prensiplerini ve etik zorunluluklarını açıklar. | 0 | 5 | 0 | 5 | 3 | 3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 |
| 2 | Yapısal görüntüleme (MRI, CT) tekniklerinin çalışma prensiplerini, klinik ve araştırma kullanımını ayırt eder. | 4 | 2 | 0 | 3 | 3 | 2 | 1 | 0 | 3 | 5 | 0 | 3 |
| 3 | Fonksiyonel manyetik rezonans (fMRI) ve PET görüntülemesinin sinyal kaynaklarını ve bilişsel işlevlere uygulanışını analiz eder. | 1 | 4 | 1 | 4 | 3 | 3 | 1 | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 4 | Elektrofizyolojik yöntemler (EEG, ERP, MEG) arasındaki farkları, temporal çözünürlüklerini ve uygulama alanlarını karşılaştırır. | 3 | 4 | 2 | 3 | 4 | 4 | 1 | 0 | 2 | 4 | 2 | 3 |
| 5 | Nöromodülasyon teknikleri (TMS, tDCS) ile beynin nasıl uyarıldığını/engellendiğini ve araştırma etiğini değerlendirir. | 1 | 4 | 0 | 4 | 2 | 2 | 1 | 0 | 0 | 1 | 2 | 0 |
| 6 | Farklı görüntüleme yöntemlerinden elde edilen verileri temel düzeyde analiz etme ve sonuçları yorumlama becerisi gösterir. | 3 | 4 | 0 | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 | 1 | 4 | 2 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||