Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Nöro Görüntüleme Teknikleri PSK 323 5 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Nörogörüntüleme ve beyin uyarım tekniklerinin temel prensiplerini öğretmektir. Öğrencilerin bu yöntemlerin avantajlarını, kısıtlılıklarını ve psikolojik araştırmalardaki uygulamalarını analiz etmesi amaçlanır.

Dersin İçeriği

Nörogörüntülemenin temelleri, fiziksel prensipler ve etik. Yapısal (MRI, CT) ve fonksiyonel (fMRI, PET) yöntemler. Elektrofizyoloji (EEG, ERP, MEG). Nöromodülasyon (TMS, tDCS) teknikleri. Veri analizi ve güncel uygulamalar.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Nörogörüntülemenin temel fiziksel prensiplerini ve etik zorunluluklarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler,
2 Yapısal görüntüleme (MRI, CT) tekniklerinin çalışma prensiplerini, klinik ve araştırma kullanımını ayırt eder. Anlatım, Problem Çözme, Çoktan Seçmeli Testler,
3 Fonksiyonel manyetik rezonans (fMRI) ve PET görüntülemesinin sinyal kaynaklarını ve bilişsel işlevlere uygulanışını analiz eder. Anlatım, Gözlem, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Elektrofizyolojik yöntemler (EEG, ERP, MEG) arasındaki farkları, temporal çözünürlüklerini ve uygulama alanlarını karşılaştırır. Anlatım, Tartışma, Performans Değerlendirme,
5 Nöromodülasyon teknikleri (TMS, tDCS) ile beynin nasıl uyarıldığını/engellendiğini ve araştırma etiğini değerlendirir. Anlatım, Performans Değerlendirme,
6 Farklı görüntüleme yöntemlerinden elde edilen verileri temel düzeyde analiz etme ve sonuçları yorumlama becerisi gösterir. Anlatım, Performans Değerlendirme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarihçe (İlk çalışmalar); Nörogörüntüleme Neden Gerekli?; Yapısal (Anatomik) ve İşlevsel (Fonksiyonel) Görüntüleme Arasındaki Farklar; Uzamsal ve Zamansal Çözünürlük Kavramları.
2 Elektroensefalografi (EEG) Temelleri; Elektrik Alanları ve Nöral Aktivite; Kayıt Prosedürleri (Elektrot Yerleşimi, Referanslar); EEG Bantları ve Anlamları (Alfa, Beta, Teta, Delta).
3 Olayla İlişkili Potansiyeller (ERP) Temelleri; ERP Bileşenlerinin Anlamı (P300, N400, CNV); İşitsel ve Görsel Uyarılmış Potansiyeller (AEP, VEP); ERP Verilerinin Analizi.
4 MEG Temelleri ve Manyetik Alanlar; MEG'in EEG'ye Göre Avantajları ve Dezavantajları; Kaynak Lokalizasyonu; Zamansal Çözünürlüğün Psikoloji Araştırmalarındaki Önemi.
5 BT Tarama İlkesi (X-ışınları); BT'nin Beyin Anatomisinde Kullanımı; BT'nin Avantajları ve Dezavantajları (İyonlaştırıcı Radyasyon).
6 MRG Temelleri (Nükleer Manyetik Rezonans, Proton Spinleri); T1 ve T2 Ağırlıklı Görüntüleme Kontrastları; MRG'nin Anatomik Görüntülemedeki Üstünlüğü.
7 Nesne ve Biçim Algısı Teorileri | Gestalt Prensipleri (Yakınlık, Benzerlik, Tamamlama, İyi Devamlılık, Ortak Kader); Figür-Zemin Ayrımı; Tanıma Teorileri (Şablon Eşleştirme, Prototipler, Bileşenlere Göre Tanıma - RBC).
8 İşitme Sistemi I: Sesin Fiziksel Temelleri | Sesin Özellikleri (Frekans, Amplitüd); Ses Dalgası ve Desibel; Kulağın Anatomisi (Dış, Orta, İç Kulak); İşitme Kayıpları.
9 İşitme Sistemi II: Sesin Algılanması | Koklea ve İşitsel Transdüksiyon; Yer Teorisi ve Zaman Teorisi; Perde ve Tını Algısı; Uzaysal İşitme (Sesin Lokalizasyonu); Kokteyl Partisi Etkisi.
10 Somatik Duyular ve Dokunma | Deri ve Reseptörler (Basınç, Sıcaklık, Ağrı); Ağrı Algısı Teorileri (Kapı Kontrol Teorisi); Propriyosepsiyon (Vücut Konumu Algısı) ve Kinestezi (Hareket Algısı).
11 Kimyasal Duyular: Koku ve Tat | Koku (Olfaksiyon): Koku Reseptörleri ve Koku Yolları; Tat (Gustasyon): Temel Tatlar (Tatlı, Tuzlu, Ekşi, Acı, Umami) ve Tat Tomurcukları; Tat ve Koku Etkileşimi.
12 Algıda Dikkat ve Seçicilik | Seçici Dikkat (Erken ve Geç Seçim Modelleri); Dikkat Türleri (Sürdürülen, Bölünmüş, Yönlenmiş); Değişim Körlüğü ve Dikkatsizlik Körlüğü.
13 Algısal Gelişim ve Deneyimin Rolü | Doğuştancılık vs. Deneyimcilik; Bebeklerde Duyusal ve Algısal Gelişim; Plastisite (Duyusal sistemlerin adaptasyonu); Çapraz Modalite Algısı (Synesthesia - Sinestezi).
14 Algı ve Bilişin Kesişimi & Özel Konular | Yukarıdan Aşağıya İşleme (Top-Down) ve Aşağıdan Yukarıya İşleme (Bottom-Up); Algısal Yanılsamalar (Optik İllüzyonlar); Algısal Bozukluklar (Agnosia, İhmal Sendromu).
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir.
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Nörogörüntülemenin temel fiziksel prensiplerini ve etik zorunluluklarını açıklar. 0 5 0 5 3 3 1 0 0 0 2 0
2 Yapısal görüntüleme (MRI, CT) tekniklerinin çalışma prensiplerini, klinik ve araştırma kullanımını ayırt eder. 4 2 0 3 3 2 1 0 3 5 0 3
3 Fonksiyonel manyetik rezonans (fMRI) ve PET görüntülemesinin sinyal kaynaklarını ve bilişsel işlevlere uygulanışını analiz eder. 1 4 1 4 3 3 1 0 2 2 2 2
4 Elektrofizyolojik yöntemler (EEG, ERP, MEG) arasındaki farkları, temporal çözünürlüklerini ve uygulama alanlarını karşılaştırır. 3 4 2 3 4 4 1 0 2 4 2 3
5 Nöromodülasyon teknikleri (TMS, tDCS) ile beynin nasıl uyarıldığını/engellendiğini ve araştırma etiğini değerlendirir. 1 4 0 4 2 2 1 0 0 1 2 0
6 Farklı görüntüleme yöntemlerinden elde edilen verileri temel düzeyde analiz etme ve sonuçları yorumlama becerisi gösterir. 3 4 0 4 3 2 1 0 1 4 2 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
dersAKTSKredisi 6