Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Psikolojide Güncel Sorunlar PSK 315 5 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

araştırma görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Psikolojinin temel alanlarındaki güncel bilimsel, etik ve toplumsal ikilemleri incelemektir. Öğrencilerin disiplinlerarası sorunlara eleştirel bir bakış açısı geliştirmesi amaçlanır.

Dersin İçeriği

Replikasyon krizi, araştırma etiği. Dijitalleşme, yapay zeka ve algoritmaların psikolojisi. Travma, göç ve küresel zihinsel sağlık. Nöro-etik, sosyal adalet ve ayrımcılık.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Psikolojideki replikasyon krizi ve araştırma etiği sorunlarını değerlendirir. Tartışma, Sözlü Sınavlar, Kısa Cevaplı Testler,
2 Dijitalleşme, yapay zeka ve algoritmaların insan davranışına etkilerini analiz eder. Problem Çözme, Soru-Cevap, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
3 Küresel zihinsel sağlık sorunlarını (göç, iklim kaygısı) ve travma psikolojisindeki güncel yaklaşımları kavrar. Anlatım, Problem Çözme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Sosyal adalet, ayrımcılık ve kimliğin kesişim noktalarına (intersectionality) dair güncel tartışmaları inceler. Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Nöro-etik ve nörobilimin hukuki/felsefi sonuçlarını eleştirel bir bakış açısıyla tartışır. Anlatım, Gözlem, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Güncel Sorunların Kapsamı (Global, Teknolojik, Sosyal); Psikolojide Etik İkilemler (Mahremiyet, Rıza, Zarar Vermeme); Kanıt Temelli Uygulamaların Önemi.
2 Ekran Bağımlılığı ve İnternet Oyun Bozukluğu; FOMO (Gelişmeleri Kaçırma Korkusu); Dijital Kimlik ve Sanal Sosyal Etkileşimler; Siber Zorbalık ve Çevrimiçi Şiddet.
3 Yapay Zeka'nın Etkisi (İş Gücü, Karar Alma Süreçleri); İnsan-Robot Etkileşimi (HRI); Nöro-Etik ve Beyin Görüntüleme Teknolojilerinin Kötüye Kullanımı.
4 İklim Kaygısı (Eco-Anxiety) ve Kederi; Doğayla İlişkinin Psikolojik Faydaları (Biophilia Hipotezi); Davranış Değişikliği yoluyla Çevresel Sürdürülebilirlik.
5 Göç Süreçlerinin Psikososyal Etkileri; Kültür Şoku ve Uyum Sorunları; Mültecilerde Post-Travmatik Stres Bozukluğu (PTSD) ve Ruh Sağlığı Hizmetlerine Erişim.
6 Sistemsel Ayrımcılık ve Ruh Sağlığına Etkileri; Yoksulluğun Bilişsel Kapasite Üzerindeki Etkileri; Toplumsal Değişim ve Sosyal Adalet Odaklı Psikolojik Müdahaleler.
7 Cinsiyet Kimliğinin ve Cinsel Yönelimin Çeşitliliği; Kuir Teoriye Giriş; LGBTİ+ Bireylerin Maruz Kaldığı Ayrımcılık ve Azınlık Stresi.
8 Siyasi Kutuplaşmanın Psikolojik Kökenleri; Yankı Odaları (Echo Chambers) ve Filtre Baloncukları; Siyasi Katılım ve Aktivizm Psikolojisi.
9 Doğal Afetler ve Toplumsal Direnç (Resilience); Kriz Sonrası Psikolojik İlk Yardım (PIP); Kitlesel Travmanın Birey ve Toplum Üzerindeki Uzun Vadeli Etkileri.
10 Evrimsel Yaklaşımın Cinsiyet Farklılıkları ve Eş Seçimi Üzerine Güncel Eleştirileri; Evrimsel Psikolojinin Ahlak ve İşbirliğini Açıklamadaki Rolü.
11 Beyin Uyarımlama Teknikleri (TMS, tDCS) ve Bilişsel Geliştirme; İradenin Nörobiyolojisi ve Hukuki Sonuçları; Genetik ve Davranış İlişkisinin Etik Boyutu.
12 Ruh Sağlığı Hizmetlerindeki Eşitsizlikler; Tele-Psikoloji ve Uzaktan Terapi Uygulamaları; Dijital Sağlık Uygulamalarının Etkinliği ve Güvenilirliği.
13 Salgın Hastalıkların Psikolojik Yönetimi (Örn: Pandemi Dönemi); Bulaşıcı Olmayan Hastalıkların (Kanser, Diyabet) Psikososyal Boyutları; Sağlık Davranışlarının Değiştirilmesi.
14 Tartışılan Güncel Sorunların Psikolojik Teorilerle İlişkilendirilmesi; Psikologların Toplumsal Sorunların Çözümündeki Rolü; Gelecekteki Araştırma Alanları.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. X
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar.
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Psikolojideki replikasyon krizi ve araştırma etiği sorunlarını değerlendirir. 2 4 1 4 1 3 2 2 3 0 2 0
2 Dijitalleşme, yapay zeka ve algoritmaların insan davranışına etkilerini analiz eder. 3 4 1 4 3 2 1 0 2 1 3 0
3 Küresel zihinsel sağlık sorunlarını (göç, iklim kaygısı) ve travma psikolojisindeki güncel yaklaşımları kavrar. 1 4 1 4 1 4 1 3 1 0 3 0
4 Sosyal adalet, ayrımcılık ve kimliğin kesişim noktalarına (intersectionality) dair güncel tartışmaları inceler. 2 0 4 2 2 2 3 1 2 2 2 0
5 Nöro-etik ve nörobilimin hukuki/felsefi sonuçlarını eleştirel bir bakış açısıyla tartışır. 4 0 1 4 3 2 4 2 4 2 4 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
dersAKTSKredisi 6