| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Psikolojide Güncel Sorunlar | PSK 315 | 5 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | araştırma görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Psikolojinin temel alanlarındaki güncel bilimsel, etik ve toplumsal ikilemleri incelemektir. Öğrencilerin disiplinlerarası sorunlara eleştirel bir bakış açısı geliştirmesi amaçlanır. |
| Dersin İçeriği | Replikasyon krizi, araştırma etiği. Dijitalleşme, yapay zeka ve algoritmaların psikolojisi. Travma, göç ve küresel zihinsel sağlık. Nöro-etik, sosyal adalet ve ayrımcılık. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Psikolojideki replikasyon krizi ve araştırma etiği sorunlarını değerlendirir. | Tartışma, | Sözlü Sınavlar, Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | Dijitalleşme, yapay zeka ve algoritmaların insan davranışına etkilerini analiz eder. | Problem Çözme, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 3 | Küresel zihinsel sağlık sorunlarını (göç, iklim kaygısı) ve travma psikolojisindeki güncel yaklaşımları kavrar. | Anlatım, Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Sosyal adalet, ayrımcılık ve kimliğin kesişim noktalarına (intersectionality) dair güncel tartışmaları inceler. | Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Nöro-etik ve nörobilimin hukuki/felsefi sonuçlarını eleştirel bir bakış açısıyla tartışır. | Anlatım, Gözlem, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Güncel Sorunların Kapsamı (Global, Teknolojik, Sosyal); Psikolojide Etik İkilemler (Mahremiyet, Rıza, Zarar Vermeme); Kanıt Temelli Uygulamaların Önemi. | |
| 2 | Ekran Bağımlılığı ve İnternet Oyun Bozukluğu; FOMO (Gelişmeleri Kaçırma Korkusu); Dijital Kimlik ve Sanal Sosyal Etkileşimler; Siber Zorbalık ve Çevrimiçi Şiddet. | |
| 3 | Yapay Zeka'nın Etkisi (İş Gücü, Karar Alma Süreçleri); İnsan-Robot Etkileşimi (HRI); Nöro-Etik ve Beyin Görüntüleme Teknolojilerinin Kötüye Kullanımı. | |
| 4 | İklim Kaygısı (Eco-Anxiety) ve Kederi; Doğayla İlişkinin Psikolojik Faydaları (Biophilia Hipotezi); Davranış Değişikliği yoluyla Çevresel Sürdürülebilirlik. | |
| 5 | Göç Süreçlerinin Psikososyal Etkileri; Kültür Şoku ve Uyum Sorunları; Mültecilerde Post-Travmatik Stres Bozukluğu (PTSD) ve Ruh Sağlığı Hizmetlerine Erişim. | |
| 6 | Sistemsel Ayrımcılık ve Ruh Sağlığına Etkileri; Yoksulluğun Bilişsel Kapasite Üzerindeki Etkileri; Toplumsal Değişim ve Sosyal Adalet Odaklı Psikolojik Müdahaleler. | |
| 7 | Cinsiyet Kimliğinin ve Cinsel Yönelimin Çeşitliliği; Kuir Teoriye Giriş; LGBTİ+ Bireylerin Maruz Kaldığı Ayrımcılık ve Azınlık Stresi. | |
| 8 | Siyasi Kutuplaşmanın Psikolojik Kökenleri; Yankı Odaları (Echo Chambers) ve Filtre Baloncukları; Siyasi Katılım ve Aktivizm Psikolojisi. | |
| 9 | Doğal Afetler ve Toplumsal Direnç (Resilience); Kriz Sonrası Psikolojik İlk Yardım (PIP); Kitlesel Travmanın Birey ve Toplum Üzerindeki Uzun Vadeli Etkileri. | |
| 10 | Evrimsel Yaklaşımın Cinsiyet Farklılıkları ve Eş Seçimi Üzerine Güncel Eleştirileri; Evrimsel Psikolojinin Ahlak ve İşbirliğini Açıklamadaki Rolü. | |
| 11 | Beyin Uyarımlama Teknikleri (TMS, tDCS) ve Bilişsel Geliştirme; İradenin Nörobiyolojisi ve Hukuki Sonuçları; Genetik ve Davranış İlişkisinin Etik Boyutu. | |
| 12 | Ruh Sağlığı Hizmetlerindeki Eşitsizlikler; Tele-Psikoloji ve Uzaktan Terapi Uygulamaları; Dijital Sağlık Uygulamalarının Etkinliği ve Güvenilirliği. | |
| 13 | Salgın Hastalıkların Psikolojik Yönetimi (Örn: Pandemi Dönemi); Bulaşıcı Olmayan Hastalıkların (Kanser, Diyabet) Psikososyal Boyutları; Sağlık Davranışlarının Değiştirilmesi. | |
| 14 | Tartışılan Güncel Sorunların Psikolojik Teorilerle İlişkilendirilmesi; Psikologların Toplumsal Sorunların Çözümündeki Rolü; Gelecekteki Araştırma Alanları. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
| 3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | X | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | X | |||||
| 7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | X | |||||
| 8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | X | |||||
| 9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | ||||||
| 10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | X | |||||
| 11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | X | |||||
| 12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Psikolojideki replikasyon krizi ve araştırma etiği sorunlarını değerlendirir. | 2 | 4 | 1 | 4 | 1 | 3 | 2 | 2 | 3 | 0 | 2 | 0 |
| 2 | Dijitalleşme, yapay zeka ve algoritmaların insan davranışına etkilerini analiz eder. | 3 | 4 | 1 | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 | 2 | 1 | 3 | 0 |
| 3 | Küresel zihinsel sağlık sorunlarını (göç, iklim kaygısı) ve travma psikolojisindeki güncel yaklaşımları kavrar. | 1 | 4 | 1 | 4 | 1 | 4 | 1 | 3 | 1 | 0 | 3 | 0 |
| 4 | Sosyal adalet, ayrımcılık ve kimliğin kesişim noktalarına (intersectionality) dair güncel tartışmaları inceler. | 2 | 0 | 4 | 2 | 2 | 2 | 3 | 1 | 2 | 2 | 2 | 0 |
| 5 | Nöro-etik ve nörobilimin hukuki/felsefi sonuçlarını eleştirel bir bakış açısıyla tartışır. | 4 | 0 | 1 | 4 | 3 | 2 | 4 | 2 | 4 | 2 | 4 | 0 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||