Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Duyum ve Algı PSK 313 5 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Fiziksel enerjinin duyu organları aracılığıyla psikolojik deneyime nasıl dönüştüğünü incelemektir. Öğrencilerin temel duyu sistemlerini ve karmaşık algısal süreçleri nörofizyolojik açıdan anlaması amaçlanır.

Dersin İçeriği

Duyum ve algının tanımı, psikofizik yöntemleri, duyusal eşikler. Duyu sistemlerinin sinirbilimsel temelleri. Görme, işitme, tat, koku ve dokunma sistemlerinin anatomisi ve işlevi. Algısal örgütleme, derinlik algısı ve dikkat. 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Duyum, algı ve psikofizik kavramlarını açıklar; Weber ve Fechner yasalarını kullanır. Anlatım, Problem Çözme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler,
2 Ana duyu sistemlerinin (göz, kulak, vb.) anatomik ve nörofizyolojik temellerini tanımlar. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Görsel sistemin işleyişini, renk ve form algısı kuramlarını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
4 İşitme, denge ve diğer duyu sistemlerinin (koku, tat, dokunma) bilgi işleme süreçlerini ayırt eder. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Algısal örgütleme ilkelerini (Gestalt) ve derinlik/hareket algısımekanizmalarını açıklar. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Algısal sabitlik, dikkat ve algısal öğrenme süreçlerinin bilişsel ve nöral temellerini değerlendirir Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Psikolojiye Giriş; Duyum ve Algı Arasındaki Farklar; Psikofizik ve Duyusal Eşikler (Mutlak Eşik, Fark Eşiği); Duyum ve Algı Çalışmalarının Tarihsel Gelişimi.
2 Psikofizik Yöntemler (Sürekli Uyarım, Limitler, Ayarlama); Weber Yasası ve Fechner Yasası; Sinyal Saptama Teorisi (SSD); Beyin Görüntüleme Teknikleri (fMRI, EEG, PET).
3 Işığın Özellikleri ve Elektromanyetik Spektrum; Gözün Yapısı (Kornea, İris, Lens, Retina); Göz Bozuklukları
4 Retinanın Yapısı (Fotoreseptörler: Çubuklar ve Koni Hücreleri); Karanlığa Adaptasyon; Görsel Yollar (Optik Sinir, Kiazma, LGN, Primer Görsel Korteks).
5 Renk Algısı, Rengin Fiziksel ve Psikolojik Özellikleri; Üçlü Renk Teorisi (Young-Helmholtz); Karşıt Süreç Teorisi (Hering); Renk Körlüğü; Renk Sabitliği
6 Derinlik ve Boyut Algısı, Tek Gözlü Derinlik İpuçları; Çift Gözlü Derinlik İpuçları (Retinal Eşitsizlik ve Stereopsis); Hareket Algısı (Görsel Hareket, Açık Hareket, İndüklenmiş Hareket).
7 Nesne ve Biçim Algısı Teorileri, Gestalt Prensipleri (Yakınlık, Benzerlik, Tamamlama, İyi Devamlılık, Ortak Kader); Figür-Zemin Ayrımı; Tanıma Teorileri (Şablon Eşleştirme, Prototipler, Bileşenlere Göre Tanıma - RBC).c
8 İşitme Sistemi I: Sesin Fiziksel Temelleri, Sesin Özellikleri (Frekans, Amplitüd); Ses Dalgası ve Desibel; Kulağın Anatomisi (Dış, Orta, İç Kulak); İşitme Kayıpları
9 İşitme Sistemi II: Sesin Algılanması, Koklea ve İşitsel Transdüksiyon; Yer Teorisi ve Zaman Teorisi; Perde ve Tını Algısı; Uzaysal İşitme (Sesin Lokalizasyonu); Kokteyl Partisi Etkisi.
10 Somatik Duyular ve Dokunma, Deri ve Reseptörler (Basınç, Sıcaklık, Ağrı); Ağrı Algısı Teorileri (Kapı Kontrol Teorisi); Propriyosepsiyon (Vücut Konumu Algısı) ve Kinestezi (Hareket Algısı
11 Kimyasal Duyular: Koku ve Tat, Koku (Olfaksiyon): Koku Reseptörleri ve Koku Yolları; Tat (Gustasyon): Temel Tatlar (Tatlı, Tuzlu, Ekşi, Acı, Umami) ve Tat Tomurcukları; Tat ve Koku Etkileşimi.
12 Algıda Dikkat ve Seçicilik, Seçici Dikkat (Erken ve Geç Seçim Modelleri); Dikkat Türleri (Sürdürülen, Bölünmüş, Yönlenmiş); Değişim Körlüğü ve Dikkatsizlik Körlüğü.
13 Algısal Gelişim ve Deneyimin Rolü, Doğuştancılık vs. Deneyimcilik; Bebeklerde Duyusal ve Algısal Gelişim; Plastisite; Çapraz Modalite Algısı.
14 Algı ve Bilişin Kesişimi & Özel Konular, Yukarıdan Aşağıya İşleme ve Aşağıdan Yukarıya İşleme; Algısal Yanılsamalar; Algısal Bozukluklar.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. X
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Duyum, algı ve psikofizik kavramlarını açıklar; Weber ve Fechner yasalarını kullanır. 5 5 5 5 4 0 0 0 0 0 2 5
2 Ana duyu sistemlerinin (göz, kulak, vb.) anatomik ve nörofizyolojik temellerini tanımlar. 5 0 0 2 5 0 3 4 5 0 5 4
3 Görsel sistemin işleyişini, renk ve form algısı kuramlarını analiz eder. 5 5 5 5 4 0 1 5 0 5 4 5
4 İşitme, denge ve diğer duyu sistemlerinin (koku, tat, dokunma) bilgi işleme süreçlerini ayırt eder. 5 5 5 5 5 5 2 0 1 5 5 5
5 Algısal örgütleme ilkelerini (Gestalt) ve derinlik/hareket algısımekanizmalarını açıklar. 5 5 5 5 5 0 4 0 0 0 0 5
6 Algısal sabitlik, dikkat ve algısal öğrenme süreçlerinin bilişsel ve nöral temellerini değerlendirir 5 5 5 5 5 0 2 0 0 0 0 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
dersAKTSKredisi 6