Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Nöropsikoloji PSK 311 5 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

araştırma görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Beyin yapıları ile bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçler arasındaki ilişkiyi incelemektir. Öğrencilerin, nöropsikolojik test ve yöntemleri kullanarak beyin hasarının etkilerini analiz etme becerisi kazanması amaçlanır.

Dersin İçeriği

Nöropsikolojinin temelleri, biyolojik temeller, bilişsel işlevlerin nöral ağları, araştırma yöntemleri (fMRI, EEG), nöropsikolojik sınıflandırma ve tanı. Yaygın nöropsikiyatrik bozuklukların (Duygudurum, Anksiyete, Şizofreni) nöral profilleri incelenir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Beyin-davranış ilişkisini açıklayan temel kuramsal yaklaşımları (Lokalizasyon, Bütüncül Yaklaşım) kavrar. Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Sözlü Sınavlar,
2 Beynin temel nöroanatomik yapılarını (loblar, korteks altı yapılar) ve fonksiyonel görevlerini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler, Kısa Cevaplı Testler,
3 Kognitif sinirbilimde kullanılan temel araştırma yöntemlerini (fMRI, EEG/ERP, TMS) ve bunların bilişsel süreçleri nasıl incelediğini ayırt eder. Anlatım, Gözlem, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler,
4 Bellek, Dikkat, Dil ve Yürütücü İşlevler gibi temel bilişsel alanların nöral temellerini ilişkilendirir. Anlatım, Problem Çözme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
5 Beyin hasarına bağlı gelişen spesifik bilişsel bozuklukları (Afazi, Amnezi, Prosopagnozi) ve bu bozuklukların özelliklerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Çoktan Seçmeli Testler, Kısa Cevaplı Testler,
6 Nöropsikolojik değerlendirmede kullanılan temel testlerin (Örn: Stroop, Rey Şekli, RAVLT) bilişsel işlevleri nasıl ölçtüğünü bilir. Anlatım, Tartışma, Gözlem, Sözlü Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Nöropsikolojinin tanımı, kapsamı ve çalışma alanları. Tarihsel gelişim. Beyin-davranış ilişkisinin bilimsel temelleri.
2 Sinir sisteminin organizasyonu (MSS ve PSS). Nöronlar ve Glial hücrelerin yapısı ve işlevi. Nörotransmitterlerin genel işleyişi.
3 Beynin ana yapıları: Beyin Sapı, Serebellum (Beyincik) ve Serebrum (Büyük Beyin). Lobar anatomi (frontal, parietal, temporal, oksipital loblar) ve temel işlevleri.
4 Serebral lateralizasyon (sağ/sol hemisfer farklılıkları) ve korpus kallosum. Kotikal ve subkortikal yapılar arasındaki etkileşim.
5 Dikkat türleri. Uzaysal ihmal (Spatial Neglect) sendromu ve sağ parietal lobun rolü.
6 Duyusal bilginin işlenmesi ve nesne tanıma süreci. Görsel Agnozi ve diğer duyu modalitelerindeki tanıma bozuklukları.
7 Beyinde dilin organizasyonu (Broca ve Wernicke alanları). Afazi türleri ve nöral korelasyonları.
8 Uzun süreli ve Kısa süreli hafıza modelleri. Hippokampusun rolü ve Amnezi türleri.
9 Frontal lobun anatomisi ve Yürütücü İşlevler verme arasındaki ilişki. Frontal lob sendromları.
10 Nöropsikolojik değerlendirme ilkeleri. Değerlendirmenin amaçları. Değerlendirme yaklaşımları
11 Sık kullanılan nöropsikolojik testler. Test seçimi ve yorumlama.
12 Travmatik Beyin Hasarı, Serebrovasküler Olaylar ve Tümörlerin nöropsikolojik sonuçları.
13 Alzheimer, Parkinson gibi nörodejeneraktif hastalıkların bilişsel ve davranışsal etkileri. Demans türleri ve ayırıcı tanı.
14 MRI, Fmrı, PET, EEG gibi nörogörüntüleme yöntemlerinin prensipleri ve nöropsikolojik araştırmalardaki kullanımı. Nöropsikolojik rehabilitasyon ilkeleri.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir.
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. X
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir.
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. X
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. X
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. X
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Beyin-davranış ilişkisini açıklayan temel kuramsal yaklaşımları (Lokalizasyon, Bütüncül Yaklaşım) kavrar. 3 4 1 4 2 2 1 0 2 2 2 1
2 Beynin temel nöroanatomik yapılarını (loblar, korteks altı yapılar) ve fonksiyonel görevlerini tanımlar. 3 4 0 4 2 2 1 0 2 2 2 1
3 Kognitif sinirbilimde kullanılan temel araştırma yöntemlerini (fMRI, EEG/ERP, TMS) ve bunların bilişsel süreçleri nasıl incelediğini ayırt eder. 3 4 0 4 3 3 1 0 2 1 3 2
4 Bellek, Dikkat, Dil ve Yürütücü İşlevler gibi temel bilişsel alanların nöral temellerini ilişkilendirir. 3 2 0 4 2 2 1 0 2 2 2 1
5 Beyin hasarına bağlı gelişen spesifik bilişsel bozuklukları (Afazi, Amnezi, Prosopagnozi) ve bu bozuklukların özelliklerini tanır. 3 4 0 4 3 2 1 0 2 0 2 0
6 Nöropsikolojik değerlendirmede kullanılan temel testlerin (Örn: Stroop, Rey Şekli, RAVLT) bilişsel işlevleri nasıl ölçtüğünü bilir. 2 4 0 4 3 3 1 0 2 2 2 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
dersAKTSKredisi 6