| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Nöropsikoloji | PSK 311 | 5 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | araştırma görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Beyin yapıları ile bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçler arasındaki ilişkiyi incelemektir. Öğrencilerin, nöropsikolojik test ve yöntemleri kullanarak beyin hasarının etkilerini analiz etme becerisi kazanması amaçlanır. |
| Dersin İçeriği | Nöropsikolojinin temelleri, biyolojik temeller, bilişsel işlevlerin nöral ağları, araştırma yöntemleri (fMRI, EEG), nöropsikolojik sınıflandırma ve tanı. Yaygın nöropsikiyatrik bozuklukların (Duygudurum, Anksiyete, Şizofreni) nöral profilleri incelenir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Beyin-davranış ilişkisini açıklayan temel kuramsal yaklaşımları (Lokalizasyon, Bütüncül Yaklaşım) kavrar. | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Sözlü Sınavlar, |
| 2 | Beynin temel nöroanatomik yapılarını (loblar, korteks altı yapılar) ve fonksiyonel görevlerini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, Kısa Cevaplı Testler, |
| 3 | Kognitif sinirbilimde kullanılan temel araştırma yöntemlerini (fMRI, EEG/ERP, TMS) ve bunların bilişsel süreçleri nasıl incelediğini ayırt eder. | Anlatım, Gözlem, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler, |
| 4 | Bellek, Dikkat, Dil ve Yürütücü İşlevler gibi temel bilişsel alanların nöral temellerini ilişkilendirir. | Anlatım, Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 5 | Beyin hasarına bağlı gelişen spesifik bilişsel bozuklukları (Afazi, Amnezi, Prosopagnozi) ve bu bozuklukların özelliklerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, Kısa Cevaplı Testler, |
| 6 | Nöropsikolojik değerlendirmede kullanılan temel testlerin (Örn: Stroop, Rey Şekli, RAVLT) bilişsel işlevleri nasıl ölçtüğünü bilir. | Anlatım, Tartışma, Gözlem, | Sözlü Sınavlar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Nöropsikolojinin tanımı, kapsamı ve çalışma alanları. Tarihsel gelişim. Beyin-davranış ilişkisinin bilimsel temelleri. | |
| 2 | Sinir sisteminin organizasyonu (MSS ve PSS). Nöronlar ve Glial hücrelerin yapısı ve işlevi. Nörotransmitterlerin genel işleyişi. | |
| 3 | Beynin ana yapıları: Beyin Sapı, Serebellum (Beyincik) ve Serebrum (Büyük Beyin). Lobar anatomi (frontal, parietal, temporal, oksipital loblar) ve temel işlevleri. | |
| 4 | Serebral lateralizasyon (sağ/sol hemisfer farklılıkları) ve korpus kallosum. Kotikal ve subkortikal yapılar arasındaki etkileşim. | |
| 5 | Dikkat türleri. Uzaysal ihmal (Spatial Neglect) sendromu ve sağ parietal lobun rolü. | |
| 6 | Duyusal bilginin işlenmesi ve nesne tanıma süreci. Görsel Agnozi ve diğer duyu modalitelerindeki tanıma bozuklukları. | |
| 7 | Beyinde dilin organizasyonu (Broca ve Wernicke alanları). Afazi türleri ve nöral korelasyonları. | |
| 8 | Uzun süreli ve Kısa süreli hafıza modelleri. Hippokampusun rolü ve Amnezi türleri. | |
| 9 | Frontal lobun anatomisi ve Yürütücü İşlevler verme arasındaki ilişki. Frontal lob sendromları. | |
| 10 | Nöropsikolojik değerlendirme ilkeleri. Değerlendirmenin amaçları. Değerlendirme yaklaşımları | |
| 11 | Sık kullanılan nöropsikolojik testler. Test seçimi ve yorumlama. | |
| 12 | Travmatik Beyin Hasarı, Serebrovasküler Olaylar ve Tümörlerin nöropsikolojik sonuçları. | |
| 13 | Alzheimer, Parkinson gibi nörodejeneraktif hastalıkların bilişsel ve davranışsal etkileri. Demans türleri ve ayırıcı tanı. | |
| 14 | MRI, Fmrı, PET, EEG gibi nörogörüntüleme yöntemlerinin prensipleri ve nöropsikolojik araştırmalardaki kullanımı. Nöropsikolojik rehabilitasyon ilkeleri. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
| 3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | ||||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | X | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | X | |||||
| 7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | X | |||||
| 8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | ||||||
| 9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | X | |||||
| 10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | X | |||||
| 11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | X | |||||
| 12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Beyin-davranış ilişkisini açıklayan temel kuramsal yaklaşımları (Lokalizasyon, Bütüncül Yaklaşım) kavrar. | 3 | 4 | 1 | 4 | 2 | 2 | 1 | 0 | 2 | 2 | 2 | 1 |
| 2 | Beynin temel nöroanatomik yapılarını (loblar, korteks altı yapılar) ve fonksiyonel görevlerini tanımlar. | 3 | 4 | 0 | 4 | 2 | 2 | 1 | 0 | 2 | 2 | 2 | 1 |
| 3 | Kognitif sinirbilimde kullanılan temel araştırma yöntemlerini (fMRI, EEG/ERP, TMS) ve bunların bilişsel süreçleri nasıl incelediğini ayırt eder. | 3 | 4 | 0 | 4 | 3 | 3 | 1 | 0 | 2 | 1 | 3 | 2 |
| 4 | Bellek, Dikkat, Dil ve Yürütücü İşlevler gibi temel bilişsel alanların nöral temellerini ilişkilendirir. | 3 | 2 | 0 | 4 | 2 | 2 | 1 | 0 | 2 | 2 | 2 | 1 |
| 5 | Beyin hasarına bağlı gelişen spesifik bilişsel bozuklukları (Afazi, Amnezi, Prosopagnozi) ve bu bozuklukların özelliklerini tanır. | 3 | 4 | 0 | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 | 2 | 0 | 2 | 0 |
| 6 | Nöropsikolojik değerlendirmede kullanılan temel testlerin (Örn: Stroop, Rey Şekli, RAVLT) bilişsel işlevleri nasıl ölçtüğünü bilir. | 2 | 4 | 0 | 4 | 3 | 3 | 1 | 0 | 2 | 2 | 2 | 3 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||