Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gelişim Psikolojisi I | PSK 104 | 2 | 4 + 2 | 5 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İBRAHİM TAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders; gelişim psikolojisi alanının genel kuramlar ve evre kuramları, araştırma yöntemleri, gelişimin biyolojik temelleri, yaşamın çocukluk evresinin sonuna kadar olan evrelerinde davranışlarda gözlenen değişimleri ortaya çıkaran duyusal/ algısal, bilişsel, duygusal ve sosyal süreçler ile kültür, aile ve okul gibi çevrenin birey üzerinde etkileriyle ilgili bilgileri edindirme hedeflerini kapsamaktadır. |
Dersin İçeriği | 1 Gelişim Psikolojisi”ne Giriş: Tarihsel geçmiş, Kuramsal Bakış Açıları 2 Günümüz gelişim psikolojisi – Dönem Kuramları, Araştırma Yöntemleri 3 Doğum öncesi dönem, Hamilelik ve Doğum 4 Bebekliğin Profili: Fiziksel gelişim 5 Bebekliğin Profili: Bilişsel gelişim ve dil 6 Bebekliğin Profili: Sosyo-duygusal gelişim ve ilk üç yılda anne babalık 7 Erken Çocukluk Döneminin Profili: Fiziksel ve bilişsel gelişim; Erken çocukluk döneminde Sosyo - duygusal gelişim 8 Ders tekrarı ve arasınav 9 Erken dönem çevresel etkiler ve bireysel farklılıklar 10 Yaşamın ilk yılları en önemli yılları mıdır? (Tartışma) 11 Orta ve Geç çocukluk döneminde fiziksel ve bilişsel gelişim 12 Orta ve geç çocukluk döneminde sosyo-duygusal gelişim: Benlik ve Ahlaki Gelişim 13 Orta ve geç çocukluk döneminde sosyo-duygusal gelişim: Aile, Akran ve Okul 14. Final Sınavı |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gelişim psikolojisi alanının tarihsel sürecini açıklar; insan gelişiminde en önemli süreçleri, dönemleri ve konuları tanımlar, temel kuramları ve araştırma yöntemlerini açıklar; | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Bedensel gelişim özelliklerini ve bu bilgilerin günlük hayatta kullanılmasını öğrenir | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Gelişim sürecinde bilişlerin nasıl oluştuğunu, bilişsel süreçlerin nasıl geliştiğini kavrar | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Dil gelişiminin kökenlerine ilişkin kuramları kavrar | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Ahlaki gelişim süreçlerini anlar ve günlük hayatta takınılan ahlaki tutumları kuramsal çerçevede tanımlayabilir | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Kişiliğin oluşumunda etkili olan temel kuramları kavrar | Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
7 | Psiko-seksüel gelişim ve bu dönemdeki sorunların yaratacağı sorunlar hakkında bilgi sahibi olur | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Erikson'un kişilik gelişim sürecini kavrar | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | Bağlanma kuramının gelişim ve sonrası üzerindeki etkisini kavrama | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | “Gelişim Psikolojisi”ne Giriş: Tarihsel geçmiş, Kuramsal Bakış Açıları | İlgili kaynakların okunması, konunun araştırılması |
2 | Gelişim psikolojisi temel kavramları ve ilkeleri | İlgili kaynakların okunması, konunun araştırılması |
3 | Gelişimi etkileyene faktörler, gelişim dönemleri ve görevleri | İlgili kaynakların okunması, konunun araştırılması |
4 | Bedensel gelişim | İlgili kaynakların okunması, konunun araştırılması |
5 | Bilişsel gelişim | İlgili kaynakların okunması, konunun araştırılması |
6 | Piaget ve Vygotsky bilişsel gelişim kuramları | İlgili kaynakların okunması, konunun araştırılması |
7 | Dil gelişimi | İlgili kaynakların okunması, konunun araştırılması |
8 | Ara Sınav | İşlenen tüm konular |
9 | Ahlaki gelişim | İlgili kaynakların okunması, konunun araştırılması |
10 | Kişilik gelişimi | İlgili kaynakların okunması, konunun araştırılması |
11 | Psiko-seksüel gelişim | İlgili kaynakların okunması, konunun araştırılması |
12 | Erikson'un kişilik gelişimi kuramı | İlgili kaynakların okunması, konunun araştırılması |
13 | Bağlanma kuramı ve gelişime etkileri | İlgili kaynakların okunması, konunun araştırılması |
14 | Genel tekrar | İlgili kaynakların okunması, konunun araştırılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Santrock, J. W. (2012).Yaşam Boyu Gelişim. Çeviri Editörü: Galip Yüksel. 13. Basımdan Çeviri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Gander, M.J. ve Gardiner, H.W. (1995). Çocuk ve Ergen Gelişimi. Yayına Hazırlayan: Bekir Onur. Ankara: İmge Kitapevi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | ||||||
3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | ||||||
5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | ||||||
7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | ||||||
8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | X | |||||
9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | X | |||||
10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | ||||||
11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | ||||||
12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Gelişim psikolojisi alanının tarihsel sürecini açıklar; insan gelişiminde en önemli süreçleri, dönemleri ve konuları tanımlar, temel kuramları ve araştırma yöntemlerini açıklar; | 1 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Bedensel gelişim özelliklerini ve bu bilgilerin günlük hayatta kullanılmasını öğrenir | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Gelişim sürecinde bilişlerin nasıl oluştuğunu, bilişsel süreçlerin nasıl geliştiğini kavrar | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Dil gelişiminin kökenlerine ilişkin kuramları kavrar | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Ahlaki gelişim süreçlerini anlar ve günlük hayatta takınılan ahlaki tutumları kuramsal çerçevede tanımlayabilir | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | Kişiliğin oluşumunda etkili olan temel kuramları kavrar | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7 | Psiko-seksüel gelişim ve bu dönemdeki sorunların yaratacağı sorunlar hakkında bilgi sahibi olur | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8 | Erikson'un kişilik gelişim sürecini kavrar | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9 | Bağlanma kuramının gelişim ve sonrası üzerindeki etkisini kavrama | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Toplam İş Yükü | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |