| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İslam Düşüncesinde Kelam | FEL 205 | 3 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. RAHMİ KARAKUŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Bahadır Karadağ, Arş. Gör. Merve Ertene, Arş. Gör. Serhat Arslan, Arş. Gör. Onur Kabil, Arş. Gör. Merve Ertene |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin İslam kelamının konularını ve kavramlarını tanıması, bu konu ve kavramlara dair düşünüş özelliklerini öğrenmesi |
| Dersin İçeriği | İslam kelamının doğuşu, temel kelam okulları ve bu okulların genel özellikleri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İslam düşüncesinde Kelam hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, | |
| 2 | Felsefe dışındaki alandan faydalanabilir. | Anlatım, | |
| 3 | Kelamın belli başlı problemlerini ve bu problemlere getirilen çözüm önerilerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 4 | Kelam ve felsefe ilişkisini belirler. | Anlatım, | |
| 5 | Anlatım, | ||
| 6 | Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İslam Düşüncesi´ne giriş | |
| 2 | İslam´da ilk siyasi ve fikri hareketler | |
| 3 | Çevre kültürlerle buluşma: Çeviri hareketi | |
| 4 | Kelamın doğuşu ve gelişimi | |
| 5 | Kelam problemleri | |
| 6 | Mutezile | |
| 7 | Mutezile (Kadı Abdulcebbar´ın inanç sistemi) | |
| 8 | Eşarilik | |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Bakıllani´de alem | |
| 11 | Razi´de nübüvvet | |
| 12 | Maturidi´nin kelami görüşleri | |
| 13 | Maturidilik: Sabuni | |
| 14 | Kelamda yenilik arayışları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] TDV İslam Ansiklopedisi Maddeleri (DİA): Eşari, 11:444-47; Eşriyye, 11:447-455; Hariciler, 16:169-178; Maturidi, 28:146-165; Maturidiyye, 28:165-175; Mutezile, 31:391-400. |
| Ders Kaynakları | [2] Gölcük, Şerafeddin, Süleyman Toprak. Kelam. Konya: Tekin Kitabevi. [3] Aydınlı, Osman. İslam Düşümncesinde Aklîleşme Süreci Mutezilenin Oluşumu ve Ebu´l-Huzeyl Allaf. Ankara: Ankara Okulu y., 2001. [4] Bayrakdar, Mehmet. İslam Felsefesine Giriş. Ankara. [5] Çelebi, İlyas. İslam İnanç Sisteminde Akılcılık ve Kadı Abdulcebbar. İstanbul: Rağbet y., 2002. [6] Gutas, Dimitri, Yunanca Düşünce, Arapça Kültür, İstanbul: Kitap y., 2003. [7] Karadaş, Cağfer. Bakıllani´ye Göre Allah ve Alem Tasavvuru. Bursa: Arasta Yayınları, 2003. [8] Kutlu, Sönmez, ed. İmam Maturidi ve Maturidilik. Ankara: Kitabiyat, 2003. [9] Matüridi, Kitabüt-Tevhid, çev. Bekir Topaloğlu, Ankara: İSAM, 2002. [10] Şerif, M. M. İslam Düşüncesi Tarihi. 1-4. İstanbul: İnsan Yayınları, 1990. [11] Razi, Fahreddin. Kelam´a Giriş, El-Muhassal. çev. Hüseyin Atay. Ankara: Kültür Bakanlığı, 2002. [12] Sâbûnî, Nureddin. Mâturidiyye Akaidi. Ankara: DİBY, 1991. [13] Topaloğlu, Bekir. Kelam İlmi. İstanbul: Damla Yayınevi, 1991. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. | ||||||
| 2 | Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. | ||||||
| 3 | Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. | ||||||
| 4 | Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. | ||||||
| 5 | İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. | ||||||
| 6 | Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. | ||||||
| 7 | Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. | ||||||
| 8 | Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. | ||||||
| 9 | Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. | ||||||
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır. | ||||||
| 11 | Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İslam düşüncesinde Kelam hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||
| 2 | Felsefe dışındaki alandan faydalanabilir. | |||||||||||
| 3 | Kelamın belli başlı problemlerini ve bu problemlere getirilen çözüm önerilerini öğrenir. | |||||||||||
| 4 | Kelam ve felsefe ilişkisini belirler. | |||||||||||
| 5 | ||||||||||||
| 6 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 3. Kısa Sınav | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 110 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||